Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Amaç, Kapsam ve Dayanak
(1) 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu’nun 10 uncu ve Serbest Bölgeler Uygulama Yönetmeliği’nin 18 inci maddeleri ile 6735 sayılı Uluslararası İşgücü Kanunu’nun 18 inci maddesi ve Serbest Bölgelerde Çalışacak Yabancıların Çalışma İzinlerine Dair Yönetmelik hükümlerine dayanılarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile müştereken hazırlanan bu Usul ve Esasların amacı, serbest bölgelerde istihdam edilecek yabancı uyruklu kişilere verilen “Çalışma İzin Belgesi”nin başvuru, değerlendirme, süre uzatımı ve iptaline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Başvuru
(1) Türkiye’de yasal olarak bulunan yabancının serbest bölgede çalışmak üzere çalışma izni başvurusu ve süre uzatma başvurusu, kullanıcı tarafından ilgili Serbest Bölge Müdürlüğüne yapılır. Başvuru dilekçesinin ekinde, örneği ekli Yabancı Personel Başvuru Formu ile kullanıcıya ve yabancıya ait gerekli belgelerin bulunması zorunludur. Yabancı Personel Başvuru Formunun eksik doldurulmuş olması veya eksik belge ile başvurulması halinde, eksikliklerin tamamlanması için Serbest Bölge Müdürlüğünce kullanıcıya 30 gün ilave süre verilir. İlave sürenin sonunda eksikliklerin tamamlanmaması halinde başvuru Serbest Bölge Müdürlüğünce kullanıcıya iade edilir.
(2) Serbest bölgede çalışacak yabancının Türkiye’de bulunmaması durumunda çalışma izni başvurusu, yabancı tarafından vatandaşı olduğu veya yasal olarak bulunduğu Türk dış temsilciliğine yapılır. Serbest bölgede çalışmak üzere Türk dış temsilciliğine başvuru yapan yabancıya ait belgelerin birer örneği, yabancıyı istihdam edecek kullanıcı tarafından, başvurunun hangi Türk dış temsilciliğine yapıldığını belirten dilekçe ve Yabancı Personel Başvuru Formu ile birlikte ilgili Serbest Bölge Müdürlüğüne ibraz edilir.
(3) Serbest bölgede çalışacak kişinin kullanıcı firmanın sahibi veya ortağı olması halinde diploma ve benzeri yeterlilik belgeleri aranmaz.
Değerlendirme
(1) Alınan başvuru, Serbest Bölge Müdürlüğü tarafından Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Yabancı Başvuru, Değerlendirme ve İzleme Sistemine girilir ve değerlendirilmek üzere Genel Müdürlüğe iletilir.
(2) Serbest bölgede çalışacak yabancı personelin kullanıcı firmanın sahibi veya ortağı olması halleri dışında, yurtiçinden temininde güçlük çekilen yönetici veya vasıflı personel olması gerekmektedir. İlgilinin uzmanlığının diploma ile belgelenmesi esas olup, aksi durumlarda ise sertifika veya ilgilinin daha önce çalıştığı firmalardan alınan referansların ibrazı zorunludur.
(3) Yabancı personel istihdamı taleplerinin değerlendirilmesinde, kullanıcıların Faaliyet Ruhsatı Müracaat Formunda belirtilen sayıda Türk işçisini istihdam etmesi hususu dikkate alınır.
(4) Kullanıcı tarafından Türk vatandaşı yerine yabancı uyruklu personel istihdam edilmesinin gerekçesi ile Faaliyet Ruhsatı Müracaat Formunda belirtilenden daha fazla yabancı personel istihdam edilmek istenmesi durumunda bunun gerekçesinin Yabancı Personel Başvuru Formunda açıkça belirtilmesi gerekmektedir.
Çalışma İzin Belgelerinin Teslimi
(1) Başvurusu uygun görülen yabancı adına Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından düzenlenen Çalışma İzin Belgesi, kullanıcı veya yabancı tarafından ilgili Serbest Bölge Müdürlüğünden teslim alınır.
(2) Çalışma İzin Belgesinin teslim alınabilmesi için, Serbest Bölge Müdürlüğünce kullanıcıya yapılacak bildirimi müteakip, kullanıcı veya yabancı tarafından Çalışma İzin Belgesi ücretinin ve Değerli Kâğıt Bedelinin ilgili hesaplara yatırıldığını gösteren dekontların ilgili Serbest Bölge Müdürlüğüne ibraz edilmesi gerekmektedir.
(3) Çalışma İzin Belgesi yalnızca yabancının kendisi veya kullanıcı firmayı temsile yetkili kişiler tarafından teslim alınabilir.
İptal
(1) Çalışma izninin iptali talebi, yabancıyı istihdam eden kullanıcı tarafından ilgili Serbest Bölge Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yabancının veya kullanıcının talebi haricinde, çalışma izni aşağıda belirtilen hallerde iptal edilir:
a) Yönetici statüsü bulunmayan kullanıcı ortakları hariç olmak üzere, yabancının Çalışma İzin Belgesi başlangıç tarihinden itibaren 6 ay içinde serbest bölgede çalışmaya başlamaması,
b) Genel Müdürlük tarafından talep edilen belgelerin ibraz edilmemesi veya yanıltıcı bilgi ve belgeyle başvuru yapıldığının anlaşılması,
c) Yabancının, serbest bölgede çalışması amacıyla verilen Çalışma İzin Belgesi ile Türkiye’de çalıştığının tespit edilmesi,
ç) Yabancıyı istihdam eden kullanıcının Faaliyet Ruhsatının iptali veya süresinin sona ermesi,
d) Serbest Bölgelerde Çalışacak Yabancıların Çalışma İzinlerine Dair Yönetmelikte belirtilen diğer haller.
(3) Çalışma izni herhangi bir nedenle iptal edilen yabancının Çalışma İzin Belgesi aslının, kullanıcı tarafından 1 hafta içinde ilgili Serbest Bölge Müdürlüğüne teslim edilmesi gerekmektedir.