Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
Hukuk Müşavirliği
Sayı: E-85254071-641.04[2021/109]-2991332
Konu: 2021/8 sayılı Genelge
GENELGE
2021/8
İlgi: 24.03.2009 tarihli 2009/8 (1679) sayılı Genelge.
Etkin, verimli, hesap verebilir, vatandaş beyanına güvenen ve şeffaf bir kamu yönetimi oluşturmak; kamu hizmetlerinin hızlı, kaliteli, basitleştirilmiş ve düşük maliyetli bir şekilde yerine getirilmesini sağlamak ve bu hedefler doğrultusunda idarelerin uyması gereken usul ve esasları belirlemek amacıyla 31/7/2009 tarihli ve 27305 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelikte; kamu hizmetlerinin, başvuru yapılan ilk kademeden sunulması ve sonuçlandırılması gerektiği, başvuru mercii ile karar/onay mercii arasında birden fazla kademe oluşturulmamasının esas olduğu ve İdarelerin, başvuruların doğrudan kamu hizmetini sunan birime yapılmasını ve ilk kademede sonuçlandırılmasını sağlamak için gerekli tedbirleri alması gerektiği hüküm altına alınmıştır.
Diğer yandan, 12/10/2018 tarihli ve 30563 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı'nın 11.10.2018 tarihli 2018/13 sayılı Genelgesinde ise özetle; kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde sorun çözen, çözüm üreten, sonuç ve vatandaş odaklı devlet anlayışı ile bürokrasinin azaltılması, milletimize hizmetlerin süratli ve en iyi şekilde sunulması, kamu kurum ve kuruluşlarına yapılan tüm başvurularda başvuruların anında incelenerek takip edilmesi, talebin ilk başvuru yerinde neticelendirilmesine özen gösterilmesi, başvuru sahibine yapılan işlemler hakkında gecikmeksizin nihai ve kesin bilgi verilmesi, başvuruların süratli ve doğru sonuçlandırılması amacıyla gerekli tüm tedbirler alınması gerektiği hususlarına yer verilmiştir.
Uygulamada, bölge müdürlüklerince, mevzuat ile ilgili aynı içerikli konularda daha önce Genel Müdürlükten görüş alınmış olmasına rağmen tekrar görüş istenildiği, tapu müdürlüklerinden veya vatandaşlardan bölge müdürlüklerine gelen görüş taleplerinin bölge müdürlüklerince değerlendirilmeden veya bölge tapu ve kadastro kurullarında görüşülüp karara bağlanılmadan doğrudan Genel Müdürlüğümüze intikal ettirildiği, bu durumun ise işlem süreçlerinin gereksiz olarak uzamasına sebebiyet verdiği müşahede edilmiştir.
03.01.2013 tarihli ve 37 sayılı Bakanlık Makam Olur'u ile yürürlüğe konulan ve Genel Müdürlüğümüzün resmi internet sitesinde yer alan Mevzuat Bilgi Sisteminde yayımlanan Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Bölge Tapu ve Kadastro Kurullarının Görev, Yetki, Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Bölge Tapu ve Kadastro Kurulun görevleri;
"Bölge Müdürü tarafından kurulda görüşülmesi istenilen; bağlı birimlerden intikal eden hukuki, teknik, idari ve mali konular ile bunlara ilişkin uygulama ve görüş farklılıklarını, bölge müdürlüğünün yetki alanı ile sınırlı olmak üzere hizmete ilişkin konuları, Tapu Tüzüğünün 23. maddesi ile Tapu Planları Tüzüğünün 11. maddesine göre verilen ret kararlarına karşı yapılan itirazları, mevzuatın uygulanmasında ortaya çıkan aksaklıkların giderilmesine yönelik tespit ve önerileri, Kamu kurum ve kuruluşlarının ya da gerçek veya tüzel kişilerin mevzuat gereği Bölge Müdürlüğüne soru konusu ettiği konular ile 4982 sayılı Bilgi Edinme Kanunu çerçevesinde soru konusu edilen hususlardan Bölge Tapu ve Kadastro Kurulu kararına ihtiyaç duyulan konuları inceleyerek, bölge müdürlüğü görüşünü oluşturmak" şeklinde belirlenmiştir.
Uygulamada görülen vakıalar ve yukarıda yer verilen düzenlemeler çerçevesinde;
1- İlgili mevzuatında (kanun, yönetmelik, genelge vd.) tereddüde yer vermeyecek şekilde açık olarak belirtilen hususların, tapu ve kadastro müdürlükleri ile bölge müdürlüğü tarafından merkez birimlerine soru konusu edilmemesi ve işlemlerin gecikmeye meydan verilmeden doğrudan mahallinde sonuçlandırılmasına özen gösterilmesi,
2- Bölge müdürlüğüne intikal eden/ettirilen konular ile ilgili olarak herhangi bir aksaklığa ve gecikmeye sebebiyet verilmeden gerekli değerlendirmelerin öncelikle Bölge Müdürlüğünce yapılması,
3- Bölge Tapu ve Kadastro Kurullarında herhangi bir tereddüt olmaksızın kesin olarak karara bağlanan hususların ayrıca Genel Müdürlüğümüze intikal ettirilmesine gerek kalmadan sonuçlandırılması gerekmektedir.
Bölge müdürlüklerine intikal eden/ettirilen konularda, bölge müdürlüklerince değerlendirilme yapılmadan veya bölge tapu ve kadastro kurullarında görüşülüp karara bağlanılmadan, doğrudan Genel Müdürlüğe gönderilen talepler, öncelikle bölge müdürlüklerince incelenmesi ve değerlendirilmesi için iade edilecektir.
İlgi Genelge yürürlükten kaldırılmış olup iş bu Genelge uyarınca işlemlere yön verilmesi hususunda bilgi ve gereğini rica ederim.