GENEL GEREKÇE
6755 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Alınması Gereken Tedbirler ile Bazı Kurum ve Kuruluşlara Dair Düzenleme Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesine Dair Kanun ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı, Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve teşkilat yapısından çıkarılarak silahlı bir genel kolluk kuvveti statüsü kazanmıştır. Bu değişiklik ile doğrudan ve her yönüyle İçişleri Bakanlığının bağlı kuruluşu haline gelen Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının, Genelkurmay Başkanlığı ve Türk Silahlı Kuvvetleri ile seferberlik ve savaş hali dışında herhangi bir bağı kalmamıştır. Bu kapsamda eskiden Türk Silahlı Kuvvetlerinin tabi olduğu mevzuata istinaden yürütülen hususlarda Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının İçişleri Bakanlığına bağlanmış olması nedeniyle çeşitli kanunlarda düzenleme yapılması gerekmektedir. Ayrıca Emniyet Genel Müdürlüğüne bağlı birimlerin tek merkezden kontrol edilebilmesi, karar alma ve uygulama, temsil ve yönetimde etkinliğe sahip, hızlı reaksiyon gösterecek ve müdahale edecek bir yapıya kavuşturulabilmesi, bu kapsamda personel görevlendirilebilmesi ve bu personelin özlük haklarının belirlenmesi amacıyla düzenleme yapılması ihtiyacı bulunmaktadır. Diğer taraftan 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun yürürlüğe girmesinden sonra ortaya çıkan gelişmeler ve uygulamada yaşanan sorunların ortadan kaldırılması, göç yönetimi sisteminin daha da güçlendirilmesi amacıyla çeşitli düzenlemelerin hayata geçirilmesi önem arz etmektedir.
Bu kapsamda Kanun Teklifimiz ile;
- İkinci Sınıf Emniyet Müdürü rütbesinde zorunlu en az bekleme süresinin 2 yıla yükseltilmesi,
- Polis eğitim ve öğretim kurumları ile polis moral eğitim merkezlerinde birim yöneticisi olarak görevlendirilen Birinci Sınıf Emniyet Müdürü rütbesindeki personel ile İl Emniyet Müdürü olarak görevlendirilen Birinci Sınıf Emniyet Müdürlerinin mali ve özlük haklar açısından emsalleriyle aralarında ortaya çıkan farkların ortadan kaldırılması,
- Personelin ödüllendirilmesi hususunda İçişleri Bakanlığına bağlı genel kolluk kuvvetleri arasında yeknesaklığın sağlanması,
- Komiser yardımcılığı sınavlarına müracaat için polis memuru, başpolis ve kıdemli başpolislerde aranan yaş şartının kaldırılması,
- Takviye kuvvet olarak diğer illere gönderilen çevik kuvvet birimlerine görevlendirildikleri il valiliğince sağlanan olanaklardan, takviye kuvvet olarak görevlendirilen diğer personelin de yararlandırılması,
- Terörle mücadele sırasında alıkonulan veya kaybolan Emniyet Teşkilatı personelinin ailelerinin, gaiplik kararı alınıncaya kadar her türlü sosyal hak ve yardımlardan yararlanmaya devam ederek mağdur olmamaları,
- Teröristle mücadele ve sınır ötesi operasyonlar, uluslararası barışı destekleme kapsamındaki faaliyetler, üs bölgeleri gibi mahrum yerlerde görev yapan personelin tedavilerinde Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığının envanterindeki ilaç ve tıbbi sarf malzemelerini herhangi bir ücret ve katılım payı alınmaksızın kullanılabilmesi,
- Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı personeline verilebilecek madalya ve ödüllere ilişkin usul ve esasların belirlenmesi,
- Uzman jandarmalardan branşı görevini yapamayacak derecede hastalığı olanlara branş değişikliği hakkı tanınması,
- İkamet izni başvurularının yoğunluğu nedeniyle nitelikleri İçişleri Bakanlığınca belirlenecek aracı kurumlar vasıtasıyla başvuru işlemlerinin yapılabilmesine imkan sağlanması,
- Ülkemizin karşı karşıya kaldığı düzensiz göç akını göz önüne alındığında, düzensiz göçle mücadelede daha verimli sonuçlar alınabilmesi ve düzensiz göç sahasının dinamik yapısına cevap verilebilmesini teminen düzenlemeler yapılması,
- Düzensiz göçmenlerin tamamının geri gönderme merkezlerinde barındırılmasının kamu maliyesi üzerinde oluşturduğu yükü azaltmak ve yabancıları gönüllülük çerçevesinde geri dönüşe teşvik etmek amacıyla idari gözetime alternatif yükümlülükler düzenlenmesi,
- Düzensiz göçmenlerin gönüllü geri dönüşlerinin sağlanması,
- Refakatsiz çocukların geri gönderme merkezlerinde barındırılmasının doğuracağı sorunların önüne geçilmesi,
- Ülkemizden koruma talep eden yabancıların ülkemizde dengeli bir nüfus dağılımı içinde ikamet etmeleri ve yükümlülüklere uymalarının sağlanması,
ve benzeri konularda düzenlemeler yapılması öngörülmektedir. Bu düzenlemelerin yanında, Kanun Teklifimizle ayrıca;
- Kumar oynayanlara verilecek idari para cezasının bin Türk Lirasına yükseltilmesi,
- Cumhurbaşkanınca belirlenen ihracat tutarını sağlayan ihracatçılara sağlanan iki yıl süreli hususi damgalı pasaport hakkının süresinin dört yıla çıkarılması,