Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Sayı: 51859319-010-11954
Konu: AŞILARIN KURU BUZ KULLANILARAK TAŞINMASI
GENELGE
UOD-2020/5G
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
(1) Bu genelge, Covid-19 salgınına karşı geliştirilen aşıların düşük sıcaklıklarda taşınabilmesi için gereken ve kuru buz olarak bilinen katı CO2 (Karbondioksit)'in uluslararası ve ulusal mevzuatlar kapsamında hava aracı teçhizat üreticilerinin dokümanlarında belirtilen sınırların üstünde kalan miktarlarda hava aracında (kargo veya UOD-2020/2G kapsamında kabinde) taşınması sırasında; hava aracında ve yerde görev alan tüm personel için olası toksik ve kimyasal etkilerini önlemeye veya azaltmaya yönelik gerekli tedbirlerin alınmasına ilişkin gereklilikleri belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
(1) Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği'nin 15 inci, 16 ncı ve 17 nci maddeleri kapsamında havayolu ile ticari faaliyette bulunmak üzere ruhsatlandırılmış hava taşıma işletmelerini kapsar.
Dayanak
(1) Bu Genelge; 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 437 nci ve 441 inci maddeleri ile 15/09/2017 tarihinde yayımlanan Uçuş Operasyonlarına Yönelik Usul ve Esaslar Talimatına ve Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı-EASA tarafından 17.12.2020 tarihinde yayımlanmış olan "Guidelines in relation to the COVID-19 pandemic- Transportation of Vaccines Using Dry Ice Issue 1" dokümanına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Genelge'de geçen tanımlar ve kısaltmalar:
a. Genel Müdürlük: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nü,
b. Süpernümeri:Özel Yük Refakatçisini,
c. Hava aracındaki kişiler:Uçuş ekibi, kabin ekibi veya süpernümeri dahil olmak üzere hava aracı içerisindeki tüm kişileri,
d. Kuru Buz:Katı hale getirilmiş karbon dioksiti (CO2),
e. OEM: Orijinal Ekipman Üreticisini,
f. SHT-OPS: 01/10/2020 tarihinde yayımlanan Uçuş Operasyonlarına Yönelik Usul ve Esaslar Talimatı'nı,
g. Süblimleşme: Katı haldeki bir maddenin gaz haline dönüşmesini,
h. Uçak Mürettebatı: Kokpit ekibi, kabin ekibi veya süpernumeri olarak görev yapan herhangi bir kimseyi,
ı. Tehlikeli Madde: Teknik Talimatların tehlikeli maddeler listesinde gösterilmiş veya Teknik Talimatlara göre sınıflandırılmış olan can ve mal emniyeti ile çevreye yönelik risk oluşturabilecek mal, eşya veya maddeleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar ve Uygulama
Uygulama
(1) Hava taşıma işletmeleri tarafından, Covid-19 salgının giderilmesine yönelik olarak ülkeler arasında aşıların taşınmasına olanak verilmesi ve kuru buz kullanılarak hazırlanan aşı paketlerinin taşıma operasyonlarının, ulusal ve uluslararası tehlikeli madde taşıma kurallarına uygun olarak yürütülmesi, CS-25 emniyet standartlarının sağlanması, kuru buzun taşınmasından kaynaklı toksik ve kimyasal etkilerini önlemeye veya azaltmaya yönelik gerekli tedbirlerin alınması amacıyla bu Genelge'de belirtilen gerekliliklerin sağlanması kaydıyla, Genel Müdürlükten onay alınmadan icra edilebilecektir.
Risk Analizi
(1) Aşıların işletme el kitaplarında veya diğer geçerli dokümanlarda (üretici servis bültenleri v.b.) belirtilen limitler üstünde kuru buz kullanılarak taşınmasına yönelik olarak işletme tarafından yer ve uçuş operasyonları için risk analizleri yapılır. Söz konusu risk analizi yapılırken "Guidance for Safe Operations Involving Aeroplane Cargo Compartments" (ICAO Doc 10102) ICAO rehber dokümanından yararlanılabilir. Yapılan risk değerlendirmesi hava aracı üreticisi ile bir iletişim gerektirebilir.Belirlenen riskleri azaltmak için uygun operasyon usulleri geliştirilerek işletmenin yönetim sistemi kapsamında takip edilir. Söz konusu risk değerlendirmesi en azından aşağıdaki hususları kapsamalıdır:
a. Aşı ve aşının kargoda taşınma açısından karakteristik özellikleri(paketleme, elleçleme vb.)
b. Veri takip cihazları ve kayıt cihazları,
c. Kuru buzun etkileri ve miktarı(ağırlık ve denge değerlendirmesini de içeren) ile tahmini süblimleşme oranının bütün operasyonel senaryolar altında doğrulanmasını da içeren süblimleşme oranı değerlendirmesi,
d. Belirlenen riskleri azaltmak üzere CO2 detektörlerine duyulabilecek olası ihtiyaç,
e. Hava aracı havalandırma sisteminin normal, anormal, acil durum senaryoları ile operasyonun tüm safhalarında operasyonel özellikleri, performansı, kontrolü, seçenekleri ve ayarlarına ilişkin ilgili MEL hükümleri de dikkate alınarak yapılacak değerlendirme,
f. Kabul edilebilir MEL hükümlerini de içerecek şekilde tüm diğer ilgili hava aracı ve sistemleri konfigürasyonları,