Memurlar ve diğer kamu görevlileri ile ilgili bazı kanunlarda aşağıdaki ek ve değişikliklerin yapılması: 24/4/1984 tarih ve 2999 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak Bakanlar Kurulu’nca 26/6/1984 tarihinde kararlaştırılmıştır.
857 sayılı Devlet Memurları Kanununun 30/12/1982 tarih ve 2771 sayılı Kanunla değişik 43 üncü maddesinin (B) bendinin (a), (g) ve (h) fıkraları ile son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (j) fıkrasında sayılan ünvanlar arasına «Başbakanlık Müfettişleri», «Başbakanlık Uzmanları», «Dışişleri Meslek Memurları» ve «Devlet Planlama Uzmanları» dahil edilmiş ve (j) fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki (k) fıkrası eklenmiştir.
«a) Kadroları Genel İdare Hizmetleri Sınıfına dahil bulunanlardan Başbakanlık Müsteşarına 1100 rakamının; Bakanlık Müsteşarlarına, Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarına, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarına, Deniz Müsteşarına, Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanına, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanına, Diyanet İşleri Başkanına, Devlet Personel Başkanına 800 rakamının; Müsteşar Yardımcılarına Diyanet İşleri Başkan Yardımcıları ile Din İşleri Yüksek Kurulu Başkanına, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu Başkanına, Devlet Plânlama Teşkilâtı Genel Sekreterine, Başbakanlık Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanına, Bakanlar Kurulu Sekreterine, Başbakan Müşavirlerine, Başbakanlık Başkanlarına, Bakanlıklar merkez teşkilâtına dahil Kurul Başkanlarına, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkan Yardımcıları ile Atatürk Araştırma Merkezi, Türk Dil Kurumu, Türk Tarih Kurumu ve Atatürk Kültür Merkezi Başkanlarına, Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanına, Genel Müdürlere, Büyükelçi ve Daimi Temsilci ünvanını ihraz etmiş olanlara, Devlet Planlama Teşkilâtı Başkanlarına, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı Bankalar Yeminli Murakıpları Kurulu Başkanına, Başbakanlık Özel Kalem Müdürüne, Büyük Şehir Belediye Genel Sekreterlerine 650 rakamının, Genel İdare Hizmetleri sınıfına dahil 1 inci derece kadrolardan görev ünvanları Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit edileceklere 500 veya 400 rakamının; bu sınıfa dahil olup da yukarıdaki hükümlere göre kadrolarına tahsisli ek gösterge belirlenmemiş olanlardan 4 üncü derecenin kademelerinden aylık alanlara 100, 3 üncü derecenin kademelerinden aylık alanlara 150, 2 nci derecenin kademelerinden aylık alanlara 200 ve 1 inci derecenin kademelerinden aylık alanlara 300 rakamının;»
«g) Kadroları Emniyet Hizmetleri Sınıfına dahil olup Emniyet Müdürü sıfatını ihraz etmiş olanlardan 4 üncü derecenin kademelerinden aylık alanlara 100 3 üncü derecenin kademelerinden aylık alanlara 200, 2 nci derecenin kademelerinden aylık alanlara 300, 1 inci derecenin kademelerinden aylık alanlara 400-, İl Emniyet Müdürlerine 500, Emniyet Genel Müdür Yardımcıları ile Ankara, İstanbul. İzmir Emniyet Müdürlerine 600, Emniyet Genel Müdürüne 806, kadroları bu sınıfa dahil olup da yukarıda sayılanlar dışında kalanlardan 4 üncü derecenin kademelerinden aylık alanlara 100, 3 üncü derecenin kademelerinden aylık alanlara 150, 2 nci derecenin kademelerinden aylık alanlara 200 ve 1 inci derecenin kademelerinden aylık alanlara 300 rakamının;»
«h) Kadrolar Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfına dahil bulunanlardan 6 ve 8 inci derecelerin kademelerinden aylık alanlara 150, 7 ve 8 nci derecelerin kademelerinden aylık alanlara 200, 5 ve 4 üncü derecelerin kademelerinden aylık alanlara 300, 3 üncü derecenin kademelerinden aylık alanlara 400, 2 nci derecenin kademelerinden aylık alanlara 500, 1 inci derecenin kademelerinden aylık alanlara (Genel İdare Hizmetleri Sınıfında aynı görev ünvanları için belirlenen ek gösterge rakamından düşük olmamak üzere) 550; 1 inci derecenin son kademesinden aylık alanlara 650; Müsteşara ve Vali unvanını ihraz etmiş olanlara 800 rakamının;»
«k) Kadroları Genel İdare Hizmetleri Sınıfına dahil olup, en az üç yıl süreli yükseköğrenim veren fakülte ve yüksekokulları bitirerek mesleğe özel yarışma sınavı ile giren ve belirli süreli meslek içi eğitimden sonra özel bir yeterlik sınavı sonunda atanan Devlet Personel Uzmanları ile Maliye ve Gümrük Bakanlığı Devlet Bütçe Uzmanlarından 8 ve 7 nci derecelerin kademelerinden aylık alanlara 50, 6 ve 5 inci derecelerin kademelerinden aylık alanlara 100, 4 ve 3 üncü derecelerin kademelerinden aylık alanlara 150, 2 nci derecenin kademelerinden aylık alanlara 200 ve 1 inci derecenin kademelerinden aylık alanlara 300 rakamının;»
«Bu ek göstergeler, ilgililerin belirtilen sınıf ve görevlerde bulundukları sürece ödemelere esas alınıp, terfi bakımından kazanılmış hak sayılmaz. Kurumların 1, 2, 3 ve 4 üncü derecelerdeki kadrolarına bu Kanunun 68 inci maddesinin (B) bendi uyarınca atananlara uygulanacak ek göstergeler bu derecelerden aylık alanlara uygulanacak ek göstergelerden; diğer hizmet sınıflarından Genel İdare Hizmetleri Sınıfındaki 1, 2, 3 ve 4 üncü derece kadrolu görevlere atananlara uygulanacak ek göstergeler de ilgililerin kazanılmış hak aylık derecelerine göre kariyerleri ile ilgili sınıflarda alabilecekleri ek göstergelerden düşük olamaz.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 65 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«MADDE 65
64 üncü maddede belirtilen şartları haiz her sınıf ve derecedeki memurlar hak kazandıkları tarihten geçerli olmak üzere ve başkaca bir işleme gerek kalmaksızın bir ileri kademeye ilerlemiş sayılırlar. Kademe ilerlemesine hak kazanamayan memurlar kurumlarınca her ay alınacak toplu onaylarla belirlenir. Kademe ilerlemesi yapmış sayılanlardan ilerlemeye müstehak olmadıkları sonradan tesbit edilenlerin kademe ilerlemeleri, ilerlemiş sayıldıkları tarihten geçerli olmak üzere iptal edilir.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 66 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«MADDE 66
Derece yükselmesi ve kademe ilerlemesi ile ilgili onay mercii atamaya yetkili amirdir. Onay mercileri kademe ilerlemeleri ile ilgili yetkilerini devredebilirler.
Bakanlar Kurulu Kararı veya ortak kararla atanmış olanların görev değişikliği niteliğinde olmayan derece yükselmeleri ilgili Bakanın veya yetkili kıldığı makamın onayı ile olur.
Üst derece kadroya atanmış olup da kazanılmış hak ve emeklilik keseneğine esas aylık dereceleri daha aşağıda bulunanların (45 inci maddeye göre kadro karşılık gösterilmek suretiyle yapılan atamalar hariç) kazanılmış hak ve emeklilik keseneğine esas aylık derecelerinin yükseltilmeleri için bu durumun devam ettiği sürece, yukarıdaki fıkralarda belirtilen onaya gerek yoktur.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 68 inci maddesinin (A) bendinin (a) fıkrası «Üst derecelerden boş bir kadronun bulunması», şeklinde; (B) bendinde yer alan 500 rakamı da 650 olarak değiştirilmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 123 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«MADDE 123
Bağlı bulundukları kurumlarda olağanüstü gayret ve çalışmaları sonucunda emsallerinden üstün iş yaptıkları veya şahsi gayret ve teşebbüsleri sayesinde çalıştıkları kurumun giderlerinde önemli tasarruflar veya gelirlerinde önemli artışlar sağladıkları yahut genel bir zararın, felaket veya tehlikenin önlenmesi ya da genel bir faydanın sağlanması için hayatlarını tehlikeye koyarak çalıştıkları görülen Devlet memurlarına bağlı veya ilgili Bakanın uygun görmesi üzerine bir mali yıl içinde bir aylıkları tutarını, Emniyet Hizmetleri Sınıfına dahil kadrolarda bulunanlar için iki aylıkları tutarını aşmamak üzere ödül verilebilir. Uygun görülenlere bu maksatla bağlı veya ilgili Bakanın teklifi ve Başbakanın tasvibi ile bir aylıkları tutarında daha ödeme yapılabilir.
Bu maddeye göre bir mali yıl içinde ödüllendirileceklerin sayısı, kurumun yılbaşındaki serbest kadro mevcudunun binde beşinden, Emniyet Hizmetleri Sınıfına dahil kadrolar için binde onundan fazla olamaz.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 146 ncı maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;
«Bu Kanun gereğince ödenecek aylık ile yakacak yardımının hesaplanacak brüt tutarı toplamı, bulunulan yerde İş Kanunu gereğince işçiler için tespit olunan asgari ücretin aylık tutarından az olamaz; az olması halinde, aradaki fark, memurun diğer özlük hakları ile ilgilendirilmeksizin tazminat olarak ödenir.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 154 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«Gösterge tablosunda yer altın rakamlarla ek göstergelerin aylık tutarlarına çevrilmesinde uygulanacak katsayı, memleketin ekonomik gelişmesi, genel geçim şartları ve Devletin mali imkânları birlikte gözönünde bulundurulmak suretiyle Genel Bütçe Kanunu ile tesbit olunur. Bakanlar Kurulu bu hususları dikkate alarak mali yılın ikinci yarısı için katsayıyı değiştirmeye yetkilidir. Bu takdirde Genel Bütçe Kanunu ile tesbit olunan katsayı yerine Bakanlar Kurulunca belirlenen katsayı uygulanır.
Katsayı değişimi aylıklarda artış veya eksiliş sayılmaz.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 12/2/1982 tarih ve 2595 sayılı Kanun ile değişik 161 inci maddesinde yer alan (A) Bulunduğu dereceden yukarı bir dereceye atanan memur» ibaresi (A) Bulunduğu dereceden yukarı derecelere atanan memur» şeklinde değiştirilmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 175 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«88 inci maddeye göre ikinci görev verilen memurlara, bu görevleri karşılığında aylık ödenebilmesi için boş bir kadroya ait görevin ikinci görev olarak yürütülmesi gerekir. Bu şekilde görevlendirilenlere, görevlendirildikleri kadro derecesinin ilk kademe aylığının üçte ikisi ödenir. Ancak, baştabip ve baştabip yardım alığı hizmetlerinin ikinci görev olarak yürütülmesi halinde kadro şartı aranmaz ve bu hizmetleri yürütenlere almakta oldukları aylığın üçte ikisi ikinci görev aylığı olarak ödenir.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 202 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«Bu yardım, memurun her ne şekilde olursa olsun menfaat karşılığı çalışmayan eşi ile çocuklarındım her biri için 25 gösterge rakamının aylık katsayısı ile çarpılması sonucu elde edilecek miktar üzerinden ödenir. Ancak ikiden fazla çocuk için aile yardımı ödeneği verilmez. Eşlerden birine iş akdi veya toplu sözleşme gereği çocukları için yapılan aile yardımı ödeneği daha yüksek ise, memur olan eşe ayrıca aile yardımı ödeneği ödenmez; daha düşük ise, yalnız aradaki fark ödenir.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 207 nci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«Devlet memurlarından çocuğu dünyaya gelenlere 75 gösterge rakamının aylık katsayısı ile çarpılması sonucu elde edilecek miktarda doğum yardımı ödeneği verilir.
Ana ve babanın her ikisi de Devlet memuru iseler ödenek yalnız babaya verilir. Eşlerden birine iş akdi veya toplu sözleşme gereği yapılan doğum yardımı ödeneği daha yüksek ise, memur olan eşe ayrıca doğum yardımı ödeneği ödenmez, daha düşük ise yalnız aradaki fark ödenir.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 31/7/1970 tarih ve 1327 sayılı Kanunun 71 inci maddesiyle eklenen ve 12/2/1982 tarih ve 2595 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi ile değişik «Zam ve Tazminatlar başlıklı Ek Maddesi» nin;
«a) Beşinci paragrafında yer alan .................................. yılda bir defa olmak üzere» ibaresinin önüne «154 üncü madde uyarınca katsayının Bakanlar Kurulunca değiştirilmesi durumu hariç» ibaresi eklenmiş:
b) Beşinci paragrafından sonra gelmek üzere, «Ancak, Milli İstihbarat Teşkilâtı fiili kadrosuna dahil bulunanlara ödenecek iş güçlüğü, iş riski ve temininde güçlük zamları ile mali sorumluluk tazminatının miktarları, ödeme usul ve esasları Başbakan tarafından belirlenir.» paragrafı eklenmiş;
c) (a) fıkrasındaki % 10, % 15 ve % 20 azami tazminat oranları sırasıyla % 15, % 20 ve % 25'e; (b) fıkrasındaki % 10, % 15 ve % 20 azami tazminat oranlan sırasıyla % 15, % 20 ve % 30'a; (d) fıkrasındaki % 10 azami tazminat oranı % 15'e yükseltilmiş ve (c) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«c) 1- Başbakanlık Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları için % 40’ına,
2- Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu Başkan, üye, başdenetçi, denetçi ve denetçi yardımcıları ile Maliye ve Gümrük Bakanlığı ve Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı merkez denetim elemanları için % 32.5'ine,
3- Bakanlık, Diyanet İşleri Başkanlığı ve bağımsız genel müdürlük müfettiş ve müfettiş yardımcıları ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İş ve İş Güvenliği Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları ve bakanlıklar merkez teşkilatına dahil kontrolör ve stajyer kontrolörler için % 30’una,
4- Sosyal Sigortalar Kurumu Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları için % 25'ine,
5- İlköğretim Müfettişleri ile belediye müfettiş ve müfettiş yardımcıları ve defterdarlık kontrol memurları için % 20’sine,
6- Başbakanlık Uzmanları, Devlet Planlama Uzmanları, Devlet Personel Uzmanları ile Devlet Bütçe Uzmanlarına ve bunların yardımcılarına % 8'ine.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek Geçici 7 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«Birinci fıkrada sayılanlara, ilgili Kanunlarında gerekli düzenleme yapılıncaya kadar bu Kanunlarda yer alan hükümlere göre verilmekte olan hakim ödeneği veya yargı ödeneği oranları % 90 olarak uygulanır.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek Geçici 8 inci maddesinin değişik üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«Sayıştay Başkanının aylık ödemeleri birinci derecenin son kademesine eklenecek 1100; Sayıştay Daire Başkanları, Üyeleri ve Sayıştay Savcısının aylık ödemeleri de birinci derecenin son kademesine eklenecek 800 rakamından sonra bulunacak sayının belli katsayı ile çarpılması sonunda elde edilecek miktar esas alınarak yapılır.
Sayıştay meslek mensupları ile Sayıştay savcı yardımcılarının aylık ödemeleri; 9 ve 8 inci derecenin kademelerinde bulunanlara, o derece ve kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 150; 7 ve 6 ncı derecelerin kademelerinde bulunanlara, o derece ve kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 200; 5 ve 4 üncü derecelerin kademelerinde bulunanlara, o derece ve kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 300; 3 üncü derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 400; 2 nci derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 500; 1 inci derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 550; birinci derece aylığını almış ve bu derecede dört yılını ikmal etmiş bulunanlardan yükselmeye yeterli görülenlere, bulundukları derece ve kademenin gösterge rakamına eklenecek 650 rakamından sonra bulunacak sayının belli katsayı ile çarpılması sonucunda elde edilecek miktar esas alınarak yapılır.»
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa aşağıdaki Ek Geçici Madde eklenmiştir:
«EK GEÇİCİ MADDE
Bu Kanuna tabi kurumlarda halen sürekli işçi statüsü ile çalışanlarla sözleşmeli personelden 1984 yılı sonuna kadar memurluğa geçmek için yazılı olarak başvuranlar, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri tavanı aşmamak kaydı ile bu Kanunun ek geçici 1, 2 ve 3 üncü maddeleri hükümleri, 8/6/1984 tarih ve 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinde sayılan kuruluşlarda 1/3/1979 tarihinde görevli olanlar için ayrıca 20/12/1979 tarih ve 2182 sayılı Kanun hükümleri de dikkate alınarak derece ve kademeleri tespit edilmek suretiyle sınav şartı aranmaksızın boş memur kadrolarına intibak ettirilebilirler.
87 nci maddede belirtilen kurumlarda işçi veya sözleşmeli olarak çalışmakta iken 1/3/1975 - 1/3/1982 tarihleri arasında memuriyete geçmiş olanların bu statülerde geçen hizmetleri ile memuriyette geçmiş olan hizmetleri kadro şartı aranmaksızın kazanılmış hak aylıklarının tespitinde birinci fıkra hükümlerine göre değerlendirilir.»
926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 110 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«Astsubaylıktan subaylığa geçenlerin yükselebilecekleri rütbe, rütbe bekleme süreleri ve yaş hadleri aşağıda gösterilmiştir. Bu rütbelere ait kademeler ek VII sayılı Cetvelde düzenlenmiştir. Rütbe, rütbe normal bekleme süreleri, yaş hadleri dışında kalan hususlar için bunlara subaylar hakkındaki (14 üncü maddenin 3 üncü fıkrasındaki intibak hükümleri dahil) tüm hükümler uygulanır.»
926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun değişik 137 nci maddesinde öngörülen ek gösterge rakamları 3 üncü derece için 300’e, 2 nci derece için 400'e, 1 inci derece için 500’e, Albaylar için 650’ye, Kıdemli Albaylar için 800’e, Tuğgeneral - Tuğamiraller için 900’e, Tümgeneral - Tümamiraller için 1000'e, Korgeneral - Koramiraller için 1100'e, Orgeneral - Oramiraller için de 1200'e yükseltilmiştir.
926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 153 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«Evli bulunan subaylara ve astsubaylara aile yardımı ödeneği verilir. Bu yardım, her ne şekilde olursa olsun menfaat karşılığı çalışmayan eşi ve çocukları için Devlet memurlarına ödenen miktarda ödenir.»
926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 176 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«Subay ve astsubaylardan çocuğu dünyaya gelenlere, Devlet memurlarına ödenen miktarda doğum yardımı ödeneği verilir.»
926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Ek 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«EK MADDE 9
Askeri hakimlerin aylık ödemeleri gösterge tablosunda rütbeleri karşılığında gösterilen 9 ve 8 inci derecelerin kademelerinde bulunanlara, o derece ve kademelerin gösterge rakamına eklenecek 150; 7 ve 6 ncı derecelerin kademelerinde bulunanlara, o derece ve kademelerin gösterge rakamına eklenecek 200; 5 ve 4 üncü derecenin kademelerinde bulunanlara, o derece ve kademelerin gösterge rakamına eklenecek 300; 3 üncü derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamına eklenecek 400; 2 nci derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamına eklenecek 500; 1 inci derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamına eklenecek 550; 1 inci derece aylığını almış, 1 inci sınıfa geçirilmiş ve niteliklerini muhafaza edenlere bulundukları derece ve kademenin gösterge rakamına eklenecek 650; 1 inci derecede 6 yılını tamamlamış ve askeri yüksek yargı organları üyeliğine seçilme hakkını kaybetmemiş olanların bulundukları derece ve kademenin gösterge rakamına eklenecek 800 rakamından sonra bulunacak sayının belli katsayı ile çarpılması sonucunda elde edilecek miktar esas alınarak yapılır.
Bu maddeden yararlananlara, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun ek ve değişiklikleri ve diğer kanunlarla verilen ek göstergeler uygulanmaz, ancak bu madde kapsamına girenlere uygulanacak ek göstergeler bu Kanunun 137 nci maddesine göre hak kazanabilecekleri ek göstergeden düşük olamaz.»
926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun değişik Ek 17 nci maddesi ile öngörülen % 20 tazminat oranı % 35’e yükseltilmiştir.
926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Ek Geçici 34 üncü maddesinin (a) bendinin altıncı fıkrasında yer alan 400 rakamı 500, 300 rakamı ise 400 olarak değiştirilmiştir.
2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanununun Geçici 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
«GEÇİCİ MADDE 5
Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan 144 ve 223 sayılı Kanunların hükümlerine göre yıpranma tazminatı almaya hak kazanmış olanlara; uçuştan veya dalış hizmetlerinden ayrıldıkları rütbe, derece ve kademe aylıklarının ödeme tarihindeki brüt karşılığının (ek gösterge dahil) % 10'u tutarında aylık yıpranma tazminatı ödenir. Bu şekilde ödenen yıpranma tazminatı, evvelce aldıkları yıpranma tazminatından az olanlara aradaki fark ayrıca ödenir. Bunlar 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Ek 17 nci maddesindeki tazminattan da yararlanırlar.»
2629 sayılı Uçuş. Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanununa bağlı Ek Cetvel aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir;
2955 sayılı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununun 49 uncu maddesinin üçüncü fıkrasındaki % 80 oranı % 85 olarak değiştirilmiştir.
13/3/1961 tarih ve 2424 sayılı Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Tazminat Kanununun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«MADDE 1
Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfına dahil kadrolara atanmış bulunanlara fen yüksek Devlet memuru aylığının, ek gösterge dahil, % 15’inden az olmamak üzere) almakta oldukları aylıkların (ek gösterge dahil);
a) Mülkiye Müfettişleri için % 40’ı,
b) Diğerleri için % 35’i,
oranında «Mülki İdare Amirliği Hizmet Tazminatı» ödenir. Bu tazminattan yararlananlara 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre ayrıca özel hizmet tazminatı ödenmez.
Bu tazminat müteakip aybaşında aylıklarla birlikte verilir ve damga resmi hariç herhangi bir vergiye tabi değildir.»
12/2/1982 tarih ve 2595 sayılı Kanunun Geçici 7 nci maddesiyle Devlet Denetleme Kurulu Başkan ve Üyeleri için öngörülen % 20 azami tazminat oranı % 40’a yükseltilmiştir.
24/2/1983 gün ve 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununun 103 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«MADDE 103
Bu Kanunun 2 nci maddesinde belirtilenlerin aylıkları derece ve kademelerine göre Devlet Memurları Kanunundaki gösterge tablosu esas alınmak suretiyle belirlenir. Şu kadar ki;
a) Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay ve Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanları ile Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının aylık ödemeleri, birinci derecenin son kademesine eklenecek 1100; Anayasa Mahkemesi asıl ve yedek üyelerinin aylık ödemeleri birinci derecenin son kademesine eklenecek 900; Yargıtay üyeleri, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcıvekili, birinci sınıf hakim ve savcılar; Danıştay üyeleri ile Danıştay Başsavcısının aylık ödemeleri, birinci derecenin son kademesine eklenecek 800 rakamından sonra bulunacak sayının belli katsayı ile çarpılması sonunda elde edilecek miktar esas alınarak yapılır.
b) Hakimler ve Savcıların aylık ödemeleri, 8 inci derecenin kademelerinde bulunanlara, o derece ve kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 150, 7 ve 6 ncı derecelerin kademelerinde bulunanlara, o derece ve kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 200; 5 ve 4 üncü derecelerin kademelerinde bulunanlara o derece ve kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 300; 3 üncü derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 400; 2 nci derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 500; 1 inci derecenin kademelerinde bulunanlara, o kademelerin gösterge rakamlarına eklenecek 550; bu Kanuna göre birinci sınıf hakim ve savcılığa ayrılmalarına karar verilmiş olup da birinci derece aylığını almış olanlara bulundukları kademenin gösterge rakamına eklenecek 650; bu şartlan taşıyanlardan Yargıtay ve Danıştay üyeliğine seçilme hakkını kaybetmemiş ve birinci derecede dört yılını ikmal etmiş olanlara bulundukları kademenin gösterge rakamına eklenecek 800 rakamından sonra bulunacak sayının belli katsayı ile çarpılması sonucunda tide edilecek miktar esas alınarak yapılır.»
2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununun 106 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«MADDE 106
Bu Kanunun 2 nci maddesinde belirtilenlere brüt aylıkları tutarının % 90'ı oranında ödenek verilir.
Bu ödenekten yararlananlar 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ve diğer kanunlarla verilen yan ödemeleri alamazlar.
Adalet Müfettişlerine brüt aylıkları tutarının % 25’i, Cumhuriyet Başsavcı Başyardımcısı ve Yardımcılarına % 15'i oranında özel hizmet tazminatı ödenir. Bu tazminat damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmaz.
Bu maddeye göre verilen ödenek ve tazminatın ödenmesinde ve hak kazanılmasında aylıklara ilişkin hükümler uygulanır.»
11/10/1983 gün ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununun 5 inci maddesinde yer alan 600 rakamı 650, 500 rakamı 550 olarak değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
«Ancak, profesörlerden rektör, rektör yardımcısı, dekan, dekan yardımcısı veya yüksekokul müdürü olanlar ile profesörlük kadrosunda dört yılını tamamlamış olanlara 800 ek gösterge uygulanır.»
2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
«MADDE 12
Profesör, doçent ve yardımcı doçent kadrosunda bulunanlara, almakta oldukları aylık tutarının (ek gösterge dahil) % 85'i öğretim görevlileri ve okutmanlara % 65'i, öğretim yardımcılarına % 45 i her ay üniversite ödeneği olarak ayrıca ödenir.
Bu ödenek kısmi statüde görev yapanlara ödenmez.»
2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununun Geçici 8 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir:
«T.C. Emekli Sandığı iştirakçisi olan Yükseköğretim Kurulu Başkanının emekli keseneğinin hesabında 1100. Yükseköğretim Kurulu üyeleri ile Yükseköğretim Denetleme Kurulu üyelerinin emekli keseneklerinin hesabında 800 ek gösterge esas alınır.»
5434 sayılı T. C. Emekli Sandığı Kanununa 23/9/1683 tarih ve 2898 sayılı Kanun ile eklenen Ek Maddede yer alan 500 gösterge rakamı 650'ye yükseltilmiştir.
23/1/1981 gün ve 2377 sayılı Öğretmenlere Eğitim ve Öğretim Tazminatı Ödenmesi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinde yer alan -Ayda 2.000 - lira eğitim ve öğretim tazminatı ödenir.» hükmü, «Her ay, 1 Temmuz 1984 tarihi ile 31 Aralık 1984 tarihleri arasında 75, 1985 yılında 100, 1986 yılında 125, 1987 ve müteakip yıllarda 150 gösterge rakamının, memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunan miktarda eğitim ve öğretim tazminatı ödenir.» şeklinde değiştirilmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinde yazılı Emniyet Hizmetleri sınıfına dahil kadrolarda görev yapanlara her ay en yüksek devlet memuru aylığının fek gösterge dahil) 1 Temmuz 1984 tarihi ile 31 Aralık 1984 tarihleri arasında % 5’i, 1985 yılında %6’sı, 1986 yılında % 8’i, 1987 ve müteakip yıllarda % 10'u, oranında net tazminat ödenir.
Bu tazminatın ödenmesinde ve tazminata hak kazanmada 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun aylıklarla ilgili hükümleri uygulanır.
Aylıklarını personel kanunlarına göre almakta olanlara müteakip ayın aylığına mahsuben Devlet Bakanlığı ve Başbakan Yardımcılığı ile Maliye ve Gümrük Bakanlığınca müştereken belirlenecek esaslar dahilinde avans ödenebilir. Bu şekilde yapılacak avans ödemeleri, ait olduğu aylıkla birlikte kanuni kesintilere tabi tutulur ve ilgililerin ölümü halinde geri alınmaz.
Kamuda geçirdikleri hizmet süreleri toplamı 30 yıldan aşağı olmamak şartiyle;
a) Birinci sınıf hakim ve savcılardan bu sınıfla geçirdikleri hizmet süreleri 10 yıldan.
b) Sayıştay Daire Başkanlığı Üyeliği ve Savcılığında geçirilen hizmet süreleri 10 yıldan,
c) İl Valiliği veya Emniyet Genel Müdürlüğü görevlerinde bulunanlardan bu görevlerde geçirdikleri hizmet süreleri 10 yıldan,
d) Profesörlerden; profesörlük kadrosunda, Yükseköğretim Kurulu üyeliği veya Yükseköğretim Denetleme Kurulu üyeliği görevlerinde geçirdikleri hizmet süreleri 10 yıldan,
e) Bakanlık Müsteşarlığı, Devlet Plânlama Teşkilatı Müsteşarlığı veya Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı görevlerinde bulunanlardan, bu görevlerde geçirdikleri hizmet süreleri 5 yıldan,
f) Yukarıda ayrı fıkralar halinde yazılı görevlerden birden fazlasında bulunulması halinde, bu görevlerde geçirdikleri hizmet süreleri 10 yıldan,
fazla olanlara T.C. Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine göre bağlanacak emekli aylıklarının hesabında 900 ek gösterge uygulanır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu, 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu ile diğer kanunlar uyarınca 1984 yılı sonu itibariyle uygulanmakta olan, aylıkların hesabında esas alınan ek gösterge rakamları 1985 ve 1986 yılları ile 1987 ve müteakip yıllarda aşağıda karşılarında gösterilen miktarlara yükseltilerek uygulanır.
a) Aşağıda ünvanları yazılı görevlerde bulunanlara hizalarında gösterilen gösterge rakamlarının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunan miktarda makam tazminatı ödenir. Makam tazminatı damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi tutulmaz.
Görev Unvanı | Gösterge |
Genel Kurmay Başkanı | 900 |
Orgeneral ve Oramiral olmak kaydıyla Kuvvet Komutanları ve Jandarma Genel Komutanı | 800 |
Orgeneral ve Oramiraller | 700 |
Anayasa Mahkemesi Başkanı, Yargıtay Başkanı, Danıştay Başkanı, Sayıştay Başkanı ve Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ile Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı | 650 |
Başbakanlık Müsteşarı | 550 |
b) Bu rütbe ve görevlerde toplam üç yıl süre ile çalışmış olanlardan asgari 25 yıl kamu görevi yaptıktan sonra emekliye ayrılanlara, (a) fıkrasına göre bulunacak miktarın yüzde altmışı, hayatta bulundukları sürece her ay T.C. Emekli Sandığınca ödenir. T.C. Emekli Sandığı bu ödemeleri üç aylık devreler halinde faturası karşılığında Hazine'den tahsil eder.
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek Geçici 7nci maddesinin son fıkrası.
b) 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Ek 18 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları,
c) 2247 sayılı Uyuşmaklık Mahkemesinin Kuruluş ve İşleyişi Hakkındaki Kanunun 38 inci maddesinin birinci fıkrası, yürürlükten kaldırılmıştır.
233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca personel rejimi ile ilgili düzenleme yapılıncaya kadar, anılan Kararname kapsamına giren kuruluşlarda, 1, 2, 3 ve 4 üncü derecelerden alınabilecek kadrolar ve 500 veya 400 ek gösterge verilebilecek görevler, genel ve katma bütçeli kuruluşlarda bu derecelere tahsis edilmiş kadroların sayısı ve görev nitelikleri gözönünde bulundurulmak suretiyle ve yılda bir defa olmak üzere Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit edilir.
Ek göstergeleri yeniden tespit olunan kadrolarda halen görevli bulunanların aylıklarının hesabında uygulanacak ek göstergeler, bu görevlerinde kaldıkları sürece, yararlanmakta oldukları ek göstergelerden düşük olamaz. -
Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümleri uyarınca ek göstergelerin yeniden tespiti dolayısıyla aylıklarda meydana gelen artışlar hakkında 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun 14 üncü maddesinin (c) fıkrası uygulanmaz.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 43 üncü maddesinin (j) fıkrasına dahil edilen «Başbakanlık Uzmanı» unvanı ile aynı maddeye eklenen (k) fıkrasında yazılı ünvanları ilgili fıkralarda yazılı şartlarla kazanmamış olmakla birlikte, kanun, kanun hükmünde kararname, tüzük ve yönetmelik hükümlerine dayanarak almış bulunanlardan yükseköğrenimli olanlar hakkında da anılan fıkralar hükümleri uygulanır.
İlgili Kanunlarında gerekli düzenleme yapılıncaya kadar, Başbakanlık merkez teşkilâtında, Müsteşar, Müsteşar Yardımcısı, Başbakan Müşaviri ve Başbakanlık Müşavirleri, Teftiş Kurulu Başkam, Hukuk Müşaviri, Basın Müşaviri, Genel Müdür ve Başbakanlık Başkanı ile Uzman ve Uzman Yardımcısı kadroları karşılık gösterilmek kaydıyla, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunların sözleşmeli personel çalıştırılması hakkındaki hükümlerine bağlı olmaksızın sözleşmeli personel çalıştırılabilir.
Ancak, uzman yardımcısı ve uzman kadrolarında çalıştırılacaklar için 8/6/1984 gün ve 203 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 33 üncü maddesinde belirtilen şartlar, yukarıda sayılan diğer görevlerde çalıştırılacaklar için yüksek öğrenim yanında, 657 Sayılı Kanunun 68 inci maddesinde belirtilen şunlar aranır.
Ayrıca, Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğünde özel bilgi ve ihtisası gerektiren konularda kadro aranmaksızın ve diğer kanunların sözleşmeli personel çalıştırılması hakkındaki hükümlerine bağlı olmaksızın yerli ve yabancı elemanlar sözleşmeli olarak çalıştırılabilir.
Bu suretle çalıştırılacakların sözleşme usul ve esasları ile ücret miktarı ve her çeşit ödemeler Bakanlar Kurulu'nca tesbit edilir.
Sözleşme ile çalıştırılacak personel istekleri üzerine T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirilir.
Bu Kanun Hükmünde Kararname 1/7/1984 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.