Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
GM-2015/1
Kurum:
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Kabul Tarihi:
30.03.2015
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
30.03.2015
Son Değişiklik Tarihi:
04.09.2019
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
04.09.2019
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bu genelge SHGM resmi web sitesinde
kaldırılan genelgeler bölümüne taşınmıştır.
Sayı: 52217814-010.06-E.10228
Konu: Form-4 Belgesi Onay İşlemleri Genelgesi
GENELGE
GM-2015/1
01. Amaç
(1) Bu Genelge Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yetkilendirilen Havacılık İşletmesi/Kuruluşlarda görev yapacak Yönetici Personelin onay işlemlerinin standart bir hale getirilmesine yönelik olarak; adayın yeterliliğinin ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat kapsamında incelenmesi, görevin ve mevzuatın gereği olarak yazılı sınav ve gerekli görülmesi halinde mülakat yapılması konularının düzenlenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
02. Kapsam
(1) Bu Genelge Ek-1'deki tabloda belirtilen mevzuatlar kapsamında yetkilendirilmiş olan kuruluşlarda görev alan ya da alacak yönetici personeli kapsamaktadır. İhtiyaç duyulması halinde ekte yer alan kuruluşlara ait yönetici personel listelerine ilaveler ya da değişiklikler yapılabilecektir.
03. Genel hususlar
(1) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yetkilendirilen Havacılık İşletmesi/Kuruluşlarının (İşletme) organizasyon yapılarında görev alan Sorumlu Yönetici Personelin (SYP) söz konusu görevlerine ilişkin Yönetici Personel Onay Formu (Form-4) ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata uygun şekilde onaylanır. İşletmeler tarafından önerilecek yönetici adayı personel için ilgili mevzuat ve bu genelge gereği istenen belgeler başvuru dosyasında tam olarak hazırlanarak Genel Müdürlüğümüze gönderilerek süreç başlatılır. Başvuru dosyası oluşturulurken Ek- 1 'de yer alan her yönetici personel için belirlenmiş "Yönetici Personel Onay Kontrol Formunda" belirtilen gereklilikler dikkate alınır. İlgili formlara www.shgm.gov.tr internet adresinin "Formlar" bölümünden erişilebilir.
04. Müracaat usulü ve değerlendirme süreci
(1) İşletme, Yönetici Personel Onay Formunu tam ve eksiksiz doldurarak, ilgili mevzuat gereği istenen belgeler ile birlikte, Genel Müdürlüğe başvuruda bulunur. Başvuru işlemleri resmi yazışma yoluyla veya Sivil Havacılık Bilgi Yönetim Sistemi (SH-BYS) üzerinden elektronik ortamda yapılır.
1) Form-4 başvurusu ve ekleri; ilgili Daire Başkanlıkları tarafından, Ek-1'de belirtilen kontrol listeleri kapsamında incelenir.
2) İlgili Daire Başkanlığı başvuru dosyasını inceler ve var ise eksikliklerin tamamlanmasını sağlar.
3) Ticari Hava Taşıma İşletmelerinin;
a) Kalite Sistem Yöneticiliği görevine ilişkin Form-4 Belgesi, Uçuş Operasyon Daire Başkanlığı tarafından, Uçuşa Elverişlilik Daire Başkanlığı ile koordine edilip,
b) Bakımdan Sorumlu Yönetici Personel görevine ilişkin Form-4 Belgesi, Uçuşa Elverişlilik Daire Başkanlığı tarafından, Uçuş Operasyon Daire Başkanlığı ile koordine edilip, incelenerek gerekli iş ve işlemler tamamlanır.
4 üncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde belirtilen pozisyonlar için her iki Daire Başkanlığının mevzuatlarında belirtilen gerekliliklerin karşılanması esastır.
05. Yetki belgesinin düzenlenmesi
(1) Tüm gereklilikleri karşılayan yönetici adayları için Form-4 belgesi düzenlenir ve ilgili kuruluşa gönderilir.
(2) İki Daire Başkanlığını ilgilendiren Form-4 onaylarında çift imza yer alır.
06. Yönetici personel onayına ilişkin temel ilke ve uygulamalar
(1) Sınav gereklilikleri:
a) Adayın atanacağı pozisyona uygun olarak Genel Müdürlük tarafından yapılacak sınav/sınavlardan en az %75 başarı puanı elde etmesi gerekmektedir. Uçuşa Elverişlilik, Uçuş Operasyon ve Havaalanları Daire Başkanlıkları tarafından yapılacak sınavlara ilişkin tablolar Ek-2, Ek-3 ve Ek-4'te bulunmaktadır. Hâlihazırda havayolu işletmelerinde 16.11.2013 tarih ve 28823 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği (SHY-6A) kapsamında görevli Genel Müdürler hariç yönetici personelin azami 2 yıl içerisinde sınav gerekliliğini tamamlaması gerekmektedir.
b) Hava taksi, genel havacılık işletmeleri ile balon, planör, çok hafif hava aracı ve dispeçer eğitim organizasyonları, havaalanı işletmecileri, terminal işletmecileri, heliport işletmecileri, yer hizmetleri kuruluşları, ikram üretim kuruluşları, yakıt kuruluşları, SHT-Eğitim/HAD Talimatı kapsamında yetkilendirilen eğitim kuruluşları, SHT-Eğitim/HUD Talimatı kapsamında yetkilendirilen eğitim kuruluşları, 28.12.2010 tarihinde yayımlanan Havacılık İşletmeleri Güvenlik Yönetim Sistemi (Sems) Talimatı (SHT-17.3) kapsamındaki işletmelerde yer alan sorumlu yönetici pozisyonları için sınav zorunluluğu bulunmamaktadır. Bununla birlikte gerekli görülmesi halinde mülakat yapılabilir.
c) Adayın ilk sınavda %75 başarı puanı elde edememesi durumunda ikinci bir sınav hakkı verilir. İkinci sınav hakkından da başarısız olunması durumunda inceleme ve değerlendirmeyi yapan birim tarafından başvuruda bulunan kuruluşa başvurunun reddi ile ilgili karar resmi bir yazı ile veya SHGM-Bilgi Yönetim Sistemi aracılığıyla iletilir. Söz konusu aday ikinci sınav tarihinden itibaren bir ay süre ile bu sınava tekrar giremez.