Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum:
Rekabet Kurumu
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
16.06.2011
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
I. GİRİŞ
(1) 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un (Kanun) 7. maddesi, hâkim durum yaratmaya veya hâkim durumu daha da güçlendirmeye yönelik olarak, rekabetin önemli ölçüde azaltılması sonucunu doğuracak birleşme ve devralmaları yasaklamakta, hukuki geçerlilik kazanabilmeleri için Rekabet Kuruluna (Kurul) bildirilerek izin alınması gereken birleşme ve devralma işlemlerini belirlemek için Tebliğ çıkarma konusunda Kurulu yetkilendirmektedir.
(2) Rekabet Kurumuna (Kurum) bildirilen bazı yoğunlaşma1 işlemlerinde ortaya çıkan ve bildirim konusu işlemin Kanun’un 7. maddesinde düzenlenen yasak kapsamına girmesine yol açan rekabet sorunlarının işlemde yapılacak belirli düzeltmeler veya değişiklikler sonrasında giderilebilmesi kimi durumlarda olanak dahilindedir. Bu tür bir yoğunlaşma işleminin yasaklanması yerine, işleme Kurum tarafından ortaya konulan rekabet sorunlarının taraflarca önerilecek ve Kurumca kabul edilecek çözümlerin yerine getirilmesi koşuluyla izin verilmesi, anılan yoğunlaşma işleminden elde edilmesi olası etkinliklerle birlikte pazardaki rekabetin korunmasını sağlayacaktır.
(3) 2010/4 sayılı Rekabet Kurulu'ndan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ'in (Tebliğ) 14. maddesinde teşebbüslerin Kanun’un 7. maddesi kapsamında ortaya çıkabilecek rekabet sorunlarının giderilmesi amacıyla yoğunlaşmaya ilişkin çözüm önerebilmesine ve Kurulun izin kararında çözümlerin yerine getirilmesini sağlamaya yönelik şart ve yükümlülük öngörebilmesine imkan tanınmaktadır.
(4) Bu Kılavuz'un amacı Kanun’un 7. maddesi uyarınca yasaklanabilecek bir yoğunlaşma işleminde, işlemin yol açacağı rekabet sorunlarını ortadan kaldırmaya yönelik olarak taraflara Kurula sunacakları çözüm önerilerine dair yol göstermektir.
(5) Kılavuz, Kanun’un 7. maddesinde düzenlenen yasak kapsamında olan yoğunlaşma işlemleri bakımından kabul edilebilecek çözüm türlerine ilişkin genel ilkeleri, çözüm önerilerinin karşılaması gereken nitelikleri ve çözümün yerine getirilmesine ilişkin başlıca şart ve yöntemleri ele almaktadır. Ancak Kurul her bir işlemde kabul edilebilir çözüm önerileri ve taahhütler bakımından olaya özgü durumları da göz önünde bulunduracaktır.
II. GENEL İLKELER
(6) Kurum, bir yoğunlaşma işleminin Kanun’un 7. maddesine aykırılık oluşturabileceğine yönelik ciddi kaygılar bulunduğunu tespit ettiği takdirde durumu işlemin taraflarına bildirir. İşlemin tarafları, söz konusu kaygıları ortadan kaldırmak ve Kuruldan izin kararı alabilmek için, yoğunlaşma işleminde değişiklik yapmak üzere uygun çözüm önerilerinde bulunma yolunu tercih edebilirler. İşlem tarafları çözüm önerilerini ve bunlara ilişkin taahhütlerini bildirim ile birlikte de sunabilirler.
(7) Kanun’un 7. maddesi uyarınca yapılan bir incelemede yoğunlaşma işleminin belirlenen ilgili pazar(lar)da hakim durum yaratılması ya da hakim durumun güçlendirilmesi yoluyla rekabetin önemli ölçüde azaltılması sonucunu ortaya çıkarabileceğini göstermek Kurumun sorumluluğundadır. Gerek ön inceleme gerekse nihai inceleme aşamalarında tarafların uygun ve etkili çözüm önerilerinde bulunabilmesini teminen işlem dolayısıyla ortaya çıkması beklenen rekabet sorunları taraflara iletilir.
(8) Rekabet sorunlarını gidermeye yönelik çözüm önerip önermemek tarafların takdirindedir. Kurul, geçmişte böyle kararlar verse de yakın zamanlı uygulamaların da doğrultusunda, bundan böyle yoğunlaşma işleminde tek taraflı olarak belirli bir çözümü taraflara şart olarak getirme konumunda bulunmadığı gibi tarafların çözüm önerilerini ve bunları yerine getirme konusundaki taahhütlerini tek taraflı olarak değiştiremeyecektir. Eğer Kurul önerilen çözümün yeterli olmadığı kanısındaysa, taraflara taahhütlerinde değişiklik yapma olanağı tanıyabilir. Buna rağmen taahhütler rekabet sorununu giderecek yeterlilikte bir niteliğe kavuşturulmazsa, Kurul gerekli usul aşamalarını tamamlayarak işlemi yasaklayabilir.
(9 Kurulun, bir yoğunlaşma işlemine getirilen çözüm önerisi çerçevesinde şartlı olarak izin verebilmesi için önerilen çözümlerin uygulamaya konulmasından sonra, işleme yönelik rekabet ile ilgili kaygıların ortadan kalkacağından emin olması gerekir. Taahhütlerin gerçekleştirilebilirliği ya da çözümlerin rekabet ile ilgili kaygıları gidermedeki yeterliliği bakımından tam ve doğru bir analiz yapılabilmesi için gerekli olan en geniş bilgiye işlemin tarafları sahiptir. Bu nedenle Kurulun önerilen çözüme ilişkin incelemesinde, taahhüdün rekabet ile ilgili kaygıları gidermedeki yeterliliğini ortaya koyabilecek nitelikteki tüm bilgileri sunmak tarafların sorumluluğundadır. Bu noktada Kılavuzun ekinde yer alan Taahhüt Formu’nda ifade edildiği gibi; tarafların çözüm önerisi ile beraber, önerilen çözümün içeriğine, ne şekilde uygulanacağına ve rekabetin önemli ölçüde azaltılması sorununu nasıl gidereceğine dair detaylı bilgiyi de sunmaları gerekir. Örneğin yaşayabilir ve rekabet edebilir bir iş birimini2 elden çıkarmayı öngören çözüm önerilerinde taraflar elden çıkarılacak birimin halihazırda nasıl işlediğini ve gelecekte yaşayabilir bir ekonomik birim olarak nasıl ayakta kalacağını detaylı olarak açıklamalıdır. Bu bilgi, Kurumun elden çıkarılacak iş biriminin o andaki durumu ile önerilen çözüm altındaki durumunu karşılaştırarak, söz konusu birimin yaşayabilirliğini, rekabet edebilirliğini ve satılabilirliğini değerlendirmesini sağlayacaktır. Bu değerlendirmeler kapsamında Kurum gerekirse taraflardan ek bilgi de isteyebilir.