1. Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliği’nin “Abonelik sözleşmelerindeki haksız şartlar ve sözleşmenin yorumu” başlıklı 10’uncu maddesinin birinci, ikinci, üçüncü ve beşinci fıkralarında yer alan; “(1) İşletmecinin aboneyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak abonelik sözleşmesi, taahhütname veya kampanyalara koyduğu ve tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde, dürüstlük kuralına aykırı düşecek biçimde abone aleyhine dengesizliğe neden olan hükümler yazılmamış sayılır. Abonelik sözleşmesinde yer alan kaydın açık ve anlaşılır bir biçimde kaleme alınmamış olması veya birden çok anlama gelmesi halinde de, abonenin mağduriyetine neden olduğu kabul edilir ve bu durumda abone lehine yorum esastır. (2) Abonelik sözleşmesinde yer alan bir kayıt, dayanağı olan düzenlemenin temelinde yatan asli düşünceye aykırı düşüyorsa veya sözleşme doğasından gelen temel hak ve borçları, sözleşmenin amacına ulaşmasını tehlikeye düşürecek ölçüde sınırlandırıyorsa, bu kaydın dürüstlük kuralının gereklerine aykırı olarak abone aleyhine olduğu kabul edilir. (3) Hal ve şartlara ve özellikle sözleşmenin dış görünümüne göre, abonenin hesaba katması beklenemeyecek ölçüde alışılmamış nitelikteki sözleşme şartları, sözleşme kapsamına dâhil sayılmaz. (5) Bu Yönetmeliğin EK-1’inde abonelik sözleşmelerinde yer alan ve haksız olarak kabul edilebilecek şartlar listesi yol göstermek ve sınırlayıcı mahiyette olmamak üzere yer almaktadır.” hükümleri ve aynı Yönetmeliğin “Onuncu Maddesinin Beşinci Fıkrasında Yer Alan Türden Haksız Şartlar” başlıklı Ek-1’in birinci, sekizinci ve dokuzuncu fıkralarında yer alan; “1) İşletmecinin, sadece kendisi tarafından belirlenen koşullarda edimini ifa edeceği, buna karşılık tüketicinin her halde ifa ile yükümlü tutulduğu kayıtlar, 8) Sözleşmeyi düzenleyenin sözleşme şartlarını, sözleşmede belirtilen haklı bir sebep olmaksızın tek taraflı olarak değiştirmesine imkân veren şartlar, 9) İşletmeci tarafından tek taraflı olarak, tüketici aleyhine olmak üzere, hizmetin sunumunda, niteliğinde, süresinde ve ücretlerde yapılacak değişikliklere ilişkin kayıtlar,” hükümleri çerçevesinde; Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından “Katlama/Katlanan Kampanyası” adı altında sunulan kampanyaya ilişkin düzenlenen taahhüt/sözleşme koşullarında yer verilen tarifelerin (taahhütnamelerde ana tarife olarak ifade edilen) taahhüt dâhilinde olmadığı ve tarifenin ücreti dâhil tüm koşullarında değişiklik yapılabileceği şeklindeki ifadelerin yer aldığı sözleşme hükümlerinin haksız şart olması nedeniyle geçersiz olduğu,
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Gündem Konusu: İdari Yaptırım (Tüketici Haklarına İlişkin Mevzuat İhlali (Katlama Kampanyası) (Turkcell))
KARAR: Tüketici Hakları Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun 6, 12, 47, 48, 49, 50 ve 60’ncı maddelerine, 28.10.2017 tarihli ve 30224 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliği’nin 5, 9, 10, 11 ve 12’nci maddelerine, 14.12.2011 tarihli ve 28142 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun Denetim Çalışmalarına İlişkin Yönetmelik’in 10’uncu maddesinin ikinci fıkrasına, 15.02.2014 tarihli ve 28914 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği’nin 12’inci, 43’üncü ve 44’üncü maddelerine, 03.01.2013 tarihli ve 2013/DK-THD/14 nolu Kurul Kararına ve ilgili diğer mevzuata istinaden;