BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Tanımlar, Görev ve Teşkilat
Amaç ve Kapsam
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin amacı; kanunlarla belirlenen faaliyetlere kaynak sağlamak, karşılığı nakit olmak üzere şans oyunları tertip etmek ve çekiliş düzenlemek, şans oyunlarına ilişkin lisans haklarının ayrı ayrı ya da tamamını belirlenen sürelerle vermek ve denetlemek, karşılığı nakit olmayan her türlü piyangonun tertip ve çekilişine izin vermek ve denetlemek üzere Maliye Bakanlığına bağlı, özel bütçeli Millî Piyango İdaresi Genel Müdürlüğünün kurulmasına, teşkilât ve görevlerine dair usul ve esasları düzenlemektir.*
Tanımlar
Bu Kanun Hükmünde Kararnamede geçen;
İdare; Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğünü,
Bakanlık; Maliye ve Gümrük Bakanlığını,
Bakan; Maliye ve Gümrük Bakanını,
Piyango; Bastırılmış numaralı biletlerin satılarak, adet ve tutarları önceden belirlenmiş ikramiyeleri kazanacak numaraların belirli günde çekilecek kura ile saptanması esasına dayanan şans oyununu,
Sayısal Loto; Belirli bir rakam grubu içinden çekilecek kura sonunda saptanan adetlerde rakamların bilinmesi halinde ikramiye verilmesi esasına dayanılarak tertiplenen şans oyununu,
Hemen-Kazan; Belirli ikramiyeleri ihtiva eden özel biletlerin üzeri kapalı kısımlarının kazınarak ikramiyeyi gösteren sayı veya işaretin çıkarılması suretiyle oynanan şans oyununu,
Şans Oyunları; karşılığı nakit olmak üzere oynatılan piyango, sayısal oyunlar, hemen-kazan ve benzeri oyunları,
Çekiliş; Dağıtılacak ikramiyeleri kazanan numaralar, sayı grubu veya kişilerin kura çeşitleri ile belirlenmesini,
Talih Oyunları; Beceri veya şansa dayanan fiş, jeton veya para ile oyun araç ve gereçleriyle bir kasaya karşı veya oyun makinalarında oynanan oyunları,
Gayrisafi Hasılat; İdarenin piyango ve benzeri şans oyunlarından sağladığı gelirlerden, ikramiyeler ve Katma Değer Vergisi düşüldükten sonra kalan hasılatı,
Lisans; İdare tarafından, şans oyunlarını plânlamak, tertip ve çekilişini düzenlemek üzere verilen izni,
Hasılat: Şans oyunlarının oynatılması karşılığı iştirakçilerden tahsil edilen tutardan Katma Değer Vergisi düşüldükten sonra kalan tutarı,
Net hasılat: Hasılattan Şans Oyunları Vergisi ile oyun planlarına göre hesaplanan ödenecek ikramiyeler düşüldükten sonra kalan tutarı,
ifade eder.*
Görev
İdarenin görevleri şunlardır:
a) Piyango planlarını hazırlamak, piyango biletlerinin basımını ve satışını sağlamak, piyango çekilişlerini gerçekleştirmek ve ikramiyelerini ödemek,
b) Sayısal loto sistem ve planlarını hazırlamak ve uygulamak, tertip ve çekilişlerini gerçekleştirmek, ikramiyelerini ödemek,
c) Hemen-kazan oyunu planlarını hazırlamak ve bu oyunun tertip ve uygulanmasını gerçekleştirmek, ikramiyelerini ödemek,
d) Her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları tertip etmek,
e) Talih oyunlarını ve işletmelerini denetlemek, bu amaçla gerekli esasları belirlemek,
f) Karşılığı nakit olmayan her türlü eşya ve benzeri piyangoların tertiplenmesine izin vermek, bunları izlemek ve denetlemek, bu hususlara ait esasları belirlemek,
g) Gerektiğinde faaliyet konusuna giren oyunlarla ilgili bilet, kupon ve benzerlerini karşılığı Türk parası veya döviz olarak ödenmek üzere yurtdışında pazarlamak,
h) Gerek görülen durumlarda faaliyet konuları ile ilgili yerli ve yabancı kuruluşlarla işbirliği yapmak veya bu kuruluşlarla ortaklık kurmak,
ı) Faaliyet konuları ile ilgili uluslararası kuruluşlarda Türkiye'yi temsil etmek ve gerekli işbirliğini sağlamak,
j) Çeşitli kanun, Bakanlar Kurulu kararları, tüzük ve yönetmeliklerle verilen görevleri yapmak,*
Teşkilat
İdare, merkez ve taşra teşkilatı ile yurtdışı şube ve bürolarından oluşur.*
İKİNCİ KISIM
Yönetim Kurulu
Yönetim Kurulu
Yönetim Kurulu İdarenin en üst düzeyde yetkili ve sorumlu karar organıdır. Yönetim Kurulu;
a) Genel Müdür,
b) İki Genel Müdür Yardımcısı,
c) Başbakanın önerisi ile atanan bir ve Bakanın önerisi ile atanan iki üyeden,
olmak üzere altı kişiden teşekkül eder.
Genel Müdür, Yönetim Kurulunun başkanıdır. Yönetim Kurulu üyeleri müşterek kararla ve üç yıl süre için atanırlar. Bunların en az lisans düzeyinde yüksek öğrenim görmüş olmaları şarttır. Yönetim Kurulu üyeleri çalışma sürelerine bakılmaksızın atandıkları usule göre görevden alınabilirler.
Yönetim Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine ayda iki defadan az olmamak üzere toplanır. Toplantı ve karar yeter sayısı üye tam sayısının üçte ikisidir.
Başkanın bulunmaması halinde, Başkan tarafından belirlenen Genel Müdür Yardımcısı üye toplantıya başkanlık eder.*
Yönetim Kurulunun Görevleri
Yönetim Kurulunun Görevleri şunlardır:
a) Kanun, tüzük ve yönetmelikler çerçevesinde İdarenin yönetim ve gelişmesi için gerekli kararları almak,*
b) İdarenin yıllık bütçesini, bilanço ve netice hesaplarını, kadrolarını ve faaliyet raporlarını incelemek, gerektiğinde değiştirmek, Genel Müdürün teklifi ile yönetim giderleri bütçesinin bölümleri içinde aktarmaları yapmak, bölümler arasında aktarma, ek ve olağanüstü ödenek tekliflerinden uygun gördüklerini Bakanlığın tasvibine sunmak için karar almak,
c) İdarenin yönetimi ile ilgili idari, teknik, personel, alım satım ve ihale yönetmeliklerini incelemek, onaylamak ve yetki sınırlarını tayin etmek,
d) İdarenin yetki alanına giren piyango, şans oyunları ve müşterek bahis ihdası ile bunların planlarını tanzim, çekilişleri tertip ve icabında bunları tadil ve ilan etmek,
e) Talih oyunları ve işletmeleriyle, bunların denetimi için gerekli usul ve esasları belirlemek,
f) İdare gelirlerinin etkin bir şekilde ve gerektiğinde yerinde tahsilini sağlayıcı tedbirleri almak, buna ilişkin şekil ve şartları tespit etmek,
g) Yurtdışında benzeri kuruluşlarla müştereken yapılacak çekilişlere katılma kararı almak,
h) İlgili mevzuata göre; yurt içinde ve dışında konusu ile ilgili faaliyetlerini yürütmek için ortaklıklar kurulmasına, bölge, şube müdürlükleri ile büro açmaya ve kapamaya karar vermek, bunların yetki ve çalışma esaslarını tespit etmek,
ı) Yurtiçi ve yurtdışında özel çekilişler tertip edilmesine karar vermek, çekiliş organizasyonunun kamu kurum kuruluşları, kamu tüzel kişileri, vakıflar veya kamu yararına çalışan dernekler tarafından üstlenilmesi halinde bu kuruluşlara yapılacak katkı miktarını tesbit etmek,
j) İdarenin üçüncü kişilerle olan ve henüz yargıya intikal etmemiş ihtilaflar ile İdare leh ve aleyhine açılan dava ve icra takiplerinde sulh olmak, davayı kabul veya feragat etmek, kararlar aleyhine yüksek dereceli mercilere gitmekten vazgeçmek ve tahsili imkansız hale gelmiş alacakların takibinden sarfınazarla kayıtlarının silinmesine karar vermek,
k) İdare lehine hükmedilip tahsil edilen avukatlık ücretinden davanın takip ve intacında emeği geçen Hukuk Müşaviri, avukat ve sair memurlara verilecek payları belirlemek,
l) İdarenin personeline verilecek ikramiye hakkında karar almak,
m) Teşkilat Kararnamesinde belirtilen diğer görevleri yapmak.
n) Bağış kabul etmek, bağışta bulunmak,
o) Başbayiler ve bayilere verilecek komisyon miktar ve oranını belirlemek,
p) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerle verilen sair görevleri yapmaktır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Merkez Teşkilatı
Merkez Teşkilatı
İdare merkez teşkilatı ana hizmet birimleri ile danışma ve denetim birimleri ve yardımcı birimlerden oluşur. Genel Müdürlük merkez teşkilatı ekli cetvelde gösterilmiştir.*
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Müdürlük
Genel Müdür
Genel Müdür İdarenin en üst amiridir ve İdare hizmetlerini mevzuata ve Yönetim Kurulu kararlarına, milli güvenlik politikasına, kalkınma planlarına ve yıllık programlara uygun olarak yürütmekle ve İdarenin faaliyet alanına giren konularda diğer kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla, idari ve adli yargı mercileri ile üçüncü kişilere karşı İdareyi temsil etmekle görevli ve Bakana karşı sorumludur.
Genel Müdür olarak atanabilmek için en az lisans düzeyinde yüksek öğrenim görmüş olmak şarttır.
Genel Müdür merkez ve taşra teşkilatının faaliyetlerini, işlemlerini ve hesaplarını denetlemekle görevli ve yetkilidir.*
Genel Müdür Yardımcıları
İdarenin ana hizmet birimleri ile danışma ve yardımcı birimlerinin yönetim ve koordinasyonunda Genel Müdüre yardımcı olmak üzere en az lisans düzeyinde yüksek öğrenim görmüş üç genel müdür yardımcısı görevlendirilebilir.*
İKİNCİ BÖLÜM
Ana Hizmet Birimleri
Ana Hizmet Birimleri
İdarenin ana hizmet birimleri şunlardır:
a) Piyango Dairesi Başkanlığı
b) Loto Dairesi Başkanlığı
c) Bahisler ve Oyunlar Dairesi Başkanlığı
d) İkramiye Kontrol ve Çekilişler Dairesi Başkanlığı
e) Talih Oyunları Dairesi Başkanlığı*
Piyango Dairesi Başkanlığı
Piyango Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Piyango planlarını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak,
b) Piyango biletlerini basıma hazırlamak, basımını sağlamak, basılı biletleri tesellüm ve muhafaza etmek, biletlerin kontrolünü yapmak,
c) Piyango biletlerinin sevk planlarını düzenlemek, biletlerin satış merkezlerine sevk işlemlerini yapmak,
d) Piyango biletlerinin satışlarını izlemek, satışların en yüksek düzeyde yapılabilmesi amacıyla satış merkezleri ile merkez arasında koordinasyonu sağlamak,
e) Satılamayan piyango biletlerinin iade işlemlerini yürütmek, bunlara ait hesaplara esas olmak üzere gerekli belgeleri hazırlamak, iade edilen biletlere isabet eden ikramiyeleri belirlemek,
f) İdarenin sözleşmeli başbayi ve bayilerinin bilet hareketlerinin mutabakatını sağlamak,
g) Genel Müdürlükçe verilen diğer görevleri yapmak.*
Loto Dairesi Başkanlığı
Loto Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Sayısal Loto sistem ve planlarını hazırlamak,
b) Sayısal Loto kuponlarının basımını sağlamak, kuponların başbayi ve bayiler ile İdarenin taşra teşkilatına sevk işlemlerini yapmak, lotonun oynanmasını sağlamak ve izlemek,
c) Sayısal Lotonun ülke düzeyinde organizasyonunu, iştirak oranının en yüksek düzeyde olması amacıyla başbayii, bayi ve İdarenin taşra teşkilatı ile merkez arasında gerekli koordinasyonu sağlamak,
d) Sayısal Lotonun her oyun devresi sonucunun toplam hasılatını tespit etmek, toplam hasılata göre dağıtılacak ikramiyeleri belirlemek,
e) Genel Müdürlükçe verilecek diğer görevleri yapmak.*
Bahisler ve Oyunlar Dairesi Başkanlığı
Bahisler ve Oyunlar Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Hemen-kazan oyununun sistem ve planlarını hazırlamak, oyun biletlerinin basımını sağlamak, biletleri tesellüm, muhafaza ve kontrol etmek, biletlerin sevk işlemlerini yapmak satışını sağlamak ve izlemek, satılamayan biletlerle ilgili iade işlemlerini yürütmek,
b) Her türlü eşya piyangosu, diğer şans oyunu ve müşterek bahisleri tertiplemek, bilet veya kuponlarının basım, tesellüm, kontrolünü yapmak, bunların sevk işlemlerini yürütmek, satışını sağlamak,
c) Görev alanındaki her türlü oyuna ait ödenecek ikramiyeleri belirlemek ve bu oyunlarla ilgili diğer hizmet ve işlemleri yapmak,
d) Doğrudan veya bir mal veya hizmetin satışı nedeniyle bilet, kupon veya iştirak numarası verilmek suretiyle tertip edilecek her türlü eşya ve benzeri piyangoların tertibine izin verilmesi, izlenmesi ve denetlenmesi ile ilgili işlemleri yapmak,
e) Genel Müdürlükçe verilecek diğer görevleri yapmak.*
İkramiye Kontrol ve Çekilişler Dairesi Başkanlığı
İkramiye Kontrol ve Çekilişler Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) İdarenin ana hizmet faaliyetlerine ait her türlü oyunlarda ikramiye kazananların belirlenmesi amacıyla çekilişleri düzenlemek, çekilişleri gerçekleştirmek, çekiliş sonuçlarının ilanını sağlamak, ikramiyelerin düzenli olarak ödenmesini sağlamak ve izlemek,
b) Çekilişler itibariyle ödenen ve İdareye irat kaydolunacak ikramiyeleri belirlemek ve bunlarla ilgili muhasebeye esas olan belge ve kayıtları düzenlemek,
c) Piyango, sayısal loto, hemen - kazan ve benzeri oyunlar sonucunda ikramiye isabet edip, satış merkezleri ile sözleşmeli başbayi veya bayilerce ikramiyeleri ödenerek merkeze gönderilen bilet veya kuponların tesellümü ve kontrolünü yapmak, kontrol sonucunun gereğinin yapılmasını sağlamak,
d) Genel Müdürlükçe verilen diğer görevleri yapmak.*
Talih Oyunları Dairesi Başkanlığı
Talih Oyunları Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Talih oyunları ve işletmelerini denetlemek,
b) Talih oyunları işletmelerinin denetimi amacıyla istihdam edilecek denetleme elemanlarını yönetmek, denetleme sonucu düzenlenen rapor gereklerini yerine getirmek, raporların ilgili mercilere sunulmasına dair işlemleri yapmak,
c) Talih oyunları işletmeleri hakkında uygulanan cezalarla ilgili işlemleri yapmak, para cezaları, giderlere katılma payları ve diğer yükümlülüklerini izlemek ve tahsilini gerçekleştirmek, yükümlülüklerini yerine getirmeyen işletmeler hakkında gerekli işlemlerin yapılmasını sağlamak,
d) Genel Müdürlükçe verilen diğer görevleri yapmak.*
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Danışma ve Denetim Birimleri
Danışma ve Denetim Birimleri
İdarenin merkez kuruluşundaki danışma ve denetim birimleri şunlardır:
a) Teftiş Kurulu Başkanlığı
b) Hukuk Müşavirliği
c) Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı*
Teftiş Kurulu Başkanlığı
Teftiş Kurulu Genel Müdürün emri veya onayı üzerine Genel Müdür adına, İdarenin merkez ve taşra teşkilatının her türlü faaliyet ve işlemleri ile ilgili olarak;
a) Teftiş, inceleme, soruşturma ve araştırma yapmak,
b) İdarenin amaçlarını ve görevlerini daha iyi gerçekleştirmek, mevzuata plan ve programlara uygun çalışmasını temin etmek üzere gerekli teklifleri hazırlamak ve Genel Müdüre sunmak,
c) Özel kanunlarla veya Genel Müdürce verilen benzeri görevleri yapmakla yükümlüdür.
Teftiş Kurulunun çalışma usul ve esasları yönetmelikle düzenlenir.*
Hukuk Müşavirliği
Hukuk Müşavirliğinin görevleri şunlardır:
a) İdarenin diğer birimlerinden sorulan hukuki konular ile hukuki, mali ve cezai sonuçlar doğuracak işlemler hakkında görüş bildirmek,
b) İdarenin menfaatlerini koruyucu ve anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasına yardımcı olmak,
c) Adli ve idari davalarla, her türlü icra işlerini takip etmek ve sonuçlandırmak, bunlarla ilgili merciler nezdinde Genel Müdürlüğü temsil etmek,
d) İdarenin amaçlarını daha iyi gerçekleştirmek, mevzuat, plan ve programlara uygun çalışmasını temin etmek amacıyla gerekli hukuki teklifleri hazırlamak ve Genel Müdüre sunmak,
e) İdare ile ilgili kanun, tüzük ve yönetmelikleri hukuki açıdan incelemek, gerektiğinde hazırlamak ve gerekli görülecek değişiklikleri teklif etmek,
f) İdare birimleri tarafından veya Başbakanlık, Bakanlık ve diğer kuruluşlardan gönderilen kanun, tüzük ve yönetmelik taslakları ile diğer iş ve işlemleri hukuki açıdan inceleyerek görüş bildirmek,
g) Genel Müdürlükçe verilen benzeri görevleri yapmak.*
Araştırma Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı
Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) İdarenin Hükümet programı, kalkınma planları, yıllık programlar, Bakanlar Kurulu Kararları ve milli güvenlik politikası çerçevesinde verilen emir ve görevlerin yerine getirilmesi amacıyla çalışma esaslarını tespit etmek ve bu esaslara uygun olarak İdarenin ana hizmet politikasının ve planlarının hazırlanmasına yardımcı olmak ve tekliflerde bulunmak,
b) Uzun vadeli planlarla, kalkınma planları ve yıllık programlarda öncelikle yer alması gerekli görülen hizmet ve tedbirlerin ve bunlarla ilgili temel politikaların ilmi araştırma esaslarına göre tespitini sağlamak, Yönetim Kurulunun uygun görüşünü takiben Bakanın onayını aldıktan sonra Devlet Planlama Teşkilatına göndermek,
c) Hizmet ve faaliyetlerin etkin ve ekonomik bir şekilde yerine getirilmesi için insan, para ve malzeme gibi mevcut kaynakların en uygun ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak üzere İdare bütçesinin hazırlanmasına yardımcı olmak,
d) İdarenin yıllık çalışma programlarını hazırlamak,
e) İdare ile ilgili gerekli istatistiki bilgileri toplamak, derlemek ve değerlendirmek,
f) Kalkınma plan ve programları ile İdarenin yıllık çalışma programlarının uygulamaları sırasında İdare teşkilatında ortaya çıkan çözümlenmesi gereken güçlükleri, aksaklıkları, tıkanıklıkları giderici tedbirleri tespit ederek Genel Müdüre sunmak, organizasyon ve metod hizmetlerini yürütmek,
g) Mesleki ve idari konularda gelişmeyi sağlayıcı, verimi arttırıcı araştırmalar yapmak, bunlarla ilgili her türlü yayını derlemek, hazırlamak ve muhafazasını sağlamak,
h) İdarenin, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu tarafından denetlenmesi sonucunda gelen raporların cevaplandırılması ile ilgili işlemleri yürütmek,
ı) Genel Müdürlükçe verilen benzeri görevleri yapmak.*
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yardımcı Birimler
Yardımcı Birimler
İdarenin yardımcı birimleri şunlardır:
a) Muhasebe ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı
b) Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı
c) Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
d) İdari İşler Dairesi Başkanlığı
e) Savunma Uzmanlığı*
Muhasebe ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı
Muhasebe ve Mali İşler Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Hizmet ve faaliyetlerin ekonomik ve etkin bir şekilde yerine getirilmesi için insan, para ve malzeme gibi mevcut kaynakların en uygun ve verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak üzere İdare bütçesini plan ve program esaslarına göre hazırlamak ve onaylanan bütçenin uygulanmasını takip etmek,
b) İdarenin merkez ve taşra teşkilatı ile yurt dışı teşkilatının bütün nakit, kıymet ve hesap hareketlerini takip ve kontrol etmek, gerekli belgeleri hazırlamak,
c) İdare ile ilgili her türlü tahsilat ve ödeme işlemlerini yapmak veya taşra teşkilatıyla ilgili olanların yapılmasını sağlamak,
d) İdare hesapları ile ilgili her türlü kanuni defterler ile diğer defter ve kayıtları tutmak, bununla ilgili olarak Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı ile işbirliği yapmak,
e) Piyango, sayısal loto, hemen - kazan ve benzeri oyunlara ait satış, masraf ve kâr hesaplarını çıkarmak,
f) İdarenin yıllık bilanço, kâr zarar cetvellerini düzenlemek,
g) Genel Müdürlükçe verilen diğer görevleri yapmak.*
Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığı
Personel ve Eğitim Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) İdarenin insangücü planlaması ve personel politikası ile ilgili çalışmaları yapmak, personel sisteminin geliştirilmesi ile ilgili önerilerde bulunmak,
b) İdare personelinin atama, özlük, emeklilik ve konut tahsis işlemlerini yürütmek, özlük hakları ile ilgili her türlü tahakkuk işlemlerini yapmak,
c) İdarenin eğitim planlarını hazırlamak, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim programlarını düzenlemek ve yürütmek,
d) Disiplin ve Yüksek Disiplin Kurulları işlemlerini yürütmek,
e) Genel Müdürlükçe verilecek benzeri görevleri yapmak.*
İdari İşler Dairesi Başkanlığı
İdari İşler Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) İdare için gerekli araç, gereç, malzeme ve kırtasiyelerin temin ve dağıtımı ile ilgili işlemleri yapmak,
b) İhtiyaç duyulan bina ve arazinin kiralama, satın alma işlemlerini yürütmek,
c) Temizlik, aydınlatma, ısıtma, bakım, onarım ve her türlü taşıma işlemlerini yapmak,
d) Sosyal tesislerin kurulması ve yönetimi ile ilgili hizmetleri düzenlemek ve yürütmek,
e) İdare personelinin ve ailelerinin sağlık hizmetlerinden yararlanmalarını sağlamak,
f) Genel evrak, arşiv ve diğer haberleşme hizmet ve faaliyetlerini düzenlemek ve yürütmek,
g) İdareyi ilgilendiren toplantı, brifing ve görüşmeleri düzenlemek, bunlara ait diğer hizmetleri yapmak,
h) Reklam hizmetlerini yürütmek,
ı) İdarenin başbayiler ve bayilerle olan işlem ve hizmetlerini yürütmek,
j) Genel Müdürlüğün basın ve halkla ilişkilerle ilgili faaliyetleri planlamak, usul ve ilkelere göre yürütülmesini sağlamak,
k) Genel Müdürlüğün iç ve dış protokol hizmetlerini mevcut direktif ve emirlere göre yürütmek,
l) Genel Müdürlükçe verilecek benzeri görevleri yapmak.*
Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) İdare birimlerine ait görevlerin zamanında bilgisayar aracılığı ile gerçekleştirilmesi ve daha hızlı ve güvenilir sonuçlara ulaştırılması için destek sağlamak,
b) İdarenin ana hizmetlerinin çözümleme ve tasarımını yapmak, bu hizmetlerin gerçekleştirilmesine yardımcı olmak,
c) Verilerin derlenmesi, girilmesi, işlenmesi ve sonuç değerlerinin elde edilmesi gibi değişik aşamalarda, iş bütünlüğünün sağlanması amacı ile planlamalar yapmak,
d) İdare hesapları ile ilgili her türlü kanuni defterler ile diğer defterler ve kayıtları bilgisayar sistemi ile gerçekleştirmek,
e) Genel Müdürlükçe verilecek diğer görevleri yapmak.*
Savunma Uzmanlığı
Savunma Uzmanlığı özel kanunlarda gösterilen görevleri yerine getirir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Taşra ve Yurtdışı Teşkilatı
Taşra ve Yurtdışı Teşkilatı
İdare, ilgili mevzuat hükümlerine göre taşra teşkilatı ile yurtdışı şube ve bürolarının kurulmasına veya kaldırılmasına yetkilidir.*
BEŞİNCİ KISIM
Sorumluluklar ve Yetkiler
Yöneticilerin Sorumluluğu
İdarenin merkez, taşra ve yurtdışı teşkilatının her kademedeki yöneticileri, yapmakla yükümlü bulundukları hizmet ve görevleri, Genel Müdürlük emir ve direktifleri yönünde, mevzuata, plan ve programlara uygun olarak düzenlemek ve yürütmekten üst kademeye karşı sorumludur.*
Koordinasyon ve İşbirliği Konusunda Genel Müdürlüğün Görev, Yetki ve Sorumluluğu
Genel Müdürlük ana hizmet ve görevleriyle ilgili konularda diğer kuruluşların uyacakları esasları yürürlükteki mevzuata uygun olarak belirlemekle, kaynak israfını önleyecek ve koordinasyonu sağlayacak tedbirleri almakla görevli ve yetkilidir.
Genel Müdürlük diğer kuruluşların hizmet alanına giren konulara dair faaliyetlerinde, Başbakanlıkça belirlenen esaslar çerçevesinde ilgili kuruluşlara danışmak ve gerekli işbirliği ve koordinasyonu sağlamaktan sorumludur.
Genel Müdürlük, hizmet alanlarına giren konularda mahalli idarelerle koordinasyonu sağlar.*
Düzenleme Görev ve Yetkisi
Yönetim Kurulu veya Genel Müdürlük, kanunla yerine getirmekle yükümlü olduğu hizmetleri tüzük, yönetmelik, Yönetim Kurulu Kararları, tebliğ, genelge ve diğer emirlerle düzenlemekle görevli ve yetkilidir.*
Yetki Devri
Yönetim Kurulu sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını Genel Müdüre devredebilir.
Genel Müdür ile her kademedeki idare yöneticileri sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir.
Yetki devri, yetki devredenin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.*
ALTINCI KISIM
Talih Oyunları İşletmeleri Denetimi
Talih Oyunları İşletmelerinin Bildirilmesi
Talih oyunları oynanmasına izin verilen veya izni iptal edilen işletmeler ilgili merciler tarafından İdareye derhal bildirilir.*
Talih Oyunları İşletmecilerinin Sorumluluk ve Yükümlülükleri
Talih oyunları işletmecileri; bu Kanun Hükmünde Kararname ve ilgili mevzuatın öngördüğü yükümlülükleri yerine getirmek, görevli denetim elemanlarının bu Kanun Hükmünde Kararname hükümleri çerçevesinde yapacakları denetimlerle ilgili olarak, sözlü veya yazılı talepleri halinde para, jeton ve benzeri değerleri, her türlü bilgi, kayıt, hesap ve belgeleri anında ibraz etmek, görevlilere her türlü yardımı yapmak, işletmelerinde gerekli her türlü değişiklikleri ve düzenlemeleri yerine getirmek, gerekli oyun makinaları, oyunlarla ilgili ve diğer araç ve gereçleri almak ve kullanmak zorundadırlar.*
Giderlere Katılma Payı
Talih Oyunları İşletmecileri; İşletmenin aylık gayrisafi hasılatının % 5’ini aşmamak ve aylık onbin ABD Dolarından az olmamak üzere giderlere katılma payını, İdareye ödemek zorundadırlar.
Bu maddede belirtilen oran ve miktarlar ile bu miktarların Türk parası veya döviz olarak ödenmesi Bakanın onayı ile belirlenir.
Denetim ile İlgili Giderler
Talih oyunları işletmelerinden alınacak giderlere katılma payları ve para cezaları İdare Bütçesi içinde ayrı bir hesapta izlenerek, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin talih oyunları işletmelerinin denetimleri ile ilgili hükümleri uyarınca yapılacak her türlü giderler, denetleme elemanlarına ödenecek ücret ve özlük haklarına ait harcamalar bu hesaptan karşılanır.*
Bu hesaptan yapılan yatırım harcamaları, akabinde Devlet Planlama Teşkilatına bildirilir. Talih oyunları ile ilgili hizmetlerin gerektirdiği harcamalara dair usul ve esaslar, Bakan tarafından onaylanan yönetmelikle düzenlenir.
Bu hesabın gelir ve giderleri İdarenin denetimine dair hükümlere tabidir.
Denetimle ilgili özel hesapta izlenen giderlere katılma payı ve para cezalarının tahsilinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Bu hesabın gelirlerinin yeterli olmaması halinde, giderleri İdare bütçesinden karşılanır.
Talih Oyunları İşletmelerinin Denetimi
Talih oyunları İşletmeleri, diğer mevzuattaki denetimle ilgili hükümler ile il Valilerinin yetkileri saklı kalmak kaydıyla, İdarece görevlendirilen elemanlarca denetlenir.
Denetleme görevlileri; talih oyunları işletmelerinin para, jeton ve benzeri değerlerini saymaya, her türlü hesap, kayıt ve belgelerini talep etmeye, bunları incelemeye, gerektiğinde elkoymaya, işletmelerin bütün faaliyet ve işlemleri hakkında araştırma, inceleme ve soruşturma yapmaya, oyun makina, alet ve gereçlerinin nitelik ve güvenlik açısından sakıncalı görülmesi halinde bunların kullanımını durdurmaya ve konusu ile ilgili benzeri görevleri yerine getirmeye yetkilidir.
Talih oyunları işletmelerinin denetimi ile görevlendirilecek personel sözleşmeli olarak istihdam edilir. Bu amaçla istihdam edilecek personelin sayısı ve ödenecek ücretler Bakan onayı ile belirlenir.*
Talih oyunları işletmelerinin denetimine dair usul ve esaslarla, denetleme elemanlarında aranacak özel şartlar, bunların göreve alınmaları, çalışma usul ve esasları ile diğer hususlar Bakan tarafından onaylanan yönetmelikle düzenlenir.
Ancak, bunların yüksek öğrenim görmüş bulunmaları, bir yabancı dili bilmeleri ve kamu kurumlarında veya özel kuruluşlarda veya serbest olarak en az beş yıl çalışmış olmaları gerekir. Denetim elemanlarının ataması, İdare Yönetim Kurulunun teklifi ve Bakanın onayı ile gerçekleşir.
Talih Oyunları İşletmeleri ile İlgili Cezalar
Talih oyunları ile ilgili mevzuat hükümleriyle, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin talih oyunları işletmelerinin denetim hükümleri ve bunların uygulanmasına ilişkin yönetmelik hükümlerine uymayan işletmecilere, diğer mevzuattaki ceza hükümleri saklı kalmak kaydıyla, uyarma ve para cezaları verilir.
Uyarma ve para cezaları denetleme elemanlarının raporları üzerine İdare tarafından verilir. İşletme belgelerinin iptalini gerektiren hallerin tespitinde, denetim elemanlarının buna dair raporları İdarece ilgili mercilere gönderilir.
Uyarma Cezası
İşletmelerin yönetim ve işletilmelerinde görülecek kusur, ihmal ve eksiklikler için, işletme belgesi sahibine uyarma cezası verilir.
Para Cezaları
Aşağıda belirtilen hallerde ve miktarlarda para cezaları uygulanır.
a) Uyarma cezasına rağmen gerekli düzeltmenin yapılmaması veya ikinci uyarma cezasını gerektiren aynı veya ayrı fiillerin veya bir denetleme sırasında uyarma cezasını gerektiren birden fazla fiilin tespiti ile İdarece veya denetim elemanlarınca istenilen bilgi veya belgelerin süresi içinde verilmemesi veya yanıltıcı bilgi verilmesi halinde her fiil için ikimilyon lira,
b) Müşterilerin can veya mal güvenliğini sağlayacak idari ve teknik önlemlerin alınmasında kusur ve ihmalin tespiti ve ilgili kanun hükümlerine göre işletmelere giriş yasağı konulan kişilerin kabulünün tespiti halinde her kişi için beş milyon lira,
c) Son bir yıl içinde aynı veya ayrı nedenlerle en az iki defa para cezası almış olup, yeniden cezayı gerektiren bir fiilin tespiti halinde onmilyon lira,
Para cezası uygulanır.
İşletmelere para cezaları uygulanması, işletme belgesinin iptalini etkilemez.
Bu maddede yer alan para cezalarını on katına kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Bu madde gereğince uygulanacak para cezalarının yerinde tahsiline ilişkin usul ve esaslar İdarece belirlenir.
Cezalara İtiraz
Bu Kanun Hükmünde Kararnameye göre verilecek uyarma cezası kesindir.
İdarece verilecek para cezalarına karşı yedi gün içinde İdare Yönetim Kuruluna itiraz edilebilir.
İdare Yönetim Kurulunca verilen kararlara karşı idari yargıya başvurulabilir.
YEDİNCİ KISIM
Çeşitli Hükümler
Hukuki Bünye
İdare, bu Kanun Hükmünde Kararname ile düzenlenen ve saklı tutulan hükümler dışında özel hukuk hükümlerine tabi ve her türlü tasarrufa ehil, tüzel kişiliği haiz, bir kamu kuruluşudur.*
İdare, Muhasebei Umumiye Kanunu, Devlet İhale Kanunu ve Sayıştayın vize ve denetimine tabi değildir.
İdare Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu’nun denetimine tabidir.
Piyango Tertip ve Çekiliş Düzenleme Hakkı
Türkiye'de karşılığı nakit olmak üzere, şans oyunlarını plânlama, tertip etme ve çekiliş düzenleme hakkı İdareye aittir. Özel kanunların hükümleri saklıdır.
Doğrudan veya bir mal ve hizmetin satışı nedeniyle, bedelli ya da bedelsiz, bilet, kupon, iştirak numarası veya her ne şekilde olursa olsun katılım hakkı verilerek karşılığı nakit olmayan her türlü eşya ve benzeri piyango ve çekiliş tertip edilebilmesi için İdareden izin alınması zorunludur.
Karşılığı nakit olmayan piyango düzenlemek için izin alınması amacıyla müracaatta bulunan gerçek ve tüzel kişilerden; İdarece 2.000 Türk lirası başvuru bedeli alınır. Yapılan inceleme sonucunda izin verilmesi kararlaştırılan piyangolarda taahhüt edilen ikramiye, ödül veya benzeri menfaatlerin toplam rayiç bedelinin %15’i oranında ayrıca izin bedeli alınır. Yurt dışından ithal edilen veya başka gerçek ve tüzel kişiler tarafından üretilen, temin edilen ya da ticaretine konu edilen mal ve hizmetlerin ikramiye olarak konulması halinde bu oran iki katı olarak uygulanır. Kamu kurum ve kuruluşları ile vergi muafiyeti tanınan vakıflar ve kamu yararına çalışan dernekler tarafından düzenlenecek piyangolardan ise başvuru veya izin bedeli alınmaz.
Bu maddede geçen başvuru bedeli; her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılarak uygulanır, bir Türk lirasına kadar olan kesirler dikkate alınmaz.
Bu maddenin uygulanması yönünden nakit ve nakit hükmünde sayılanlar ile izin kapsamı dışında tutulacak düzenlemeler ve ikramiye, ödül, promosyon gibi adlar altında katılımcılara yapılacak teslimatlar İdare tarafından hazırlanacak ve Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmeliklerle düzenlenir.
Bu madde hükümlerini ihlâl edenlerin bu faaliyetleri ile bunlara ilişkin ilân ve reklamları, İdarenin talebi üzerine, mahallin en büyük mülkî amiri tarafından durdurularak, bu faaliyetlere ait bilet, kupon, iştirak numarası ve benzerleri toplatılır. İhlâlin radyo ve televizyon yayın kuruluşları tarafından yapılması halinde, İdarenin başvurusu üzerine bu tür yayınları içeren programlar Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından durdurulur.
Yurtdışı Faaliyetler ve Ortaklıklar
İdare, Bakanlığın izni ile yurt dışında satılmak ve karşılığı Türk parası veya döviz olarak ödenmek üzere piyango, sayısal loto, hemen - kazan ve benzeri oyunlar tertip edebilir ve faaliyet konuları ile ilgili yerli ve yabancı kuruluşlarla yurtiçi ve yurtdışında ortaklık kurabilir, müşterek çekilişler yapabilir.*
Devlet Garantisi
İdare tarafından tertiplenen piyango, sayısal loto, hemen - kazan ve sair çekiliş ve şans oyunları ile müşterek bahisler için taahhüt edilen ikramiyeler Devlet garantisi altındadır.
Personel Rejimi
İdare personeli hakkında bu Kanun Hükmünde Kararname ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu Muvakkat hükümleri uygulanır.
İdare personeline her yıl iki aylık tutarında ikramiye ödenebilir.
Yönetim Kurulu Başkanı olarak Genel Müdür ve Yönetim Kurulu üyeliğine atanan Genel Müdür Yardımcıları, her ay 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki kamu iktisadi teşebbüsleri yönetim kurulu üyelerine tanınan mali haklardan ayrıca yararlanırlar.
Sözleşmeli Personel
Özel bir meslek bilgisine ve uzmanlığa ihtiyaç gösteren işlerle, avukatlık, sağlık ve teknik hizmetler sınıflarına dahil yüksek öğrenim görmüş personel ile tercümanlar, 657 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde Bakanlığın onayı ile sözleşmeli personel olarak istihdam edilebilir.*
Atama
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin 5’inci maddesinde belirtilen atamalar ile 23/4/1981 tarih ve 2451 sayılı Kanun Hükümleri dışında kalan personelin atamaları Yönetim Kurulu tarafından yapılır.*
Bütçe
İdarenin takvim yılı itibariyle hazırlanacak bütçesi Bakanlık onayı ile yürürlüğe girer. İdarenin aylık gayrisafi hasılatının yüzde biri araştırma yenileme, geliştirme, eğitim ve teşvik hizmetlerine karşılık olarak ayrılır. Bunun esasları ve sarf şekli yönetmelikle belirlenir.
Bu karşılık hesabından, idare personeline, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) %50’sini geçmemek üzere, Maliye Bakanı tarafından görevin önem ve güçlüğü, personelin sınıfı, kadro ünvanı, derecesi, iş verimi ve uyumlu çalışma gibi kriterlere göre belirlenecek miktarda her ay teşvik ödemesi yapılır. Bu ödemeden damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesinti yapılmaz.
Karşılık hesabından, yukarıdaki fıkralarda belirtilen giderler yapıldıktan sonra, kalan bakiye her yıl sonunda genel bütçeye gelir yazılmak üzere hazine hesaplarına intikal ettirilir.*
İdare Safi Hasılatının Devri
İdarece her mali yıl sonunda, bir evvelki yıl bilançosu çıkarılıp kesinleşmesi üzerine, tahassül eden dönem gelirlerinden dönem giderleri, yatırım harcamaları ve karşılıklar düşüldükten sonra belirlenen Hazineye tevdi edilecek piyango safi hasılatı doğrudan Savunma Sanayii Destekleme Fonunun T.C. Merkez Bankası nezdindeki hesabına ödenir.
İdare Mevduatı
İdare tarafından bankalara yapılacak tevdiat hususi mevduat hakkındaki hükümlere tabidir.*
İkramiye Ödemeleri
Şans oyunlarına ait biletler hamiline aittir. İkramiye ödenmesi için biletlerin ibrazı şarttır. Çekilişten evvel veya sonra her ne suretle olursa olsun zayi olduğu bildirilen biletlerin sahiplerine bilet ibraz edilmedikçe ikramiye ödenmez.
Bir Piyango biletine tek ikramiye ödemesi asıl olup, bir bilete birden fazla ikramiye isabet etmesi halinde miktarca büyük olan ikramiye ödenir.
Çekiliş gününden itibaren bir yıl içinde ibraz edilmeyen bilet ve kuponlara ait ikramiye ve amortiler tutarı İdareye irat kaydolunur.
Devlet Malı Sayılma
İdareye ait mallar Devlet malı hükmündedir. Bunları çalanlar, ihtilas edenler, zimmete geçirenler veya her ne suretle olursa olsun suistimal edenler ve piyango, sayısal loto ve hemen - kazan bilet ve kuponlarını taklit ve tahrif edenler Devlet malları ve paraları hakkında ika olunan bu gibi suçlara mürettep cezalara tabidir.
Cezai Hükümler
Mevzuatın ve mevzuatla yetkili kılınan kurum ve kuruluşların verdiği yetki veya izne dayalı olmaksızın;
a) Her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla,
b) Yurt dışında oynatılan her türlü eşya piyangosu, şans oyunları, müşterek bahis ve benzeri oyunlara internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak, Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayanlar, dört yıldan altı yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla,
c) Her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunlarla bağlantılı olarak para nakline aracılık edenler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla,
ç) Kişileri reklam vermek ve sair surette her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla,
d) Fiziki veya elektronik ortamlar üzerinden üçüncü kişilerce düzenlenen her türlü eşya piyangosu, şans oyunları ve müşterek bahis veya benzeri oyunları oynayanlar, mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezasıyla,
cezalandırılır.
Karşılığı nakit olmayan; her türlü eşya piyangosu, müşterek bahis ve benzeri oyunların fiziki veya elektronik ortamda düzenlenmesi kapsamında İdarenin sözleşme imzalamak suretiyle tesis ettiği başbayi, elektronik ortam bayi, sabit ve gezici bayiler ile başbayi tarafından tesis edilen alt bayiler hariç olmak üzere; 41 inci maddenin ikinci fıkrası hükmü uyarınca gerekli izni almakla birlikte çekilişleri yapmayanlar ya da çekiliş sonuçlarını ilan etmeyenler veyahut taahhütlerini yerine getirmeyenler iki aydan iki yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
Bu maddenin birinci ve ikinci fıkrası kapsamına giren suçların işlendiği iş yerleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunulmaksızın üç aya kadar süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip iş yerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.
Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
Bu madde kapsamındaki suçlarla bağlantılı olarak, şans oyunları, her türlü eşya piyangosu, müşterek bahis veya benzeri oyunların oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.
Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentleri ile ikinci fıkrada düzenlenen suçlar bakımından 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun;
a) 128 inci maddesinde yer alan taşınmazlara, hak ve alacaklara elkoyma,
b) 135 inci maddesinde yer alan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması,
c) Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenip işlenmediğine bakılmaksızın 139 uncu maddesinde yer alan gizli soruşturmacı görevlendirilmesi,
ç) 140 ıncı maddesinde yer alan teknik araçlarla izleme,
tedbirlerine ilişkin hükümler uygulanabilir.
Bu maddede tanımlanan suçlara ilişkin delil veya emarelerin tespiti hâlinde İdare, doğrudan Cumhuriyet başsavcılığına başvuruda bulunabilir. Soruşturma sonunda verilecek kovuşturmaya yer olmadığı kararları İdareye tebliğ edilir ve İdare bu kararlara itiraz edebilir. Bu maddede tanımlanan suçlar dolayısıyla açılan davalarda mahkeme, iddianamenin bir örneğini İdareye tebliğ eder. Başvuru yapılması hâlinde İdare açılan davaya katılan olarak kabul edilir.
Vergi Muafiyeti
İdarenin hasılatı ile bilet, kupon, ilanları, resmi dairelerle olan muhaberatı, tertiplediği bilumum oyunları ile yaptığı çekilişlerde kazananların ikramiye ve amortileri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır. İdarenin taraf olduğu işlemlerden noter ve yargı harçları alınmaz.
Kadrolar
Genel Kadro ve Usulü hakkında 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin (III) sayılı cetvelinde gösterilen Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğüne ait kadrolar iptal edilmiştir. Ekli cetvelde gösterilen kadrolar 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin (III) sayılı cetvelinin ilgili bölümüne eklenmek üzere ihdas edilmiştir.*
Çekilişlerin Yayını
Piyango çekilişleri özet olarak loto çekilişleri naklen Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumunun tüm ülke düzeyinde yayın yapan televizyon kanalından yayınlanır. Çekiliş sonuçları özet halinde en az birer defa radyo ve televizyonda haber olarak duyurulur. Bu maddede belirtilen yayınlara ait Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu tarafından yapılacak giderler İdarece karşılanır.*
İdare Kefalet Sandığı
İdarenin; para, bilet, kupon, menkul kıymetler ve ayniyatını alıp veren, elinde tutan ve bunlarla ilgili bulunan personeli için, müteselsil kefalet usulüne tabi, İdareye bağlı tüzel kişiliği haiz Kefalet Sandığı kurulur.
Kefalet Sandığı İdare Yönetim Kurulu kararıyla görevlendirilen üç kişilik bir heyet tarafından yönetilir.
Sandığın hesap ve işlemleri İdare tarafından denetlenir. Bütçesinin onaylanması, bilanço ve gelir-gider cetvellerinin karara bağlanması İdare Yönetim Kurulunca yerine getirilir.
İdare Kefalet Sandığının gelirlerinin tahsil ve giderlerinin yapılış usulleri, İdare heyeti başkan ve üyeleri ile muhasebeci ve diğer personele yapılacak ödemeler; sandığın yönetimi ve işleyişine dair usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir. İdare heyeti başkan ve üyeleri ile muhasebeci ve diğer personeline yapılacak ödemeler, 2489 Sayılı Kefalet Kanununa göre teşekkül eden Kefalet Sandığı tarafından yapılan emsal ödemeleri geçemez.
Bilet ve Kuponların Saklanma Süreleri
İdare tarafından tertip ve çekilişi yapılan şans oyunlarına ait İdarede kalan bilet ve kuponlardan;
a) İkramiye isabet etmeyenler, çekiliş tarihi veya kampanya döneminin bitiminden itibaren bir yıl,
b) İkramiye isabet edenler ise, ikramiye ödeme tarihini izleyen yıldan itibaren beş yıl,
Süre ile saklanır.
Kaldırılan Hükümler
3670 sayılı Milli Piyango Teşkiline Dair Kanunun 9, 12 ve 13 üncü maddeleri bu Kanun Hükmünde Kararnamenin kanunlaştığı tarihte, diğer hükümleri ile 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu ve bununla ilgili mevzuatın bu Kanun Hükmünde Kararnameye aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Doğal afetlere maruz kalan bölgelere ve afetzedelere tahsis edilmek üzere geliri hiç bir kesintiye tabi olmaksızın özel çekiliş düzenlemeye İdare yetkilidir.
Afet özel çekilişlerinde, çekiliş tarihinden itibaren üç ay içinde ibraz edilmeyen bilet ve kuponlara ait ikramiye ve amorti tutarı da afete maruz kalan bölgelere ve afetzedelere tahsis edilmek üzere İdareye irat kaydolunur.
Bu madde kapsamında afet bölgesi ve afetzedeler adına tahakkuk eden miktarlar, kesinleştikleri tarihi takip eden yedi gün içinde Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü adına T.C. Ziraat Bankasında açılacak özel hesaba aktarılır. Hesapta toplanan paralar Maliye Bakanı tarafından belirlenecek usul ve esaslar dahilinde afetin finansmanında kullanılır. Gerektiğinde bu miktarlardan ayrılacak tutarları aynı amaçla kullanılmak üzere genel bütçeye özel gelir ve karşılığını da ilgili kurum bütçelerindeki mevcut veya yeni açılacak tertiplere aktarılmak üzere Maliye Bakanlığı bütçesinde açılacak özel bir tertibe ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Bu ödeneklerden yılı içinde kullanılamayan miktarlar, ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilir.
Karşılığı nakit olmak üzere oynatılan Piyango, Hemen-Kazan, Sayısal Loto, Şans Topu, On Numara ve Süper Loto oyunları ile ilgili mevzuat çerçevesinde izin verilebilecek olan benzer şans oyunlarına ilişkin lisans, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 49 yıl süreyle 19/8/2016 tarihli ve 6741 sayılı Türkiye Varlık Fonu Yönetimi Anonim Şirketinin Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun hükümleri uyarınca kurulan Türkiye Varlık Fonuna verilmiştir. Lisansın Türkiye Varlık Fonu tarafından üçüncü kişilere devredilmesinden sonra, İdare lisansa konu şans oyunlarını düzenleyemez ve bu oyunlar için ayrı bir lisans veremez. Lisans konusu faaliyetlerin ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak yürütülmesini izlemeye ve denetlemeye İdare yetkilidir.*
Bu Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetveldeki kadroların genel hükümlere göre dağılımı ve vize işlemleri tamamlanıncaya kadar ilgililerin aylıkları iptal edilen kadrolara dayanılarak ödenir. Sınıf, unvan ve kadro dereceleri değişmeyenler başka bir işleme gerek kalmaksızın ekli cetveldeki kadrolara atanmış sayılırlar.
Kadroları değişen veya kaldırılanlar yeni bir kadroya atanıncaya kadar durumlarına uygun işlerde görevlendirilirler ve bu süre içinde eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve diğer haklarını almaya devam ederler.*
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin uygulamasını göstermek üzere hazırlanacak yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, mevcut yönetmeliklerin bu Kanun Hükmünde Kararnamaye aykırı olmayan hükümlerinin uygulamasına devam olunur.*
Bu Kanun Hükmünde Kararnameye göre yeni düzenleme yapılıncaya kadar, değişen ya da yeniden kurulan birimlere verilen görevler daha önce bu görevleri yürüten merkez ve taşra teşkilatı birimleri tarafından yürütülmeye devam olunur.*
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden önce, diğer mevzuat hükümlerine göre izin verilmiş olan karşılığı nakit olmayan piyangolar hakkında, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin 41'nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uygulanmaz.*
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte faaliyette bulunan talih oyunları işletmeleri Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından onbeş gün içinde İdareye bildirilir.*
Mevcut işletim sözleşmesinin geçerliliği
İdarenin şans oyunlarına ilişkin mevcut işletim sözleşmesinin geçerliliği, İdarenin devralma hükümleri saklı kalmak kaydıyla, şans oyunlarının lisans hakkını yapılan özelleştirme ihalesi sonucu devir alan kuruluşun faaliyete geçiş tarihine kadar veya sistemin işletimi konusunda yeni bir ihale kararı alınıp sonuçlanıncaya kadar devam eder.
Yürürlük
Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin 33, 38, 51, 52 ve 53 üncü maddeleri kanunlaştığı tarihte, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten 31/12/2008 tarihine kadar, Kanunun 5 inci maddesinde öngörülen yatırım ve işletme giderlerine ilişkin azamî oran; 6132 sayılı Kanuna göre tertip edilen şans oyunları için % 26, 7258 sayılı Kanuna göre tertip edilen şans oyunları için % 38 ve 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararname uyarınca tertip edilen şans oyunları için % 18 olarak uygulanır.