Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Genelge
No: 11
SAYIN ÜYEMİZ,
Bilindiği üzere, Kurul’un 20.10.2006 tarih ve 46 sayılı kararı ile; aracı kurumların yatırımcıların hak ve yararlarını zedeleyici, iyi niyet kurallarına aykırı, abartılmış, gerçeğe uymayan, müşterilerini veya kamuoyunu yanıltıcı bilgileri içermemek kaydıyla, uygulamaya başlamadan önce promosyon kampanyasının detaylarını Birliğimize yazılı olarak bildirmelerine, promosyon kampanyası detaylarının Birliğimiz tarafından Meslek Kuralları düzenlemesi çerçevesinde incelenerek, 10 iş günü içinde aksi bildirilmezse aracı kurumların promosyon kampanyası düzenleyebilmelerine karar verilmiştir.
Konuyla ilgili olarak, Kurul’un 02.02.2012 tarih ve 4 sayılı toplantısında ise; Bankaların yetkili oldukları sermaye piyasası faaliyetlerine yönelik olarak düzenleyecekleri tüm promosyon kampanyalarının da aracı kurumlarca gerçekleştirilebilecek promosyon kampanyalarına ilişkin Kurul’un 20.10.2006 tarih ve 46 sayılı kararı kapsamında değerlendirilmesine ve bu kapsamda olmak üzere sermaye piyasası faaliyetlerine yönelik olarak banka ve aracı kurumlarca yapılacak tüm promosyon kampanyalarının Birliğimize bildirilmesine karar verilmiştir.
Ayrıca, tüm sermaye piyasası faaliyetlerine yönelik promosyon kampanyalarına ilişkin Birliğimizce yapılacak incelemelerde esas alınacak ilkeler, Birlik Yönetim Kurulunca gözden geçirilmiş ve Birliğimizce yapılacak incelemelerde esas alınacak ilkeler aşağıdaki şekilde belirlenmiştir.
• Birlik Meslek Kuralları düzenlemelerine aykırı promosyon kampanyası düzenlenemez.
• Promosyon kampanyası, yatırımcıların hak ve yararlarını zedeleyici, iyi niyet kurallarına aykırı olamaz.
• Promosyon kampanyası, abartılmış, gerçeğe uymayan, müşterilerini veya kamuoyunu yanıltıcı bilgileri, tarafsız değerlendirmeler sonucunda ulaşılması mümkün olmayan hedefleri içeremez.
• Aktif pazarlama yaparak kuruma müşteri kazandıran kişilere, kazandırdıkları müşteri tarafından sağlanan gelir üzerinden bir paylaşımda bulunmayı içeren promosyon kampanyaları düzenlenemez.
• İade sistemine dayanarak gerçekleştirilecek kampanyalarda, ödediği komisyondan daha fazla tutarda müşteriye iade yapılmasına neden olacak uygulamalara yer verilemez.
• Promosyonun uygulandığı dönem boyunca, promosyondan yararlanan yatırımcıya uygulanan komisyon oranları yatırımcı aleyhine değiştirilemez.
• Promosyona ilişkin maliyetler yatırımcıların hesaplarına yansıtılamaz.
• Herhangi bir promosyon uygulaması başlatılmadan önce, kullanılmak istenen promosyon yöntemi, uygulama esasları, süresi, bu faaliyete ilişkin bütçe tahminleri, promosyon uygulamasından sorumlu olan kişiler belirlenmeli ve bu bilgilerle birlikte Birliğe başvurulmalıdır.
• Birlikçe onaylanan promosyon kampanyasının tamamlanması sonrasında, ilgili kampanyaya ilişkin gerçekleşen verileri içeren bilgiler 10 iş günü içerisinde Birliğe yazılı olarak bildirilmelidir.
• Gelir yaratmayan eğitim amaçlı düzenlenen yarışmalar da promosyon kampanyası kapsamında kabul edilecek olup aynı ilkelere tabi olacaktır.
• Başvuruya konu promosyonun Birlik tarafından onaylanması, Birlikçe kampanya içeriğine kefil olunduğu anlamına gelmez ve reklam amacıyla kullanılamaz.
• Yılbaşı, bayram, müşterilerin doğum günleri gibi özel günlerde, konferans, seminer, forum, panel, yemek gibi etkinliklerde hediye mahiyetinde dağıtılan ve ekonomik değeri sembolik hediyelerin, tanıtım amaçlı ajanda, kalem, takvim gibi reklâm ürünlerinin verilmesi Birliğimizce incelenecek promosyon kampanyalarının dışında kabul edilecektir.
Bu çerçevede, promosyon kampanyalarında ve konuya ilişkin Birliğimize yapılacak başvurularda yukarıdaki hususların dikkate alınmasını gereği için bilgilerinize sunarım.
Saygılarımla,