Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Usul ve Esasların amacı, elektronik haberleşme hizmetinden faydalanmak isteyen kişilerin, e-Devlet Kapısı üzerinden sorgulama yaparak işletmecilerin tarife/kampanya tekliflerini karşılaştırabilmelerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Usul ve Esaslar toplam iki yüz bin ve üzeri abonesi olan işletmeciler ile tarifelerinin/kampanyalarının e-Devlet Kapısı üzerinden karşılaştırılmasını talep eden diğer işletmecilerin, bireysel abonelik sözleşmesi kapsamında sundukları sabit internet, sabit telefon, TV ve mobil hizmetlere ilişkin tarifeleri/kampanyaları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu ile 28/10/2017 tarihli ve 30224 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliğinin 6’ncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Usul ve Esaslarda geçen;
a) Abone: Bir işletmeci ile elektronik haberleşme hizmetinin sunumuna yönelik olarak yapılan bir sözleşmeye taraf olan gerçek ya da tüzel kişiyi,
b) Abonelik sözleşmesi: İşletmeci ile abone arasında akdedilen ve işletmecinin bir bedel karşılığında dönemsel ya da sürekli olarak bir hizmeti yerine getirmeyi veya mal teminini üstlendiği ya da her ikisini birden kapsayan sözleşmeyi,
c) e-Devlet Kapısı: e-Devlet hizmetlerinin son kullanıcıya farklı erişim kanallarından tek noktadan bütünleşik olarak sunulduğu ortak elektronik platformu,
ç) Elektronik haberleşme hizmeti: Elektronik haberleşme tanımına giren faaliyetlerin bir kısmının veya tamamının hizmet olarak sunulmasını,
d) İşletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan ve/veya elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve altyapısını işleten şirketi,
e) Kampanya: İşletmeci tarafından sunulmakta olan elektronik haberleşme hizmetlerinin, ilave edimler dâhil özel şartlarla ve belirli bir süre için sunulmasını,
f) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulunu,
g) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu,
ğ) Ortalama aylık ücret: Öncül ücretler ve yeni tesis Özel iletişim Vergisi ile telsiz" ruhsatname/kullanım ücretleri hariç aylık ödenmesi gereken ortalama ücreti,
h) Öncül ücret: Cihaz satın alma bedeli, bağlantı, aktivasyon, kurulum ve benzeri ücretler de dâhil ödenmek zorunda olan toplam ücreti,
ı) Tarife: İşletmecilerin, elektronik haberleşme hizmetinin sunulması karşılığında kullanıcılardan farklı adlar altında alabilecekleri ücretleri içeren cetveli,
i) Tarife karşılaştırma hizmeti: Elektronik haberleşme hizmetinden faydalanmak isteyen kişilerin, e-Devlet Kapısı üzerinden sorgulama yaparak işletmecilerin tarife/kampanya tekliflerini karşılaştırabilmelerine imkân veren hizmeti,
j) TV: Kablolu yayın hizmeti, uydu platform hizmeti veya uydu ve kablo TV yetkilendirmesi ile sunulan hizmetleri,
k) Tüketici: Elektronik haberleşme hizmetini ticari veya mesleki olmayan amaçlarla kullanan veya talep eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
(2) Bu Usul ve Esaslarda geçen ancak bu maddenin birinci fıkrasında tanımlanmayan kavramlar için ilgili mevzuatta yer alan tanımlar geçerlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarife Karşılaştırma Hizmeti ve İşletmeci Yükümlülükleri
Tarife karşılaştırma hizmeti
(1) Tüketicilerin. e-Devlet Kapısı üzerinden işletmecilerin tarife/kampanya tekliflerini karşılaştırmalarına imkân sağlanır. İşletmecinin Kuruma ilettiği tarife/kampanya bilgileri Kurum tarafından e-Devlet Kapısı entegrasyonu ile kullanıcılara sunulur.
(2) Tarife karşılaştırma hizmetini kullanmak isteyen tüketicilere, faydalanmak istenilen hizmet türüne göre “mobil hizmetler”, “sabit telefon”, “sabit internet” ve “TV” seçenekleri arasından seçim yapma imkânı sunulur. Mobil hizmetler ancak tek başına seçilebilir, TV hizmeti tek başına seçilemez.
(3) Hizmet seçimi yapıldıktan sonra hizmet türüne göre dördüncü ve beşinci fıkralarda belirtilen şekilde filtreleme seçeneklerini kullanarak tarife/kampanya sorgulaması yapma imkânı sunulur. Sorgulama sonucu gösterilecek tarifeler/kampanyalar, ortalama aylık ücrete göre artan bir şekilde sıralanır. Ücreti aynı olan tarife/kampanyalar için;
a) Mobil hizmetlerde, veri kullanım hakkına,
b) Sabit telefon hizmetlerinde, ses kullanım hakkına,
c) Sabit internet hizmetlerinde, indirme hızlarına,
göre azalan bir şekilde sıralanır. Bu parametrelerin de aynı olması durumunda alfabetik olarak tarife/kampanya adına göre sıralanır.
(4) İkinci fıkra kapsamında tüketicilere sunulan hizmetler için; işletmeci adı, ortalama aylık ücret aralığı, ödeme tipi (faturalı/ön ödemeli), numara taşıma/internet servis sağlayıcılığı değişikliği olup olmadığı, genişletilmiş gösterim seçeneği ve taahhüt süresi (0, [1-12], [13-24] ay) ile birlikte;