Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 2)

Doğal afetlerde yapılacak yardımların düzenlenmesi ile vergilerin ödeme sürelerinin uzatılması ve bazı kanunlarda değişiklik yapılması; 27/8/1999 tarihli ve 4452 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak, Bakanlar Kurulu'nca 14/9/1999 tarihinde kararlaştırılmıştır.

MADDE 1

17 Ağustos 1999 tarihinde meydana gelen deprem için toplanan iç ve dış yardımlar T.C. Ziraat Bankası'nda açılacak merkezi bir hesaba kaydedilir ve Kriz Koordinasyon Kurulu kararı ile öncelikle depremden zarar görenlerin iaşe, giyinme, barınma, çadır ve diğer her türlü gereksinimlerinin karşılanması için bu işlerle görevli bulunan veya görevlendirilecek kuruluşlara, geçici ve daimi iskan amacıyla konut yapımında kullanılmak üzere Bayındırlık ve İskan Bakanlığına ve Afetler Fonu'na aktarılır.

Yukarıdaki fıkraya göre yapılacak harcamalar, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 832 sayılı Sayıştay Kanunu hükümlerine tabi değildir. Ancak, tahsis edilen paraların amacına uygun olarak kullanılıp kullanılmadığı Başbakanlık ve maliye müfettişleri ile bankalar yeminli murakıplarından Başbakan onayı ile oluşturulacak bir komisyon tarafından, üçer aylık dönemler itibarıyla denetlenir ve denetleme raporları Resmi Gazete’de yayımlanır.

Yabancı ülkeler ve uluslararası kuruluşlarla ülke içindeki veya dışındaki vakıf, dernek veya diğer gerçek ve tüzel kişiler tarafından belirli bir amaca yönelik olarak yapılan nakdi veya ayni bağışlar Başbakanlık Kriz Yönetim Merkezi'nin izni ile belirlenen amaca tahsis edilebilir. Bunların dışında kalan nakdi yardımlar T.C. Ziraat Bankasındaki hesaba yatırılır, ayni yardımlar ise Kızılay'a verilir. Doğrudan afet illeri valiliklerine ve Kızılay’a yapılacak nakdi veya ayni yardımlar bu valilikler ve Kızılay tarafından kullanılır. Kızılay tarafından verilen hizmetlerin iyileştirilmesi için kamu kurum ve kuruluşlarında çalışmakta olan personeli Kızılay'ın mevcut veya ihdas edilecek her düzeydeki kadrolarında iki yılı geçmemek kaydıyla çalıştırmaya ve bu amaçla gerek görülecek diğer tedbirleri almaya Başbakanlık yetkilidir.

Valilerce, 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi gereğince afetzedelerin gerçek ve tüzel kişilere ait bina ve tesislere yerleştirilmeleri halinde bu durum, söz konusu taşınmazların maliklerine tebliğ ile hissedarlara ise valilikçe yapılacak ilan ile duyurulur.

Bakanlıklar veya diğer kamu kurumlarınca deprem bölgesinde ihtiyaç duyulacak prefabrik hizmet binaları ve lojmanların yapımında da Bayındırlık ve İskân Bakanlığının görüşü alınmak kaydıyla ikinci fıkra hükümleri uygulanır. Bakanlıklar, belirtilen işleri valilikler aracılığı ile de yaptırabilirler.

MADDE 2

Maliye Bakanlığı, 17 Ağustos ve 12 Kasım 1999 tarihlerinde meydana gelen doğal afetler nedeniyle, afet meydana gelen yerlerde mükellefiyet kaydı bulunan mükelleflerin 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamında olup ödeme süresi afet tarihinden sonraya rastlayan her türlü vergi, resim, harç, fon ve paylar ile bunların fer'ileri ve cezalarının ödeme sürelerini uzatmaya yetkilidir. Maliye Bakanlığı bu yetkisini, iller, il merkezleri, ilçeler veya beldeler, depremden zarar gören mükellefler veya vergi türleri itibarıyla farklı süreler tespit etmek suretiyle kullanabilir.

Değişik fıkra: 08/12/1999 t. 589 s. KhK. m.7

MADDE 3

5/5/1983 tarihli ve 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesine aşağıdaki bent eklenmiştir.

”8. Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun %10'unu aşmamak kaydıyla doğrudan veya yetkili makam aracılığıyla afete uğrayan bölgelerde konut, sağlık ve eğitim tesisleri yapmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak."

MADDE 4

14/2/1985 tarihli ve 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 8

Kocaeli, Bolu, Sakarya ve Yalova illerinde depremden zarar gören vatandaşların daimi iskânları sağlanıncaya kadar iaşe, giyinme, barınma, çadır ve benzeri gereksinimlerinin karşılanmasını sağlamak amacıyla her türlü tedbiri almak, yürürlükteki kanunlarla doğal afet ve olağanüstü hale ilişkin valilere verilen her türlü yetkiyi kullanmak ve Kriz Koordinasyon Kurulu’nca bu konularda alınacak kararları uygulamak üzere, iki yıl süreli İçişleri Bakanlığı'na bağlı Afet Bölge Koordinatörlüğü ve Afet Bölge Koordinatörlüğüne bağlı il koordinatörlükleri kurulmuştur. Afet Bölge Koordinatörlüğünün merkezi Kocaeli'dir.

Afet Bölge Koordinatörlüğü için ekli listede gösterilen kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı (1) sayılı cetvelin İçişleri Bakanlığı’na ait bölümüne eklenmiştir. Afet Bölge Koordinatörü ve il koordinatörleri Bakanlar Kurulu kararıyla atanırlar, il valileri için öngörülen aylık ve özlük haklarından yararlanırlar.

Afet Bölge Koordinatörlüğünde; mülki idare amirliği hizmetleri sınıfı kadrolarına müşterek kararla, diğer kadrolara ise Afet Bölge Koordinatörü tarafından atama yapılır.

Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personel, aylık ve özlük hakları kurumlarınca ödenmek kaydıyla bu kadrolarda görevlendirilebilirler. Bu şekilde görevlendirilenlerin kurumlarındaki kadroları şahıslarına bağlı olarak saklı tutulur. Afet Bölge Koordinatörü, Kriz Koordinasyon Kurulu'nca belirlenecek sayıda geçici işçi çalıştırabilir.

Afet Bölge Koordinatörü görevi ile ilgili konularda, bölgesinde görevlendirilen askeri birliğin en üst komutanı ve il valileri ile işbirliği yapar.

Afet Bölge Koordinatörlüğünün bu Kanun Hükmünde Kararnameyle verilen görevler ile bina, tesis, araç-gereç için ihtiyaç duyacağı mali kaynak Başbakanlıkça karşılanır."

MADDE 5

Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6

Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.