Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Sayı: E-38224465-010.06.02-50257
Konu: Hava Aracı Bakım Personeli Uzaktan Eğitim Genelgesi
GENELGE
UED - 2023/3
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat 2023 günü meydana gelen ve 11 ilimizi doğrudan etkileyen deprem afetinin etkileri nedeniyle birçok eğitim kurumu/kuruluşu tarafından uzaktan eğitim kararı alınmış olması nedeniyle, 09 Şubat 2023 tarihinde yayımlanan SHT-147 ve SHT-66 Talimatları ile uyumlu olarak uzaktan eğitim metodu el kitabında bulunmayan veya bu kapsamda başvuru yapmamış kuruluşların uzaktan eğitim metodu hakkında usul ve esasları belirlemek.
Kapsam
(1) Bu Genelge, Millî Eğitim Bakanlığı ve Yüksek Öğretim Kuruluna bağlı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünce yetkilendirilmiş SHT-147 Onaylı Bakım Eğitim Kuruluşları ve Tanınan Okul yetkili kurum ve kuruluşları kapsamaktadır.
Dayanak
(1) Bu Genelge, 5 Haziran 1945 tarihli ve 4749 sayılı Kanun ile uygun bulunan 7 Aralık 1944 tarihli Şikago Konvansiyonu’nun personel lisansları konulu Ek-1, 14 Ekim 1983 tarihli ve 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanun, 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 437 - 441 inci maddelerine 5 Kasım 2022 tarih ve 32004 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Sürekli Uçuşa Elverişlilik Yönetmeliği (SHY-CA)’ne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu genelgede geçen alternatif eğitim metotlarından,
a) Asenkron uzaktan eğitim: Eğitmenlerin ve öğrencilerin fiziksel olarak ayrıldığı uzaktan eğitim yöntemidir. Asenkron uzaktan eğitim sırasında eğitmen ve öğrencinin aynı anda etkileşim halinde olmadığı durumu,
b) Senkron uzaktan eğitim: Eğitmenlerin ve öğrencilerin fiziksel olarak ayrıldığı uzaktan eğitim yöntemidir. Senkron uzaktan eğitim sırasında eğitmen ve öğrencinin aynı anda etkileşim halinde olduğu durumu,
c) Bütünleşik eğitim (Blended): Hem eğitmen hem de kursiyerin başarısının ölçüldüğü, dijital içeriğin e-öğrenme, ön sınav, eğitmen koçluğu ve son sınav süreçlerinin art arda birlikte uygulandığı eğitim verilme şeklini,
ç) Kendi kendine öğrenme (Self-directed learning): Kursiyerin öğrenme için inisiyatif alarak aktif olduğu, kendi öğrenme hızını belirlediği, işbirlikçi öğrenmeyi esas alan, eğitmenlerin öğrenciyi desteklemek için tavsiye, yönlendirme ve eksiklerini tamamladığı öğrenme yöntemi,
d) SDED-2023-1: 2 Mart 2023 tarihli Sivil Havacılık Eğitimleri Uygulama Usul ve Esasları Genelgesini,
ifade eder.
(2) Bu Genelgede belirtilmeyen veya eşdeğer tanımlar ve kısaltmalar için SDED-2023-1 numaralı Sivil Havacılık Eğitimleri Uygulama Usul ve Esasları Genelgesinde belirtilen tanımlar ve kısaltmalar ile Genel Müdürlük tarafından yayımlanan diğer sivil havacılık mevzuatlarında belirtilen tanımlar ve kısaltmalar esas alınır.
(3) Bu Genelge kapsamında asenkron uzaktan eğitim kendi kendine öğrenme metodunu; senkron uzaktan eğitim bütünleşik eğitim yönteminin eğitmen koçluğu aşamasını ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uzaktan Eğitime İlişkin Hükümler
Temel Eğitim
(1) Temel Eğitimle ilgili olarak;
a) Teorik eğitimler: Sınıf içinde verilmesi gereken tüm teorik eğitimler, alternatif eğitim metotları ile sağlanabilir veya ertelenebilir. Bu kapsamda, Genel Müdürlüğümüzce yayımlanan SDED-2023/1 Genelgesinde belirtilen usuller uygulanır.
1) Asenkron uzaktan eğitim metodunun seçilmesi durumunda: Eğitim materyallerinin, Genel Müdürlükçe sağlanmadığı durumda bu fıkranın ç bendine uygun olarak Genel Müdürlüğümüze gönderilmesi gerekmektedir.
2) Senkron uzaktan eğitim seçilmesi durumunda: SHT-147 Talimatına uygun olarak Teorik eğitimde uygulanan 28 kişilik sınıf mevcudu sınırlaması uygulanmayabilir. Eğitim materyallerinin, Genel Müdürlükçe sağlanmadığı durumda bu fıkranın ç bendine uygun olarak Genel Müdürlüğümüze gönderilmesi gerekmektedir.
b) Pratik eğitimler: Pratik eğitimler ile ilgili herhangi bir muafiyet sağlanmamaktadır.
c) Devam şartı ve eğitim süresi: Alternatif eğitim metotları ile eğitim verilen öğrenciler, dersin başarılması şartı ile dersin normal koşullardaki süresinin tamamına katılmış kabul edilirler.
ç) Raporlama: Eğitim sürecinin takibi için rapor formatı Madde 7’ye uygun olarak ekte yer almaktadır. Raporda belirtilen bölümler minimum gereklilikler olup, kuruluşlarca gerekli görülen ilaveler yapılabilir.
Tip Eğitimi
(1) Tip eğitimiyle ilgili olarak SHT-147 mevzuatındaki uzaktan eğitim hükümleri geçerlidir.
Raporlama
(1) Bu Genelge kapsamındaki muafiyetlerin kuruluşlar tarafından kullanılması sonrasında yapılan işlemlere ilişkin durum raporları; her ayın 10'una kadar, bir önceki ayda yapılan işlemleri içerecek şekilde, aylık olarak Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) ortamında Genel Müdürlüğe raporlanır. Formatı ekte yer alan raporda belirtilen bölümler minimum gereklilikler olup, kuruluşlarca gerekli görülen ilaveler yapılabilir.