GENEL GEREKÇE
Tasarı ile, Anayasanın 148 inci maddesinde yapılan değişiklik ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin bazı güncel ihtiyaçlarının giderilmesi maksadıyla çeşitli kanunlarda değişikliğe gidilmiştir. Bu kapsamda yapılan değişiklikler aşağıda özetlenmiştir.
1- 1111 sayılı Askerlik Kanununda yapılan değişiklikler ile;
a) Celp dönemleri ile celp ve sevk esaslarını belirleme yetkisi Milli Savunma Bakanlığına verilmiş,
b) 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ile getirilen müesseseler dikkate alınarak, askere alınmadan önce veya askerlik hizmeti sırasında askeri yargının görev alanına giren suçların dışındaki suçları işleyen yükümlülerin kesinleşmiş cezalarının infazına ilişkin usul ve esaslar yeniden belirlenmiş,
c) Hava değişimi ve istirahat sürelerinin askerlikten sayılacak kısmı, oniki aylık hizmete tabi olanlar için doksan günden otuz güne, altı aylık hizmete tabi olanlar için kırkbeş günden onbeş güne düşürülmüş ve uyuşturucu madde kullanımından dolayı mahkemelerce verilen kararlar uyarınca tedavi görenlerin bu sürelerinin askerlik hizmetinden sayılmayacağı yönünde düzenleme yapılmıştır.
2- 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda yapılan değişiklik ile; Millî İstihbarat Hizmetleri ve Emniyet Hizmetleri sınıfına mensup emekli personel ile çarşı ve mahalle bekçilerine her ay ödenmekte olan 100 TL’nin, makam tazminatı almayan subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaş emeklilerine de ödenmesi sağlanmıştır.
3- 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda yapılan değişikliklerle;
a) Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin kişisel verileri ile nüfus, iletişim ve askeri bilgilerinin personel bilgi sistemlerine kayıt edilmesi benimsenmiş; erbaş ve erler ile askeri öğrencilere gelen posta gönderilerinin emniyet ve istihbarat açısından amirlerince denetlenebilmesine imkan tanınmış,
b) Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin amatör askeri spor kulüpleri kurabilmesine ilişkin esaslar güncel mevzuatla uyumlu hale getirilmiş ve harp/vazife malulü ve gaziler tarafından rehabilitasyon amacıyla kurulan spor kulüplerinin Türk Silahlı Kuvvetleri spor tesislerinden istifadesine imkan tanınmış,
c) Orduevi, askeri gazino, vardiya yatak hanesi, askeri müzeler gibi sosyal tesislerin kurulması Genelkurmay Başkanlığının iznine tabi kılınmış,
ç) Bu tesislerin gelirlerine işletme ve kira gelirleri ile üye aidatları dışında sergi, fuar, promosyon, reklam gelirleri de eklenmiş ve tesisler arasında gelir ve sermaye aktarımına imkân tanınmış,
d) Rehabilitasyon merkezleri, gazi uyum evleri ve refakatçi misafirhaneleri kurulmasına ilişkin usul ve esaslar yeniden düzenlenmiş,
e) Orduevi, askeri gazino, vardiya yatakhanesi ve askeri kantinler gibi sosyal tesislerde özel ihtisas gerektiren bazı hizmetlerin hizmet alımı veya kiralama yoluyla karşılanmasına imkan tanınmış ve bu tesislerin aylık gayri safı hasılatının % 1’inin bütçeye aktarılması kaydıyla vergiden muaf tutulması uygulamasına devam edilmiştir.
4- 237 sayılı Taşıt Kanununda yapılan değişiklik ile; bu Kanun kapsamında edinilecek taşıtların menşei, silindir hacimleri ve diğer niteliklerini belirleme ve sınırlamalar getirme konusunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir.
5- 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda yapılan değişiklik ile; Milli Savunma Bakanlığı gibi Genelkurmay Başkanlığı ve kuvvet komutanlıkları kadrolarında kariyer grubu personel istihdamına olanak sağlanmıştır.
6- 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda yapılan değişiklikler ile;
a) Fiziki yeterlilik değerlendirme testi sonucunda alınan puanların sicil sistemine dahil edilmesi uygulaması getirilmiş,
b) Yüksek Askeri Şuraya general ve amiral yıllık kontenjanlarında değişiklik yapabilme yetkisi verilmiş,
c) Subaylığa nasıp işlemlerinde kararname esası kaldırılmış,
ç) Albaylar ile general ve amirallerin bir üst rütbeye terfileri hariç rütbe terfilerinin üçlü kararname ile yapılması uygulamasına son verilmiş,
d) Korgeneral ve koramiral rütbe kontenjanlarında Yüksek Askeri Şûra kararı ile değişiklik yapılmasına imkan tanınmış,
e) Kuvvet Komutanlarının görev sürelerinin birer yıllık sürelerle yaş haddine kadar uzatılabilmesi öngörülmüş,
f) Teğmen rütbesi hariç meslek hayatı boyunca en az dört farklı sicil üstü tarafından üç kez sicil tam notunun % 60’ından daha düşük sicil alan personel hakkında yetersizlik nedeniyle Türk Silahlı Kuvvetlerinden ayırma işlemi başlatılmasına imkan tanınmış,
g) Rütbe bekleme süresini doldurmaya bir yıl kalanların Yüksek Askerî Şûrada değerlendirmeye alınması sağlanmış,
ğ) Pilotaj eğitimini bitirenlerin mecburi hizmet süresi, bu eğitimlerde geçen sürenin iki katından üç katına çıkartılmış,
h) Atamaya tabi tutulan personelden izinli, raporlu, tutuklu, açıkta, firarda veya izin tecavüzünde olanlar ile hastanede yatanların ilişkilerinin birliklerince evrak üzerinden yokluklarında kesilebilmesine imkan tanınmış,