6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun konutların ve devre tatil amaçlı taşınmazların ön ödemeli satışlarına ilişkin hükümlerin uygulanması sırasında yaşanan sorunların çözümü amacıyla düzenleme yapılmıştır.
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Metnin ilk hali
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
GENEL GEREKÇE
Teklif ile uygulamada ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanması amacıyla bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklikler yapılması öngörülmektedir. Yapılacak değişikliklerle kurumsal ve toplumsal ihtiyaçlar karşılanmaktadır. Ayrıca sosyal yardımlara ilişkin düzenlemeler öngörülmektedir.
Teklif ile vergi, sigortacılık ve belediye mevzuatına, sermaye piyasalarına ve Onuncu Kalkınma Planında yer alan sosyal yardımlarla ilgili eylem planlarına yönelik çeşitli düzenlemelere yer verilmekte, bu kapsamda çeşitli kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklikler yapılmaktadır.
Gelir Vergisi ve Kurumlar Vergisi Kanunlarında yapılan değişikliklerle sermaye şirketlerinin nakdi sermaye artırımları üzerinden hesaplanacak faizin kurum kazancından indirim konusu yapılması ile halka açık anonim şirketlerin kar dağıtımında farklı oranlarda kesinti yapılması hususlarında düzenleme yapılmaktadır.
4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda yapılan değişiklik ile firmaların finansman imkanlarını geliştirmek ve kredi sisteminin etkin işlemesine katkı sağlamak amacıyla, firmalara kredi garantisi veren kredi garanti kurumlarına sağlanan desteğin miktarının arttırılması amaçlanmaktadır.
5216 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve 5393 Sayılı Belediye Kanununda yapılan değişiklikle, belediye uzlaşma komisyonlarında belediyelerle yapılan uzlaşmalar neticesinde konusu kalmayan tutarların uzlaşma ile birlikte artık alacak statüsünde olmamasından dolayı kayıtlardan çıkarılmasına yönelik düzenleme yapılmaktadır.
5684 sayılı Sigortacılık Kanununda yapılan değişiklikle, ülkemizde sigorta üyelik piyasaları dahilinde sigortacılık faaliyetinde bulunulmasına ilişkin esaslar belirlenmekte ve çağdaş sigortacılık uygulamasında giderek yaygınlaşan katılım sigortacılığının ülkemizde hukuki mesnede kavuşturulmasını teminen düzenleme yapılmaktadır.
6362 sayılı Kanunda yapılan değişiklikler ile bilgi bazlı piyasa dolandırıcılığı suçuna, Sermaye Piyasası Kurulunun gelirlerinin düzenlenmesine ve Borsa İstanbul A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanına verilen yetkilerin 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile uyumlaştırılmasına yönelik hükümlere yer verilmektedir.
6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanunda yapılan değişiklikle ödeme kuruluşları ve elektronik para kuruluşlarının faaliyetlerini yürütmede kullandıkları bilgi sistemlerine ilişkin usul ve esasların bilgi teknolojilerinde gerçekleşen hızlı ve kapsamlı değişiklikler ve sektörün ihtiyaçları çerçevesinde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu tarafından belirlenmesini teminen düzenleme yapılmaktadır.
633 sayılı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede yapılan değişiklik ile Onuncu Kalkınma Planında yer alan sosyal yardımlarla ilgili olarak gençlerde evliliğin teşvik edilmesi amacıyla bir çeyiz hesabı programı ile yurtiçi tasarruf oranlarının artırılması ve konut sahibi olmayan bireylerin ilk konut edinimlerini desteklemek amacıyla da bir konut tasarruf hesabı programı başlatılması ve doğum yardımı düzenlenmektedir.
Anayasanın “Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, radyo ve televizyon kuruluşları ve kamuyla ilişkili haber ajansları” başlıklı 133 üncü maddesinde, “Devletçe kamu tüzelkişiliği olarak kurulan tek radyo ve televizyon kurumu ile kamu tüzelkişilerinden yardım gören haber ajanslarının özerkliği ve yayınlarının tarafsızlığı esastır.” hükmüne yer verilmiştir. Bu hükümle, özerkliği ve tarafsızlığı Anayasa’da hükme bağlanan Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun kuruluş, görev, yetki ve sorumlulukları, yayın esasları ve yayınlarının denetimi, 2954 sayılı Türkiye Radyo ve Televizyon Kanunu ile müstakil olarak düzenlenmiştir. Buna mukabil, özel radyo ve televizyon kuruluşlarının yayınlarının düzenlenmesi ve denetlenmesine ilişkin hususlar ise 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun ile düzenlenmiştir. Seçim dönemlerinde yapılan radyo ve televizyon yayınlarına ilişkin hususlara da 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunda yer verilmiştir. Bu Kanunun 55/A maddesiyle seçim dönemlerinde özel radyo ve televizyon kuruluşları, yapacakları yayınlarda 2954 sayılı Kanunun 5 inci maddesine de tabi olacakları düzenlenmiştir. Bu düzenleme nedeniyle, özel medya hizmet sağlayıcı kuruluşlar, seçim dönemlerinde, hem 6112 sayılı Kanunun 8 inci maddesinde düzenlenen “Yayın hizmeti ilkelerine” hem de 2954 sayılı Kanun uyarınca Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun tabi bulunduğu “Yayın esaslarına” uymak durumunda kalmaktadırlar. Teklif ile özel radyo ve televizyonların, seçim dönemlerindeki yükümlülükleri, 6112 sayılı Kanunda yer alan yayın ilkeleri ile sınırlandırılmakta; bunun dışında seçim dönemleri dışında zaten uymak zorunda olmadığı, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun tabi bulunduğu yayın esaslarına seçim dönemlerinde uyma zorunluluğu kaldırılmaktadır. Yaptırımlar yönünden ise; özel radyo ve televizyonlar için 6112 sayılı Kanunda, uyarı ve idari para cezası ile idari tedbir olarak, ihlale konu programın yayınının durdurulması ve isteğe bağlı yayın hizmetlerinde ihlale konu programın katalogdan çıkarılması yaptırımları düzenlenmiş iken; 298 sayılı Kanunun 149/A maddesinde, 6112 sayılı Kanunun bu sistematiğinden farklı olarak, uyarı veya aynı yayın kuşağında açık bir şekilde özür dileme, ihlale konu programın yayınının bir ila on iki kez arasında durdurulması, yayınlarının beş günden on beş güne kadar durdurulması müeyyideleri düzenlenmiştir. 298 sayılı Kanunun bu hükmü nedeniyle, radyo ve televizyon kuruluşları, seçim dönemleri yayınları nedeniyle, program durdurma ve yayın durdurma gibi yaptırımlarla karşı karşıya kalmaktadır. Anayasanın 133 üncü maddesi ile sadece Türkiye Radyo- Televizyon Kurumunun tarafsızlığı düzenlenmişken, özel radyo ve televizyon kuruluşları seçim dönemlerindeki yayınlarında yayınlarının tek yönlü veya taraf tutar nitelikte olamayacağından bahisle, program durdurma ve yayın durdurma gibi yaptırımlarla karşı karşıya kalabilmektedirler. Bu durumun önlenmesini teminen Teklifin kanunlaştırılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.