Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Karar Tarihi: 28.03.2023
Karar Sayısı: 2023/DK-SRD/115
Gündem Konusu: Alternatif Teslimat Modellerinin Uygulanmasına Yönelik Usul ve Esaslar
KARAR : Sektörel Rekabet Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
23.05.2013 tarihli ve 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu’nun 4 üncü, 7 nci ve 12 nci maddeleri, 03.06.2014 tarihli ve 29019 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Posta Sektörüne İlişkin Yetkilendirme Yönetmeliğinin 16 ncı maddesi, 03.06.2014 tarihli ve 29019 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Posta Hizmetlerinin Sunulmasına İlişkin Yönetmeliğin 15, 16, 18 inci maddeleri başta olmak üzere ilgili posta sektörü mevzuatı çerçevesinde; posta sektöründe etkin ve sürdürülebilir rekabet ortamının tesisi ile hizmetlerin tüketici memnuniyetini arttıracak kaliteyle sunulmasının temini amacıyla;
a) Ek’te yer alan “Teslimat Hizmetlerinin Uygulanmasına Yönelik Usul ve Esaslar”ın onaylanarak yürürlüğe girmesi ve Kurum internet sayfasında yayımlanması,
b) Posta Gönderilerine İlişkin Güvenlik Tedbirlerine Yönelik Usul ve Esaslar’ın 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “(2) Hizmet sağlayıcılar tarafından, posta gönderilerinin alıcıya teslimi aşamasında; asgari olarak; teslim alanın, adı-soyadı, TC kimlik numarası (yabancı uyruklular için pasaport numarası, uluslararası geçerliliği olan muadili belgenin numarası veya TC yetkili mercilerince verilmiş kimliği tespite yarayan belge numarası) kayıt altına alınır ve gerektiğinde ilgili mercilere sunmak üzere gizliliği sağlanarak en az iki yıl süreyle saklanır. Alıcının kimlik bilgilerini vermek istememesi durumunda gönderi teslim edilmez, göndericisine iade edilir.” ifadesinin “(2) Hizmet sağlayıcılar tarafından, posta gönderilerinin alıcıya teslimi aşamasında; asgari olarak; teslim alanın adı-soyadı kayıt altına alınır ve gerektiğinde ilgili mercilere sunmak üzere gizliliği sağlanarak en az iki yıl süreyle saklanır. Alıcının kimlik bilgilerini vermek istememesi durumunda gönderi teslim edilmez, göndericisine iade edilir.” şeklinde revize edilmesi,
hususlarına karar verilmiştir.
TESLİMAT HİZMETLERİNİN UYGULANMASINA YÖNELİK USUL VE ESASLAR
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak, Tanımlar ve Genel İlkeler
Amaç ve kapsam
(1) Bu Usul ve Esasların amacı, posta hizmetlerinin kaliteli, sürekli, etkin ve sürdürülebilir bir şekilde sunulmasını sağlamak üzere 23.05.2013 tarihli ve 28655 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu çerçevesinde faaliyet gösteren posta hizmet sağlayıcılarının uyguladıkları teslimat hizmetleri, gönderilerin teslim ve iade kıstasları ile hizmet esaslarını belirlemeye yönelik usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Usul ve Esaslar, haberleşme gönderileri hariç olmak üzere tüm gönderileri kapsar.
(3) Posta hizmet sağlayıcıları tarafından sunulan teslimat hizmetinin gönderici veya alıcının talimatıyla, gönderi üzerinde belirtilen yer ve adreste alıcının kendisine yapılması esastır.
Hukuki dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanununun 4, 7 ve 12 nci maddeleri, 03.06.2014 tarihli ve 29019 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Posta Sektörüne İlişkin Yetkilendirme Yönetmeliğinin 16 ncı maddesi ile 03.06.2014 tarihli ve 29019 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Posta Hizmetlerinin Sunulmasına İlişkin Yönetmeliğin 5, 15, 16, 18, 20 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Usul ve Esaslarda geçen;
a) Alternatif teslimat hizmeti: Posta hizmet sağlayıcılarının sözleşme ilişkisi kurduğu esnaf işletmesi, ticari işletme, iş yeri, site/alışveriş merkezleri/plaza yönetimleri veya muhaberat birimleri gibi üçüncü taraflar, kilitli teslimat dolapları veya yeni teknolojiler (drone, otonom araç, robot vb.) marifetiyle sunulan posta hizmetlerini,
b) Kilitli teslimat dolabı: Gönderinin teslim alınması veya iade edilmesine olanak sağlayan teslimat cihazlarını,
c) Temassız teslimat: Gönderilerin T.C. kimlik numarası ve imza alınmaksızın teslimatını,
ç) Teslimat (Gel-al) noktası: Posta hizmet sağlayıcılarının esnaf işletmesi veya ticari işletme gibi üçüncü taraflarla sözleşme yaparak gönderinin teslimatı ve iadesine yönelik hizmetleri söz konusu üçüncü taraflar aracılığıyla sunduğu yeri,
d) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu,
e) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulunu,
f) Yetki belgesi: Posta hizmetlerinin tamamının veya bir kısmının sunulması veya yürütülmesi için gerekli olan altyapının sağlanması ve işletilmesine yetki tanıyan, posta hizmetlerine özel, belirli hak ve yükümlülükleri içeren ve Kurul tarafından belirlenen bedel karşılığında verilen belgeyi,