MADDE GEREKÇELERİ
Maddeyle baro levhasına kayıtlı ve en az onbeş yıl kıdemi bulunan avukatlara hususi damgalı pasaport verilebilmesi amaçlanmakladır. Düzenlemeyle, kamu hizmeti ve serbest meslek şeklinde ifa edilen avukatlık mesleği mensuplarının yabancı ülke ve uluslararası adli ve idari mercilerde mesleklerini daha kolay ve hızlı bir şekilde icra edebilmelerine imkan sağlanmaktadır. Onbeş yıllık sürenin hesabında 1136 sayılı Avukatlık Kanununun ilgili hükümleri dikkate alınacaktır. Hususi damgalı pasaportun verilebilmesi için aranan kıdem ve halen baroya kayıtlı olarak fiilen avukatlık yapıyor olma şartlarının yanında talep sahibi hakkında Türk Ceza Kanununun İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümünde tanımlanan suçlar ile Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan soruşturma veya kovuşturma bulunmaması şartı da aranacaktır.
21 Temmuz 2016 tarihinde ilan edilen olağanüstü hal kapsamında terör örgütlerine üyeliği veya iltisakı ya da bunlarla irtibatı nedeniyle haklarında idari işlem tesis edilenler ile aynı gerekçeyle haklarında suç soruşturması veya kovuşturması yürütülenlerin pasaportları iptal edilmiş ya da pasaport verilmesi taleplerinin reddedilmesi yönünde işlem tesis edilmiştir.
Haklarındaki idari veya adli işlemler bu kişilerin lehine sonuçlansa dahi başlangıçta konulan pasaportun iptaline ilişkin tedbir halen devam etmekte ve uygulamada bu kişilere pasaport verilememektedir.
Maddeyle, 5682 sayılı Kanunda düzenleme yapmak suretiyle, uygulamada yaşanan bu sorunun giderilmesi amacıyla belirtilen nedenlerden dolayı pasaportları iptal edilenler veya pasaport verilmesi talepleri reddedilenlere belirli koşulların bulunması durumunda İçişleri Bakanlığınca pasaport verilebilmesine imkân tanınmaktadır.
Teklifle getirilen Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavına ilişkin düzenleme kapsamında maddeyle 1136 sayılı Kanunun 16 net maddesinde değişiklik yapılarak avukatlık staj başvurusu yapmak için Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavında başarılı olma şartı düzenlenmektedir.
Teklitle getirilen Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavına ilişkin düzenleme kapsamında, maddeyle 1512 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde değişiklik yapılarak noterlik staj başvurusu yapmak için Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavında başarılı olma şartı getirilmektedir.
Maddeyle, hukuk alanındaki bilgi ve yetkinliğin ölçülmesini ve artırılmasını sağlamak amacıyla, hâkim adaylığı sınavına girmek ve avukatlık veya noterlik stajına başlamak için Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı veya İdari Yargı Ön Sınavında başarılı olma şartı getirilmektedir. Bu mesleklere ilişkin özel kanunlarda aranan diğer şartlar saklı tutulmaktadır.
İkinci fıkrada, bu sınavlara kimlerin girebileceği düzenlenmektedir. Buna göre, Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavına hukuk fakültesi mezunları ile yabancı bir hukuk fakültesini bitirip denklik belgesi alanlar girebilecektir. Bu sınavda başarılı olanlar avukatlık ve noterlik stajına başlayabileceği gibi adli ve idari yargı hakim adaylığı yazılı yarışma sınavlarına da girebilecektir.
İdari Yargı Ön Sınavına ise, hukuk fakültesi mezunu olmayıp, programlarında hukuk bilgisine yeterince yer veren siyasal bilgiler, idari bilimler, iktisat ve maliye alanlarında en az dört yıllık yükseköğrenim yapmış veya bunlara denkliği kabul edilmiş yabancı öğretim kurumlarından mezun olanlar girebilecektir. Bu sınavda başarılı olanlar idari yargı hâkim adaylığı yazılı yarışma sınavına girebilecektir. Böylelikle, idari yargı hâkim adaylığı yazılı yarışma sınavına iki ayrı kaynaktan girme imkanı dikkate alınarak her iki kaynak için de bir ön sınavda başarılı olma şartı getirilmiş olmaktadır.
Üçüncü fıkrada, Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavında, dördüncü fıkrasında ise İdari Yargı Ön Sınavında soru sorulacak alanlar belirlenmektedir.
Beşinci ve altıncı fıkralarda sınavların ne zaman yapılacağı, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından icra edileceği, çoktan seçmeli ve test şeklinde yapılacağı hükme bağlanmaktadır. Yüz puan üzerinden en az yetmiş puan alanların başardı sayılması öngörülmektedir.
Yedinci fıkrada, sınavların yapılma şekli ile diğer hususların, Hâkimler ve Savcılar Kurulu, Yükseköğretim Kurulu, Türkiye Barolar Birliği ve Türkiye Noterler Birliğinin görüşü alınarak Adalet Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenleneceği hüküm altına alınmaktadır.
Son fıkrada ise, hâkimlik, savcılık, avukatlık ve noterlik mesleklerinin bu maddenin uygulanması bakımından hukuk mesleği olarak kabul edileceği düzenlenmektedir.
Maddeyle, Teklifle ihdas edilen Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı ve İdari Yargı Ön Sınavının uygulanmaya başlanacağı zamana ilişkin düzenleme yapılmaktadır.