Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun (BDDK) 6493 sayılı Kanun kapsamındaki görev ve yetkilerinin Bankaya devredilmesi nedeniyle ödeme kuruluşları ve elektronik para kuruluşları BDDK tarafından katkı payı alınabilecek kuruluşlar arasından çıkarılmaktadır.
Banka kartları ve kredi kartları ile ilgili olarak yürütülecek takas ve mahsup faaliyetleri esasen 6493 sayılı Kanun kapsamındaki ödeme sistemi işleticiliği faaliyetidir. 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu, 6493 sayılı Kanundan önce yürürlüğe girdiği için takas ve mahsup işlemleri de 5464 sayılı Kanun kapsamında düzenlenmişti. Gelinen durumda ödemeler alanındaki tüm yetkiler Bankada toplandığından, banka kartları ve kredi kartlarına ilişkin takas ve mahsup faaliyetlerinin de BDDK yetki alanında kalmasının istisnai bir durum yaratacağı değerlendirilerek, esasen ödeme sistemi faaliyeti olan “takas ve mahsup” faaliyetlerine ilişkin ifadeler 5464 sayılı Kanun metninden çıkarılmıştır.
Madde ile, BDDK’nın 6493 sayılı Kanun kapsamındaki görev ve yetkilerinin Bankaya devredilmesi suretiyle Banka, ödemeler alanındaki yetkili otorite haline geldiğinden, ödeme ve elektronik para kuruluşlarının MASAK yükümlülük uyum-ihlal denetiminin de Banka tarafından yapılması gerektiği değerlendirilerek 11/10/2006 tarihli ve 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde konuya ilişkin gerekli değişiklik yapılmaktadır.
6493 sayılı Kanuna eklenen ek 1 inci maddeyle, ödeme ve elektronik para kuruluşlarının kendi aralarındaki müşterek ihtiyaçlarının karşılanmasını, mesleki faaliyetlerinin kolaylaştırılmasını, mesleğin genel faaliyetlere uygun olarak gelişmesinin sağlanmasını, meslek mensuplarının birbirleriyle ve ödeme hizmeti kullanıcılarıyla olan ilişkilerinde dürüstlüğün ve güvenin hakim kılınmasını, mesleki disiplin ile ahlakın korunmasını teminen oluşturulan ve üyeliğin zorunlu kılındığı Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliği kurulmaktadır. Madde ile; Birlik ifadesinin tanımı, Kanuna eklenmektedir.
Bankalararası Takas Odaları Merkezinin tüzel kişiliği 2018 yılında ortadan kalkmıştır. Çek takası faaliyetleri İstanbul Takas ve Saklama Bankası A.Ş. (Takasbank) tarafından sunulmaya başladığından ilgili düzenlemede değişiklik yapılmaktadır.
Ödeme ve menkul kıymet mutabakat sistemlerine ilişkin yürütülen gözetim faaliyetleri kapsamında, gözetim faaliyetlerinin sistem işleticisi ile birlikte sistem katılımcıları, mutabakat kuruluşu, bağlantılı diğer sistemler ile dış hizmet sağlayıcıları gibi faaliyetleri sistemin çalışmasıyla yakından ilgili tüm tarafları kapsaması ihtiyacı ortaya çıkmış olup anılan değişiklik ile Bankanın gözetim faaliyetlerinin etkinliğinin artırılması hedeflenmektedir. Ayrıca, Bankanın gözetim faaliyetleri kapsamında isteyebileceği verilerin kapsamı yeniden belirlenmektedir.
Diğer taraftan Bankaya, sistemlerin kesintisiz işletimini sağlamak amacıyla sistemik öneme sahip kurulmuş ve kurulacak sistem işleticilerine hissedar olabilme yetkisi verilmektedir.
Ödeme sistemlerinde mutabakatın sorunsuz gerçekleşmesini sağlamak amacıyla teminat bulundurulması sıklıkla kullanılan bir yöntemdir. Yürürlükteki hükmün uygulanması ve yorumlanması aşamasında sistem işleticileri tarafından alınan teminatlar açısından sorunlarla karşılaşıldığından, ortaya çıkan duraksamaların giderilmesi amacıyla, ödeme sistemleri alanındaki teminat uygulamalarına ilişkin hüküm daha açık ve anlaşılabilir şekilde yazılmış ve konuya ilişkin teminat uygulamaları bakımından 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa koşut hükümlere yer verilmektedir.
BDDK’nın 6493 sayılı Kanun kapsamındaki görev ve yetkilerinin Bankaya devredilmesini teminen BDDK’nın ikincil düzenleme yapma yetkisi Bankaya devredilmektedir.
Diğer taraftan, Bankaya ödeme hizmeti kapsamındaki belirli bir işlem türüne ilişkin olarak herhangi bir isim altında işlemin taraflarından birinin aldığı ücret, masraf, komisyon ve diğer menfaatlerin nitelikleri ile azami miktar ya da oranlarını tespit etme, bunları kısmen veya tamamen serbest bırakma yetkisi verilmektedir.
Ayrıca Bankaya, sadece ödeme aracını çıkaranın iş yerinde, sınırlı bir hizmet sağlayıcı ağında ya da sınırlı bir mal veya hizmet çeşidi için ödeme aracını ihraç eden ile yapılan ticari bir anlaşma çerçevesinde gerçekleştirilen mal veya hizmet alımında kullanılabilen araçlara ilişkin işlemlerin ve buna benzer diğer işlemlerin toplam büyüklük ve etki alanı açısından Bankaca belirlenecek seviyeye ulaşması durumunda bu Kanun kapsamında ödeme hizmeti olarak değerlendirilmesine karar verebilme yetkisi verilmektedir.