Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2014/DK-SDD/105
Kurum:
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
Kabul Tarihi:
10.02.2014
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
18.07.2014
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Gündem Konusu: Digitürk Denetimi.
KARAR :Sektörel Denetim Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun 4’üncü maddesinin birinci fıkrası, 12’nci maddesinin ikinci fıkrası, 13’üncü maddesi, 14’üncü maddesinin birinci fıkrası, 47’inci maddesinin birinci fıkrası, 49’uncu maddesinin ikinci fıkrası, 50’nci maddesinin üçüncü fıkrası ve 60’ıncı maddesinin birinci fıkrası, Elektronik Haberleşme Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesinin üçüncü fırkası, 17’nci, 18’nci, 20’nci maddeleri, Telekomünikasyon Kurumu Tarafından İşletmecilere Uygulanacak İdari Para Cezaları İle Diğer Müeyyide ve Tedbirler Hakkında Yönetmeliğin 5’inci, 32’nci ve 34’üncü maddesi hükümleri ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde;
1. A. Elektronik Haberleşme Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliği’nin “Fatura düzenleme ve gönderme yükümlülüğü” başlıklı 20’nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “İşletmeciler, tüm aboneleri için mali mevzuata uyumlu fatura düzenlemek ve düzenlenen faturayı son ödeme tarihinden önce abonelere posta ile ulaşacak şekilde göndermekle yükümlüdür.” hükmüne aykırı olarak, digital kart bedeli ve ekipman tazmin bedeli gibi ücretlere ilişkin abonelere fatura göndermediği tespit edilen Digitürk hakkında, Telekomünikasyon Kurumu Tarafından İşletmecilere Uygulanacak İdari Para Cezaları İle Diğer Müeyyide ve Tedbirler Hakkında Yönetmelik’in 11’inci maddesinin (a) bendinde yer alan “İşletmecinin, tüketici haklarına ilişkin kurum düzenlemeleri ve Yetki belgesinden kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmemesi, tüketiciye yanlış veya yanıltıcı bilgi vermesi,” hükmü ve Telekomünikasyon Kurumu Tarafından İşletmecilere Uygulanacak İdari Para Cezaları İle Diğer Müeyyide ve Tedbirler Hakkında Yönetmelik’in 32’nci maddesinde yer alan İdari Para Cezasının Uygulanmasında Göz Önünde Bulundurulan Ölçütler ve Değerlendirmeler çerçevesinde, 2011 yılı net satışlarının (858.063.666,42 TL) % 0,01 (onbinde bir)’i oranında idari para cezası uygulanması,
B. Digitürk tarafından digital kart bedeli ve ekipman tazmin bedeli gibi ücretler tahsil edildikten sonra fatura gönderilmesi hususunun ilgili mali mevzuat hükümleri çerçevesinde incelenebilmesini teminen Soruşturma Raporu ve eklerinin ilgili bölümlerinin birer nüshasının Maliye Bakanlığı’na gönderilmesi,
2. A. Elektronik Haberleşme Kanunu’nun 49’uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan, “İşletmeciler, özellikle hizmetler arasında seçim yapılırken ve abonelik sözleşmesi imzalanırken tüketicilerin karar vermelerinde etkili olabilecek hususlar ile dürüstlük kuralı gereğince bilgilendirilmelerinin gerekli olduğu her durumda talep olmaksızın tüketicileri bilgilendirir.” hükmüne ve THY’nin 6’ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “İşletmeciler, sundukları elektronik haberleşme hizmetlerine erişim ve bu hizmetlerin kullanımı ile ilgili olarak asgari aşağıdaki bilgileri talep olmaksızın tüm tüketicilere sunmak ve bu bilgilere kolayca ulaşılabilmesini sağlamakla yükümlüdür.
a) İşletmecinin adı, unvanı ve adresi,b) Sunulacak hizmete ilişkin olarak; hizmetin tanımı ve kapsamı, hizmete erişim ve hizmetin kullanımı konusunda genel hüküm ve şartlar, hizmet için uygulanacak tarifeler ve varsa abonelik paketleri, tarifelerin içerdiği vergi türleri ile bu vergilerin tarifeler hesaplanırken tarifelere yansıtılma oranı, doğru tüketici algısının oluşması amacıyla tarifelerin yalnızca tüm vergiler dâhil değeri, işletmeciler tarafından varsa abonelere tazminat verme ve geri ödeme yapma şartları, varsa sunulan bakım/onarım hizmetlerinin çeşitleri, asgari sözleşme süresini de içerecek şekilde standart sözleşme şartları, c) Tüketici şikâyetleri çözüm mekanizmaları.” hükmüne aykırı olarak
• Aynı nitelikteki digital kartın abonelik feshi sonrasında Şirketlerine iade edilmemesi nedeniyle Türksat uydusu üzerinden hizmet sunulan abonelerle Eutelsat uydusu üzerinden hizmet sunulan abonelere farklı ücretler yansıttığı;gerek Türksat gerekse de Eutelsat uydusu üzerinden hizmet sunulan aboneler tarafından digital kartın kaybedildiğinin veya çaldırıldığının Şirketlerine bildirildiği durumlarda ise daha düşük bir ücret yansıttığı;
• Benzer şekilde aynı dönemde teknolojik özellikleri ve markaları aynı digital kutuların kayıp/çalıntı olması halinde farklı, abonelik feshi sonrasında iade edilmemesi halinde ise farklı ücretler yansıttığı ancak; yansıtılan tutarların ne kadar olacağına ilişkin hiçbir bilgilendirme kanalında açık bir bilgi bulunmadığı,
• Abonelik feshi sonrasında ekipman iadesinin ne zaman ve nereye yapılabileceği hususunda abonelik sözleşmesi, çağrı merkezi, kısa mesaj ve internet sitesi gibi bilgilendirme kanallarında, zamanında, açık, anlaşılabilir ve yeterli bir bilgilendirmenin bulunmadığı