Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BAŞARI, ÜSTÜN BAŞARI VE ÖDÜL YÖNERGESİ’NİN AÇIKLAMALI ANLATIMI
YÖNERGE’NİN HAZIRLANMA GEREKÇESİ
Kamu görevlilerinin; iş tatminlerinin sağlanması, görevli oldukları kuruma olan bağlılıklarının yükseltilmesi, kamu menfaatini önceliklendirme bilincinin güçlendirilmesi ve çalışmalarının bu çerçevede yürütmelerinin sağlaması amacıyla bu Yönerge’nin hazırlanması çalışmaları başlatılmıştır.
Bu itibarla, kamu çalışanlarından en yüksek seviyede fayda elde edebilmesi için, kamu görevlilerinin beklentilerini gözden kaçırmadan ve çalışma barışını zedelemeden, başarılı personellerin fark edilmelerini sağlayarak verimliliği arttırmak amaçlanmıştır.
Nitekim 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 122. maddesinde, verimli çalışan memurun ödüllendirilmesi hususunda;
“Görevli oldukları kurumlarda olağanüstü gayret ve çalışmaları ile emsallerine göre başarılı görev yapmak suretiyle; kamu kaynağında önemli ölçüde tasarruf sağlanmasında, kamu zararının oluşmasının önlenmesinde ve önlenemez kamu zararlarının önemli ölçüde azaltılmasında, kamusal fayda ve gelirlerin beklenenin üzerinde artırılmasında veya sunulan hizmetlerin etkinlik ve kalitesinin yükseltilmesinde somut olaylara ve verilere dayalı olarak katkı sağladıkları tespit edilen memurlara, merkezde bağlı veya ilgili bakan, illerde valiler, ilçelerde kaymakamlar tarafından başarı belgesi verilebilir. Türk Silahlı Kuvvetlerinde görevli Devlet memurları için Millî Savunma Bakanı bu yetkisini devredebilir. Üç defa başarı belgesi alanlara üstün başarı belgesi verilir.
Üstün başarı belgesi verilenlere, merkezde bağlı veya ilgili bakan ve illerde valiler tarafından uygun görülmesi hâlinde en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dâhil) % 200’üne kadar ödül verilebilir.
Bu maddeye göre bir malî yıl içinde ödüllendirileceklerin sayısı, kurumun yılbaşındaki dolu kadro mevcudunun binde onundan, Gümrük Müsteşarlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kadroları için binde yirmisinden fazla olamaz. Yıl içinde ödüllendirilen personel sayısı kurumlarınca izleyen yılın Ocak ayı sonuna kadar Devlet Personel Başkanlığına bildirilir.
Kamu kurum ve kuruluşları yürütmekte oldukları hizmetlerin özelliklerini göz önünde bulundurarak memurlarının başarı, verimlilik ve gayretlerini ölçmek üzere, Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşü alınmak kaydıyla, değerlendirme ölçütleri belirleyebilir.” hükmü yer almaktadır.
Buna göre, Kurumuzda görevli memurların iş tatminlerinin sağlanması ve bu memurlardan maksimum fayda elde edilebilmesi amacıyla, yukarıda anılan Kanun maddesine dayanılarak, Kurumumuz İnsan Kaynakları Daire Başkanlığınca “Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Başarı, Üstün Başarı ve Ödül Yönergesi” adı altında bir yönerge hazırlanmıştır.
İlerleyen sayfalarda, ilgili Yönerge ve bu Yönergenin nasıl uygulanacağı yönünde açıklamalar ve örnekler yer almaktadır.
YÖNERGENİN HAZIRLANMASINDA GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURULAN ESASLARA İLİŞKİN AÇIKLAMALAR
Bu Yönergenin hazırlanmasında ve uygulanmasında, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun “Başarı, üstün başarı değerlendirmesi ve ödül” başlıklı 122. maddesi, temel dayanak teşkil etmiştir.
Yönergede, puanlanan kriterlerin somut verilerle desteklenmesi esas alınmış olup somut verilerle desteklenmeyen kriterlere ilişkin yapılan puanlamalar, Komisyonca değerlendirmeye alınmayacaktır. Buna göre Komisyon, kendilerine sunulan verileri ve bu veriler ışığında, Kuruma sağlanan faydayı değerlendirecek ve başarı/üstün başarı/ödül almaya hak kazanan memurun ya da memurların tespitini yapacaktır.
Öte yandan, Yönerge’nin hazırlanış aşamasında, her bir kriterin tek başına puanlanması ve bu puanlama sonucunda en yüksek puan alanın Komisyonca değerlendirilerek ödüllendirilmesi gibi bir uygulamadan kaçınılarak, çalışanın sadece bir kritere ilişkin yapmış olduğu üstün çalışmaları nedeniyle dahi ödül alabilmesi ve en yüksek puan alanların değil, Kuruma, 657 sayılı Kanun’un 122. maddesinde ve bu Yönergede belirtildiği şekilde katkıyı sağlayanların ödüllendirilmesi hedeflenmiştir. Buna göre, Yönergede puan, ödüllendirilmesi talep edilen personel hakkında doldurulan formun ve belgelerin Komisyona sunulabilmesi için nesnel olarak aşılması gereken ilk aşama niteliği taşımaktadır. Komisyon, gerekli puanı almak suretiyle bu ilk nesnel aşamayı geçen personelin, Kuruma olan katkısını, eldeki somut veriler ışığında değerlendirecektir.
Bu sebeplerle, bu Yönergede belirtilen değerlendirme kriterleri üç farklı kategoriye ayrılmış ve her bir kategorinin tek başına puanlanması yoluna gidilmiştir. Bu kategorilerden birincisi ve ikincisinin her biri için yapılan puanlamalar Komisyona havale için yeterli olabilmektedir. Dolayısıyla ilk iki kategori, çalışanın ödüllendirilmesi bakımından, “yeterlilik” özelliği taşımaktadır denilebilir. Üçüncü kategori ise, ilk ikisinden farklı olarak, tek başına anılan şekilde bir yeterlilik özelliği taşımamakta olup ilk iki kategori için yapılan puanlamanın Komisyona havale için yeterli olmadığı durumlarda, puan bakımından destek niteliği taşımaktadır. Bu nitelik, üçüncü kategori için yapılan puanlamada, somut verilere ihtiyaç duyulmadığı sonucunu doğurmamakta olup burada belirtilen kriterlerin tamamen sağlanmasının Kuruma kattığı faydanın, ilk iki kategoride belirtilenlere kıyasla daha az olmasındandır.