Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Sayı: 64395869/840-01
Konu: Mali Yönetim Uygulamaları
GENELGE
2017/1
Bilindiği üzere, 6767 sayılı 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu 24.12.2016 tarih ve 29928 sayılı Resmi Gazete’ de (Mükerrer) yayımlanarak yürürlüğe girmiş olup, söz konusu Kanun çerçevesinde Kurumumuz mali yönetim ve kontrol uygulamalarına esas harcama birimleri aşağıdaki şekilde belirlenmiştir;
1. Özel Kalem,
2. Destek Hizmetleri Başkan Yardımcılığı,
3. Denetim Hizmetleri Daire Başkanlığı,
4. Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı,
5. Hukuk Müşavirliği,
6. Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri Başkan Yardımcılığı,
7. Bulaşıcı Hastalıklar ve Kontrol Programları Başkan Yardımcılığı,
8. Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Programlar ve Kanser Başkan Yardımcılığı,
9. Tüketici ve Çalışan Güvenliği Başkan Yardımcılığı,
10. Halk Sağlığı Müdürlükleri.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve bu kanuna istinaden Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanan ikincil mevzuat çerçevesinde, Başkanlığımız bütçesi ile Başkanlığımızın kullanımına tahsis edilen her türlü kaynaktan yapılacak harcamaya ilişkin süreçlerde uyulacak esas ve usuller aşağıda belirlenmiştir.
1. Harcama Yetkilileri
Harcama Yetkilileri, harcama talimatlarının bütçe ilke ve esaslarına, kanun, tüzük ve yönetmelikler ile diğer mevzuata uygun olmasından, ödeneklerin etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasından ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu çerçevesinde yapmaları gereken diğer işlemlerden sorumludur.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 31 inci, Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ’in (1 Seri Nolu) 4 üncü ve 5 inci maddeleri gereğince; harcama yetkilileri kamu hizmetlerinin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde sunulmasını sağlamak amacıyla harcama yetkisini yardımcılarına, yardımcısı olmayanlar hiyerarşik olarak kendisine en yakın üst kademe yöneticilerine devredebilirler.
Harcama yetkilileri mevzuatta belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde, her bir harcama işlemi itibari ile mal ve hizmet alımlarında 250.000 (iki yüz elli bin) Türk Lirasına, yapım işlerinde ise 1.000.000 (bir milyon) Türk Lirasına kadar yetki devri yapabilirler. (Ek-1) Belirtilen limitler üzerinde yetki devri hiçbir şekilde yapılamaz. Ancak, harcama yetkisinin devredilmesi, yetkiyi devredenin idari sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Harcama yetkilileri, personel giderlerinin ödenmesinde herhangi bir parasal sınırlamaya tabi olmaksızın yetki devri yapabilirler. Ancak aile hekimleri ve aile sağlığı elemanlarına yanılacak her türlü ödemeler mal ve hizmet alımı kapsamında olduğundan bu hususta harcama yetkisinin devrinde yukarıda belirtilen parasal sınırlamalara tabidir.
Harcama yetkisinin devri veya kaldırılması halinde bu durum, merkezde Üst Yöneticiye, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına ve Muhasebe Birimine, taşrada ise sadece Muhasebe Birimine yazılı olarak bildirilecektir. Harcama yetkilisinin kanunî izin, hastalık, geçici görev, disiplin cezası uygulaması, görevden uzaklaştırma ve benzeri nedenlerle geçici olarak görevinden ayrılması halinde ilgili harcama biriminin harcama yetkilisi, vekâleten görevlendirilen kişidir.
Vekâleten görevlendirme işlemleri Muhasebe Birimine yazılı olarak bildirilecek, diğer taraftan vekâleten görevlendirilenler herhangi bir gecikmeye neden olunmaması amacıyla vekâlet süresince, yapılması gereken işlemleri ivedilikle yerine getireceklerdir.
2. Gerçekleştirme Görevlileri
Gerçekleştirme görevlileri, harcama talimatı üzerine; işin yaptırılması, mal veya hizmetin alınması, teslim almaya ilişkin işlemlerin yapılması, belgelendirilmesi ve ödeme için gerekli belgelerin hazırlanması görevlerini yürütürler.
Harcama yetkilileri, yardımcıları veya hiyerarşik olarak kendisine en yakın üst kademe yöneticileri arasından bir veya daha fazla sayıda gerçekleştirme görevlisini ödeme emri belgesi düzenlemekle görevlendirir. Ödeme emri belgesini düzenlemekle görevlendirilen gerçekleştirme görevlileri, ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde ön mali kontrol yaparlar. Gerçekleştirme görevlileri tarafından yapılan kontrol sonucunda, ödeme emri belgesi üzerine "Kontrol edilmiş ve uygun görülmüştür" şerhi düşülerek imzalanır.
3. Ön İzin
3.1 Merkez Teşkilatı Harcama Birimleri ile Halk Sağlığı Müdürlükleri genel bütçe veya döner sermaye bütçesinden (KDV hariç) mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin 1.000.000 (bir milyon) TL’sini aşan alımlarda işlem sürecine başlanılmadan önce, iç kontrol ve ön mali kontrol alanındaki gözetim yetkisi çerçevesinde üst yöneticiden (Kurum Başkam) ön izin alacaklardır.
3.2 Halk Sağlığı Müdürlükleri; genel bütçe, özel idare bütçesi veya döner sermaye bütçesinden yapılacak her bir tıbbi cihaz alımında (kit karşılığı alman cihazlar hariç); yaklaşık maliyetin 200.000 (İki yüz bin) TL’sini aşması halinde gerekçesi ile birlikte ihale sürecine başlamadan önce Sağlık Bakanlığının (Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü) 23/03/2015 tarihli ve 259 sayılı “Tıbbi Cihazlarla İlgili Mal ve Hizmet Alımı İşlemleri” konulu 2015/9 sayılı Genelgesi dikkate alınarak Strateji Geliştirme Daire Başkanlığından ön izin alacaklardır.