(1) Bu Genelgenin amacı; 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile bu Kanuna bağlı olarak 9.12.2017 tarihli ve 30265 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Tarım Arazilerinin Korunması Kullanılması ve Planlanmasına Dair Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasına açıklık getirmek ve ülke genelinde uygulama birlikteliğini sağlamaktır.
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Metnin ilk hali
No.: 2023/6
Kurum: Tarım ve Orman Bakanlığı
Kabul Tarihi: 09.05.2023
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 09.05.2023
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
T.C. TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI
Tarım Reformu Genel Müdürlüğü
Sayı: E-58125898-230.04.02-9637520
Konu: Tarım Arazilerinin Korunması Kullanılması ve Planlanmasına Dair Genelge
GENELGE
2023-6
TARIM ARAZİLERİNİN KORUNMASI KULLANILMASI VE PLANLANMASINA DAİR GENELGE
Amaç ve kapsam
(2) Bu Genelge; Tarım dışı alanlar ile 6831 sayılı Orman Kanunu, 4342 sayılı Mera Kanunu, 3573 sayılı Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanun kapsamı dışında kalan, tarım arazilerini kapsar.
Dayanak
(1) Bu Genelge, 3.7.2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 9.12.2017 tarihli ve 30265 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Tarım Arazilerinin Korunması, Kullanılması ve Planlanmasına Dair Yönetmeliğin 23 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Genelgede geçen;
a) Aile: Karı - Koca ve birlikte oturan reşit olmayan çocuklardan meydana gelen müesseseyi,
b) Avan proje: Başvuru konusu olan tesise ait vaziyet planı ile tesisin ihtiyaçlarına göre elde edilen verilere dayanılarak hazırlanan plan ve kesitlerin yer aldığı projeyi,
c) Bağ evi: Tarımsal faaliyetin yapılması için ihtiyaç duyulan barınmayı sağlayacak ve izin verilmesi halinde tarımsal üretimi artırıcı etkisi olan yapıyı,
ç) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
d) İl Müdürlüğü: İl Tarım ve Orman Müdürlüğünü,
e) Kanun: 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununu,
f) Kurul: İl Toprak Koruma Kurulunu,
g) Yönetmelik: 9.12.2017 tarihli ve 30265 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Tarım Arazilerinin Korunması, Kullanılması ve Planlanmasına Dair Yönetmeliği,
ifade eder.
Müracaatların alınması
(1) Kamu kurum ve kuruluşları veya plan müellifleri; tarımsal ve/veya tarım dışı arazi kullanım taleplerini, "Tarım Arazileri Değerlendirme ve Bilgilendirme Sistemi (TAD Portal)" https://tad.tarim.gov.tr web adresini kullanarak yapacaklardır. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yetkilendirilen plan müellifi gerçek ve tüzel kişilerin yetki belgelerini müracaat dosyaları ile birlikte sunması zorunludur. Tarımsal amaçlı yapı müracaatları, Serbest Müşavir Mühendis (SMM) Büro Tescil Belgesini haiz Ziraat mühendisleri tarafından valiliklere yapılabilir.
(2) Müracaatların TAD Portal üzerinden yapılması;
a) Kamu kurum ve kuruluşları, kendi planları ile yetki alanındaki gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak müracaatların, TAD Portal EK-13'te tanımlı veri standartlarına uygun şekilde girişlerini yaparak il müdürlüğüne intikal ettireceklerdir. Söz konusu müracaatları, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığından yetkili plan müellifleri de yapabilir.
b) İl Özel İdaresi ile Büyükşehir Belediyesi yetkisindekiler hariç Petrol ve doğal gaz arama ve işletme faaliyetleri, madencilik faaliyetleri, yenilenebilir enerji yatırımları, elektrik iletim hatları ve plan zorunluluğu olmayan yatırımlar ile ilgili gerçek veya tüzel kişiler tarafından yapılacak tarım dışı amaçlı kullanım talepleri, TAD Portal üzerinden il müdürlüğüne intikal ettirilecektir. İrtifak alanlarının TAD Portale girişinin yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
(3) Büyük ova koruma alanı içinde veya dışındaki araziler için yapılan tarımsal amaçlı yapı ve tarım dışı kullanım izni taleplerinde, DSİ ilgili biriminden mevzuatı kapsamında sakınca olup olmadığı konusunda yazılı görüşü, başvurunun yapıldığı idare veya ikinci fıkra kapsamında başvuruyu yapanlar tarafından alınarak dosya ekine il müdürlüğüne iletilir. DSİ yazısında sakınca bulunduğu bildirilen talepler etüt raporu düzenlenmeksizin valilik tarafından reddedilir. DSİ yazısında kesin görüş bildirmeyen ifadeler olumlu görüş olarak kabul edilmeyecektir.
Tarımsal amaçlı yapılar
(1) Tarımsal amaçlı yapılar Kanunun 3 üncü maddesinin (k) bendinde tanımlanmıştır. Bu tanımda yer alan "Bakanlık tarafından tarımsal amaçlı olduğu kabul edilen entegre nitelikte olmayan diğer tesisler" düzenlemesi kapsamında; ipek böcekçiliği tesisi, hara (at üretimi ve/veya yetiştiriciliği tesisi), ilçe sınırları içinde ihtiyaç duyulan depolama kapasitesini geçmemek şartıyla, üretilen bitkisel ürünler için soğuk hava deposu (muz sarartma ünitesi ile kasalama ve tasnif etme ünitesi dahil), hububat ve yem depolama silosu, üreticinin bitkisel üretimden elde ettiği ürünü için ihtiyaç duyduğu tarımsal amaçlı depo (kasalama, tasnif etme ünitesi dahil), tarımsal amaçlı deponun müştemilatı olarak yapılacak ürün eleme ve/veya çırçır ünitesi, evcil hayvanların ve bilimsel araştırmalarda kullanılan hayvanların üretim tesisi, solucan ve solucan gübresi üretim tesisi, tarımsal ürün yıkama tesisi (yumrulu bitkiler), ilçe sınırları içinde üretilen hububat, çeltik, ayçiçeği ürünleri kurutma tesisi, bölgenin ihtiyacına göre bir yerde yapılacak açıkta meyve ve sebze kurutma alanı, islim ünitesi, mantar üretim tesisi, bitkisel üretim için ihtiyaç duyulan kasalama ve tasnif etme tesisi, hayvan içme suyu göleti, sunulacak proje kapsamında tarımsal ARGE tesisleri (ürün işleme tesisleri hariç), tarımsal amaçlı teleferik, bağ evi Bakanlıkça entegre nitelikte olmayan tarımsal amaçlı yapı olarak kabul edilmiştir. Genelgede sayılmayan diğer tesislerle ilgili Bakanlıktan görüş alınarak işlem tesis edilecektir.