Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, sigorta şirketlerince verilen ilân ve reklamlar ile broşür, teklifname, izahname gibi ilân ve reklam unsuru içeren yayın, belge ve formülerlerden ilk olarak yayınlanacaklar, Sigorta ve Reasürans Şirketleri Kuruluş ve Çalışma Esasları Yönetmeliğinin 34 üncü maddesi hükmü gereğince Müsteşarlığımız iznine tabidir.
İlgili sigorta şirketleri tarafından Müsteşarlığımıza yapılan başvuruların daha hızlı bir şekilde sonuçlandırılması ile zaman ve kaynak israfının önlenebilmesi amacıyla, sigorta ve reasürans şirketlerince ekte yer alan "İlan ve Reklamlarda Uyulacak İlkeler" in göz önünde bulundurulmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.
Diğer taraftan, bahse konu madde hükmü gereğince, sigorta şirketlerinin bu hususlardaki talepleri, radyo ve televizyonda yayımlanacaklar için en geç beş iş günü, diğerleri için en geç on işgünü içinde Müsteşarlığımız tarafından sonuçlandırılmadığıtakdirde uygulamaya konulabilmektedir. Ancak, söz konusu işlemler sırasında faks üzerinden işlem yapılabilmesine rağmen, ilgili metnin posta yoluyla da gönderilmesi gerekmektedir. İzin işlemi sırasında dikkate alınan süre, ilgili metnin posta yoluyla Müsteşarlığımız resmi kayıtlarına giriş tarihidir.
Bilgi edinilmesini ve Müsteşarlığımıza yapılacak ilan ve reklam izni başvurularında önce ilişikte yer alan söz konusu İlkelerin dikkate alınmasını teminen üyeniz şirketlere duyurulması hususunda gereğini rica ederim.
Ek: 1
İlan ve Reklamlarda Uyulacak İlkeler
Sigorta ve reasürans şirketlerinin (bundan sonra sigorta şirketi olarak adlandırılacaktır) radyo, televizyon, film, yazılı basın, elektronik medya, pano ve benzeri iletişim araçları ile yapacakları ilanlar ve reklamlar ile broşür, teklifname, izahname gibi ilân ve reklam unsuru içeren yayın, belge ve formülerlerden ilk olarak yayınlanacaklar (bundan sonra ilan ve reklam olarak adlandırılacaktır), Hazine Müsteşarlığı'nın saptadığı bu İlkelere uygun olmalıdır.
Acentelerde bu ilke ve koşullara uygun hareket etmek zorundadırlar. Sigorta şirketleri, acentelerinin vereceği ilan ve reklamların bu düzenlemeye uygunluğundan sorumludurlar.
1. İlan ve reklamların sigortacılık mevzuatına (kanun, kararname, tüzük, yönetmelik, genel şart, genelge v.b).ve genel sigortacılık prensiplerine, genel ahlaka, hüsnüniyet kaidelerine uygun olması ve doğru bilgileri içermesi zorunludur.
2. Sigorta şirketleri, ilân ve reklamlarını, her türlü tarife, broşür, teklifname, izahname gibi sigortacılık işlemlerinde kullanılan yayın, belge ve formülerlerini sigortacının taahhütleriyle sigortalıya tanınabilecek hak ve menfaatlerin sınır ve kapsamı dışında bir anlayışa mahal bırakmayacak surette düzenlemek zorundadırlar.
3. Sigorta şirketlerince yayınlanacak ilanlar ve reklamlar, ilgili sigorta şirketini, sunduğu hizmetleri ve mali ürünleri tanıtıcı nitelikte olacaktır. Kullanılan ifadelerin açık ve anlaşılır olmasışarttır. Eksik bilgi vererek, anlam karışıklığına yol açarak veya abartılı iddialar ileri sürecek, tüketiciyi doğrudan ya da dolaylıolarak yanıltabilecek ifadeler ya da görüntüler verilemez.
4. Sigorta şirketlerince yapılacak ilan ve reklamlar, sigorta şirketleri arasında haksız rekabete yol açacak nitelikte olamaz (6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 56 ve 65 inci maddeleri arasında ve Borçlar Kanununda madde 41 ve ilgili maddelerine yer alan "Haksız Rekabet" hükümlerine aykırılık teşkil edecek ifadelere ve beyanlara yer verilemez). Dolaylı da olsa, öteki sigorta şirketlerine yönelik, onları küçük düşüren, kötüleyen, mali güçlerine ilişkin kuşkular yaratan ilanlar verilemez.
5. Sigorta şirketlerinin ilan ve reklamları, sigortacılık sektörünün saygınlığınızedeleyen ya da sağlıklı yönetimine ilişkin kuşkular yaratabilecek ifadeler ve görüntüler içeremez.
6. Ülke ekonomisine, sigortacılık sektörüne veya ilgili sigorta şirketine ilişkin olarak ilan ve reklamlarda kullanılacak sayısal verilerin; resmi makamlarca onaylanmışveya yayımlanmış rakamlara dayandırılması (örneğin bilanço, gelir tablosu, ana sözleşme değişikliği, sermaye artırımı, dönemsel raporlar) ve geçerli belgelerle kanıtlanması koşuluyla, en üst dereceyi ifade eden ibareler (örneğin en yüksek sermaye) ilan ve reklamlarda kullanılabilir. Ancak bu ibareler, öteki sigorta şirketlerini hedef alamaz; onları küçük düşürecek, zarara sokacak ve yalnız bir ya da birkaç sigorta şirketinin güvenilir olduğu izlenimini doğuracak nitelik taşıyamaz.
7. Türkiye'deki sigorta şirketleri arasında herhangi bir ölçüte göre yapılacak sıralamaya ilan ve reklamlarda yer verilmeyecektir (örneğin, en çabuk tazminat ödeyen sigorta şirketi, en büyük sigorta şirketi). Ancak, uluslararası kurum, kuruluş ve yayın organlarınca yapılan sıralamalarda yer alan sigorta şirketleri, salt kendi durumlarını yansıtan ilanlar yapabilirler. Bu yola gidildiğinde kaynak gösterilmesi ve belgelendirilmesi zorunludur.