Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Sayı: E-43942091-612.02-68814059
Konu: Ön Mali Kontrol
GENELGE
2023/23
Bilindiği üzere, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun “İç Kontrol Sistemi” başlıklı beşinci kısmında iç kontrolün amacı, yapısı ve işleyişi anlatılarak 55 inci maddesinde: "İç kontrol; idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını, malî bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak üzere idare tarafından oluşturulan organizasyon, yöntem ve süreçle iç denetimi kapsayan malî ve diğer kontroller bütünüdür.” şeklinde tanımlanmıştır.
Kanunun 57 nci maddesinde kamu idarelerinin malî yönetim ve kontrol sistemlerinin; harcama birimleri, muhasebe ve malî hizmetler ile ön malî kontrol ve iç denetimden oluştuğu belirtilmiş ve 58 inci maddesinde de harcama birimlerinde işlemlerin gerçekleştirilmesi aşamasında yapılacak asgarî kontroller, malî hizmetler birimi tarafından ön malî kontrole tâbi tutulacak malî karar ve işlemlerin usûl ve esasları ile ön malî kontrole ilişkin standart ve yöntemlerin Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirleneceği hükme bağlanmıştır.
Bu hükme dayanılarak Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar 31/12/2005 tarih ve 26040 üçüncü mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Usul ve Esasların “Mali Hizmetler Biriminin Ön Mali Kontrolüne Tabi Mali Karar ve İşlemler” başlıklı dördüncü bölümünde ön mali kontrole tabi işlemler;
• Mevzuat taslaklarının bütçeye etkisinin hesaplanması,
• Taahhüt evrakı ve sözleşme tasarıları,
• Ödenek gönderme belgeleri,
• Ödenek aktarma işlemleri,
• Kadro ve pozisyon dağılım cetvelleri,
• Seyahat kartı listeleri,
• Seyyar görev tazminatı cetvelleri,
• Geçici işçi pozisyonları,
• Yan ödeme cetvelleri,
• Sözleşmeli personel sayı ve sözleşmeleri,
• Yurtdışı kira katkısı olarak belirlenmiştir.
Kanunun 58 inci maddesi, kamu idarelerinin Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen standart ve yöntemlere aykırı olmamak şartıyla düzenleme yapabilmelerine izin vermiştir. Bu çerçevede, 5018 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesi kapsamında, Bakanlığımız merkez ve taşra birimleri tarafından Strateji Geliştirme Başkanlığına ön mali kontrol amacıyla gönderilecek taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarına ilişkin açıklamalara aşağıda yer verilmiştir.
1- TAAHHÜT EVRAKI VE SÖZLEŞME TASARILARI
İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esasların 17 nci maddesine göre; Bakanlığımız merkez ve taşra birimlerine ait ihale kanunlarına tabi olsun veya olmasın, harcamayı gerektirecek taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarından tutarı mal ve hizmet alımları için 5.000.000,00 (beş milyon) Türk Lirasını, yapım işleri için 15.000.000,00 (on beş milyon) Türk Lirasını aşanlar ön mali kontrole tabidir. Bu tutarlara katma değer vergisi dâhil değildir.
2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu kapsamında yapılan harcamalara ilişkin taahhüt evrakı, tutarı ne olursa olsun ön mali kontrole tabi değildir.
2- YETKİLİ MERCİ
5018 sayılı Kanunun 60 ıncı maddesi uyarınca Bakanlığımızda ön mali kontrol işlemleri Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından gerçekleştirilecektir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve bu Kanunlara dayanılarak çıkarılan mevzuat ile yürürlükte bulunan yılları bütçe uygulama tebliğleri, tasarruf tedbirlerine ilişkin Genelgeler ve ilgili diğer mevzuatın öngördüğü hususlar ön mali kontrol işlemleri sırasında göz önünde bulundurulacaktır.
Taahhüt evrakı ve sözleşme tasarıları, Strateji Geliştirme Başkanlığınca en geç on iş günü içinde kontrol edilecek, yapılan kontrol sonucunda düzenlenen görüş yazısı ilgili birime gönderilecektir. Sürenin başlangıç tarihinin belirlenmesinde, Strateji Geliştirme Başkanlığının evrak giriş kayıt tarihini izleyen iş günü esas alınacaktır.
3- GENEL AÇIKLAMALAR
a) Gönderilme Zamanı
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun “Sözleşmeye Davet” başlıklı 42 nci maddesi gereğince; ihale yetkilileri tarafından ihale üzerine bırakılan istekli sözleşmeye davet edilmeden önce taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarının Strateji Geliştirme Başkanlığına gönderilmesi gerekmektedir.
b) Gönderilecek Bilgi ve Belgeler
Bakanlığımız Strateji Geliştirme Başkanlığına ön mali kontrol için gönderilecek taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarında bulunması gereken bilgi ve belgeler “İhale İşlem Dosyasında Bulunması Gereken Belgeler” de (Ek-1) belirtilmiştir. Taahhüt evrakı ve sözleşme tasarıları (Ek-1) de belirtilen bilgi ve belgelerin onaylı suretlerini ihtiva eden bir suret dosya halinde gönderilecektir. Suret dosyadaki belgeler kurum mührü ile mühürlenecek, düzenleyen tarafından imzalanacak ve her sayfaya bir sıra numarası verilecektir.