Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2013/38
Kurum:
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
Kabul Tarihi:
15.11.2013
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
15.11.2013
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Konu : Yapım işleri hk.
GENELGE
2013/38
Bakanlığımız Yüksek Fen Kurulu Başkanlığının görevleri, 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 16 ncı maddesinde belirtilmiş olup bu maddenin (1) nolu fıkrasının (a) bendinde yer verildiği üzere; “Kamu kurum ve kuruluşlarınca yapım ve yapım ile ilgili danışmanlık hizmet işlerine ilişkin olarak akdedilen sözleşmelerin yürütülmesinden doğan yeni fiyat tespiti anlaşmazlıkları hariç olmak üzere diğer anlaşmazlıkları ilgili idarenin talebine istinaden inceleyip karara bağlamak ve yeni fiyat tespiti anlaşmazlıklarında ise tarafları bağlayacak şekilde fiyatı kesin olarak tespit etmek.” görevi bulunmaktadır.
Yüksek Fen Kurulu Başkanlığınca, belirtilen görevleri yerine getirme sürecinde, özellikle kamu kurum ve kuruluşları tarafından ihale edilerek sözleşmeye bağlanan yapım işlerine ait sözleşmelerin yürütülmesi sırasında ortaya çıkan anlaşmazlıklar ve yeni fiyat tespiti uyuşmazlıklarına ilişkin aldığı kararlar ve oluşturduğu görüşler ile birçok anlaşmazlık sürüncemede kalmadan ve yargıya intikal etmeden çözüme kavuşturulmuş, ayrıca, yol gösterici karar ve görüşleri sayesinde uygulamada birlik ve beraberliğin sağlanması ile işlerin plânlanan sürede hizmete sunulmasında etkili sonuçlar alınmıştır.
4734 ve 4735 sayılı Kanunlara göre ihale edilen yapım işlerine ait sözleşmelerin uygulamalarında birliktelik sağlamak, uyuşmazlıkları asgari düzeye indirmek, işlerin plânlanan sürede problemsiz olarak ikmalini temin etmek ve gereksiz zaman kayıplarım önlemek maksadıyla; bu güne kadar Bakanlığımız birimleri, kamu kurum ve kuruluşları ile yapım sektörünün diğer paydaşları tarafından Yüksek Fen Kurulu Başkanlığına intikal eden ihtilaflar göz önünde tutularak aşağıdaki hususların ana başlıklar halinde belirtilmesine gerek görülmüştür.
1 Sözleşmesinde fiyatı bulunmayan işlerin fiyatının tespitine ilişkin olarak:
1.1 Mevcut ihale ve sözleşme mevzuatımıza göre, sözleşmesinde bulunmayan işlerin fiyatının tespiti Yapım İşleri Genel Şartnamesinin (YİGŞ) 22 nci maddesi doğrultusunda yapılmakta, yeni fiyat tespitinde anlaşmazlık olması halinde, tarafları bağlayacak kesin fiyat Yüksek Fen Kuralu’nca tespit edilmektedir.
Bu hüküm gereği Yüksek Fen Kurulu’na intikal eden yeni fiyat tespiti anlaşmazlıklarının başında, bir kısım idarelerce, yeni fiyatın tespiti sırasında işin sözleşme bedeli ile yaklaşık maliyeti arasındaki farktan hareketle bulunan bir oranda fiyatların tenzilata tabi tutulması gelmektedir.
Bilindiği üzere;
4734 sayılı Kanuna göre ihale edilmeyen ve sözleşmesi ekinde Bayındırlık İşleri Genel Şartnamesinin (BİGŞ) yer aldığı yapım işlerinde, fiyatları belli olmayan işlerin fiyat tespitlerinin yapılmasına ilişkin usul ve esasların belirtildiği Şartnamenin 20 nci maddesinde, “Bu maddede belirtilen usullerle tespit edilen birim fiyatlara, sözleşmesi veya eklerindeki esaslara göre, varsa ihale indirimi uygulanır.” Hükmü yer almaktadır.
Ayrıca, aynı Şartname’nin 39 ve 40 ıncı maddelerinden anlaşılacağı üzere, birim fiyat esasına göre yaptırılan işlerde sözleşme eki birim fiyat cetvelinde veya keşif özetinde yazılı veya sonradan düzenlenen onaylı yeni fiyatlar üzerinden hesaplanan hakediş tutarından varsa yüklenicinin yaptığı indirime isabet eden tutarın ayrıca düşülmesi gerekmekte, götüm bedel işlerde ise zaten mevzuatının gereği olarak ihale indirimi bulunmamaktadır.
Bu hükümler çerçevesinde yapılan uygulama sırasında sözleşmesinde ihale indirimi yer alsa dahi fiyatlar indirime tabi tutulmadan tespit edilmekte, ancak, bu fiyatlara dayalı olarak ara veya kesin hakediş raporları düzenlenmesi sırasında varsa ihale indirimi, hakedişlerde dikkate alınmakta, işe ait sözleşmede ihale indirimi yok ise, tabiî olarak ihale indiriminin uygulanması söz konusu olmamaktadır. Buradan anlaşılacağı üzere, sözleşmesinde bir indirim olsa bile, BİGŞ’ne göre yeni fiyatların taraflarca tespiti sırasında bir indirim girdisine yer verilmemektedir.
Keza, YİGŞ’nin ödemelerle ilgili geçici hakediş raporları başlıklı 39 ve kesin hakediş raporu ve hesap kesilmesi başlıklı 40 ıncı maddeleri incelendiğinde görüleceği üzere, gerek teklif birim fiyat ve gerekse anahtar teslimi götürü bedel esasına göre yapılan yapım işlerine ait hakedişlerin düzenlenmesine ilişkin usûl ve esaslar içerisinde de, bir indirim oranının uygulanacağına ilişkin herhangi bir hüküm bulunmamaktadır.
Bunun yanısıra, birim fiyatlara ait girdiler esas itibarıyla malzeme, işçilik, makine ve yüklenici kârı ve genel giderlerden oluşmakta olup bu girdiler arasında, gerek YİGŞ’nin 22 nci maddesi hükmünde ve gerekse, 4734 ve 4735 sayılı kanunlar ile ikincil mevzuatlarında, yeni iş kalemlerine ait birim fiyatların tespiti sırasında sözleşme bedeli ve yaklaşık maliyet arasındaki farktan hareketle bulunacak bir orandaki indirim girdisinin yer aldığına veya yeni fiyatların bu oranda tenzilata tabi tutulacağına ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır.