(1) Bu Genelgenin amacı, sürekli uçuşa elverişlilik yönetimi kuruluşu veya birleşik uçuşa elverişlilik yönetimi kuruluşu bünyesinde uçuşa elverişlilik gözden geçirme personeli olarak görev yapacak kişilerin yetkilendirilmesi, görevlerinin ve sorumluluklarının belirlenmesi ve bu hususlara ait usul ve esasları düzenlemektir.
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Metnin ilk hali
No.: UED 2024/1
Kurum: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Kabul Tarihi: 01.08.2024
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 01.08.2024
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
T.C. ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANLIĞI
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Sayı: E-38224465-020-83001
Konu: ARS Yetkilendirme Genelgesi
UÇUŞA ELVERİŞLİLİK GÖZDEN GEÇİRME PERSONELİ YETKİLENDİRME GENELGESİ
(UED 2024/1)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
Kapsam
(1) Bu Genelge, Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği ve Genel Havacılık Yönetmeliği kapsamında faaliyet yürüten ve Sürekli Uçuşa Elverişlilik Yönetmeliğine göre onaylanmış sürekli uçuşa elverişlilik yönetimi kuruluşlarını, birleşik uçuşa elverişlilik yönetimi kuruluşlarını ve bu kuruluşlarda çalışan uçuşa elverişlilik gözden geçirme personelini kapsar.
Dayanak
(1) Bu Genelge, 15/07/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'ne ve 05/11/2022 tarih ve 32004 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sürekli Uçuşa Elverişlilik Yönetmeliği'ne ve Sürekli Uçuşa Elverişlilik Yönetimi Talimatına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve Kısaltmalar
(1) Bu Genelgede geçen terimler;
a.) ARC (Airworthiness Review Certificate): Uçuşa elverişlilik gözden geçirme sertifikasını,
b.) ARS (Airworthiness Review Staff): Uçuşa elverişlilik gözden geçirme personelini,
c.) AWC (Airworthiness Certificate): Uçuşa elverişlilik sertifikasını,
d.) Bakım kuruluşu: SHT-CAM Talimatına veya SHT-145 Talimatına göre onaylanmış hava aracı veya komponenti üzerinde bakım yapmak üzere yetkilendirilen kamu veya özel, gerçek veya tüzel kişiye ait işletmeyi,
e.) CAMO (Continuing Airworthiness Management Organisation): SHT-CAM Talimatına göre onaylanmış sürekli uçuşa elverişlilik yönetimi kuruluşunı,
f.) CAO (Combined Airworthiness Organisation): SHT-CAM Talimatına göre onaylanmış birleşik uçuşa elverişlilik yönetimi kuruluşunu,
g.) ELA1 (Hafif Hava Aracı 1): Aşağıdaki özelliklere sahip hafif hava aracını;
1) Azami kalkış ağırlığı 1200 Kg veya altında olan, karmaşık motorlu hava aracı olarak sınıflandırılmayan uçak, planör veya motorlu planör,
2) Azami tasarım kaldırma gazı veya sıcak hava hacmi, sıcak hava balonları için 3400 m3'ün, gaz balonları için 1050 m3'ün, bağlı gaz balonları için 300 m3'ün üzerinde olmayan balon,
3) Azami 4 kişi alacak şekilde tasarlanmış, azami tasarım kaldırma gazı veya sıcak hava hacmi, sıcak hava gemisi için 3400 m3'ün ve gaz hava gemisi için 1000 m3'ün üzerinde olmayan hava gemisi.
h.) ELA2 (Hafif Hava Aracı 2): Aşağıdaki özelliklere sahip hafif hava aracını;
1) Azami kalkış ağırlığı 1200 Kg üzerinde ve 2000 Kg veya altında olan, karmaşık motorlu hava aracı olarak sınıflandırılmayan uçak, planör veya motorlu planör,
2) Balon,
3) Sıcak hava gemisi,
4) %3 azami statik ağırlık, vektörel olmayan itki (geri itki hariç), yapısı, kontrol sistemi ve balon bölme sistemi geleneksel ve basit tasarımlı, güç destekli olmayan kontroller gibi karakteristik özelliklere sahip gaz hava gemisi,
5) Döner kanatlı çok hafif hava aracı.
i.) Grup 1 hava aracı: Karmaşıks motorlu uçaklar, çok motorlu helikopterler, maksimum onaylı uçuş irtifa seviyesi FL290 değerini aşan uçaklar, elektromekanik uçuş kumanda (fly-by-wire) sistemlerine sahip hava araçları, ELA2 harici gazlı hava gemileri veya Genel Müdürlük tarafından farklı bir hava aracı tipi olduğu kabul edilen hava araçlarını,
j.) Grup 2 hava aracı: Aşağıdaki alt gruplara ait ve Grup 1’den farklı olan hava araçları ile Genel Müdürlük tarafından düşük komplekslikleri sebebi ile bu gruba dahil edilen hava araçlarını;
1) Alt grup 2a: Tek turbo-prop motorlu uçaklar,
2) Alt grup 2b: Tek türbin motorlu helikopterler,
3) Alt grup 2c: Tek piston motorlu helikopterler.
k.) Grup 3 hava aracı: Grup 1 hava araçları haricinde kalan piston motorlu uçakları, (Basınçlandırılmayan ve MTOW 2000 Kg altındaki piston motorlu uçaklar, ELA1 piston motorlu uçaklar),
l.) Grup 4 hava aracı: Grup 1 ’de yer almayan planörler, motorlu planörler, balonlar ve hava gemilerini,
m.) Hava aracı bakım personeli: SHT-66 Talimatına göre lisanslandırılmış belirli tipte hava aracına ve/veya komponentine belirlenen kapsamda bakım yapmak üzere yetkilendirilen personeli,
n.) HBL-66 lisansı: SHY-CA Yönetmeliği gereklerine uygun olarak düzenlenmiş olan hava aracı bakım personeli lisansını,