Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2024/İK-SDD/54
Kurum:
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
Kabul Tarihi:
07.02.2024
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
07.06.2024
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Karar Tarihi: 07.02.2024
Karar Sayısı: 2024/İK-SDD/54
Gündem Konusu: İnceleme - Sosyal Açıdan Desteklenmesi Gereken Kesimler
KARAR: Sektörel Denetim Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 59 ve 60’ıncı maddeleri, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu, 28.10.2017 tarihli ve 30224 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliği, 14.12.2011 tarihli ve 28142 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun Denetim Çalışmalarına İlişkin Yönetmelik, 15.02.2014 tarihli ve 28914 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun Denetim Çalışmalarına İlişkin Yönerge, 21.06.2018 tarihli ve 2018/DK-THD/190 sayılı Kurul Kararı (Sosyal Açıdan Desteklenmesi Gereken Kesimlere Yönelik Tedbirlere İlişkin Usul ve Esaslar) ve ilgili diğer mevzuata istinaden; “Sosyal Açıdan Desteklenmesi Gereken Kesimlere Yönelik Tedbirlere İlişkin Usul ve Esaslar”a uyumlarının denetlenmesi amacıyla “Andromeda TV Dijital Platform İşletmeciliği A.Ş.”, “TT Mobil İletişim Hizmetleri A.Ş.”, “TTNET A.Ş.”, “Türk Telekomünikasyon A.Ş.”, “Vodafone Telekomünikasyon A.Ş.”, “Vodafone Net İletişim Hizmetleri A.Ş.”, “Türksat Uydu Haberleşme Kablo TV ve İşletme A.Ş.”, “Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş.”, “Millenicom Telekomünikasyon Hizmetleri A.Ş.”, “Superonline İletişim Hizmetleri A.Ş.”, “Turknet İletişim Hizmetleri A.Ş.” ve “Digital Platform Teknoloji Hizmetleri A.Ş.” nezdinde yürütülen inceleme çalışmaları neticesinde:
1) ‘Sosyal Açıdan Desteklenmesi Gereken Kesimlere Yönelik Tedbirlere İlişkin Usul ve Esaslar’ın “Sesli çağrı merkezinde öncelik tanınması” başlıklı 6’ncı maddesinde yer alan “(1) İşletmeci, çağrı merkezlerinde engelli abonelere doğrudan gerçek kişiye bağlanabilme seçeneği sunarak öncelik tanır.” hükmü kapsamında söz konusu hizmetin engelli abonelerin doğrudan gerçek kişiye bağlanabilecek şekilde sunulmaması nedeniyle, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği’nin “Tüketici haklarına ilişkin ihlaller” başlıklı 12’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin 2 (iki) numaralı alt bendindeki “İşletmecinin engelli abonelere ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde işletmecinin bir önceki takvim yılındaki net satışlarının yüzde birine (%1) kadar idari para cezası uygulanır.” hükmü ile aynı Yönetmeliğin “Yaptırım ölçütleri” başlıklı 44’üncü maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde yapılan değerlendirme neticesinde aynı Yönetmeliğin “Uyarı” başlıklı 46’ncı maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde Andromeda TV Dijital Platform İşletmeciliği Anonim Şirketi’nin uyarılması,
2) ‘Sosyal Açıdan Desteklenmesi Gereken Kesimlere Yönelik Tedbirlere İlişkin Usul ve Esaslar’ın “Görüntülü çağrı merkezi” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde yer alan “(1) İşitme veya konuşma engelli abonelerin yararlanılan elektronik haberleşme hizmetleri ile ilgili işlemlerini gerçekleştirebilmelerini teminen, işletmeci görüntülü olarak canlı görüşme sağlanabilecek bir sistem kurar…… ç) Sistemin, engelli bireylerin bayilerde gerçekleştireceği işlemler sırasında bayi görevlileri ile engelli birey arasında iletişimin kurulması amacıyla da kullanılabilmesini (işaret dili ile konuşma dili arasında uzaktan çeviri yapılması suretiyle) sağlar.” hükmü kapsamında engelli bireylerin bayilerde gerçekleştireceği işlemler sırasında bayi görevlileri ile engelli birey arasında iletişimin kurulması amacıyla görüntülü çağrı merkezi hizmetinin başvuruda bulunan tüm engelli bireylere sunulması gerekirken Andromeda TV Dijital Platform İşletmeciliği Anonim Şirketi tarafından sadece kendi abonelerine sunulması nedeniyle, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği'nin “Tüketici haklarına ilişkin ihlaller” başlıklı 12’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin 2 (iki) numaralı alt bendindeki “İşletmecinin engelli abonelere ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde işletmecinin bir önceki takvim yılındaki net satışlarının yüzde birine (%1) kadar idari para cezası uygulanır.” hükmü ile aynı Yönetmeliğin “Yaptırım ölçütleri” başlıklı 44’üncü maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde yapılan değerlendirme neticesinde aynı Yönetmeliğin “Uyarı” başlıklı 46’ncı maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde Andromeda TV Dijital Platform İşletmeciliği Anonim Şirketi’nin uyarılması,
3) ‘Sosyal Açıdan Desteklenmesi Gereken Kesimlere Yönelik Tedbirlere İlişkin Usul ve Esaslar’ın “Sesli çağrı merkezinde öncelik tanınması” başlıklı 6’ncı maddesinde yer alan “(1) İşletmeci, çağrı merkezlerinde engelli abonelere doğrudan gerçek kişiye bağlanabilme seçeneği sunarak öncelik tanır.” hükmü kapsamında söz konusu hizmetin 01.01.2019 olan yürürlük tarihi itibariyle sunulmaya başlanmaması ve 08.09.2020 tarihi itibarıyla gecikmeli olarak sunulmaya başlanması nedeniyle, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği'nin “Tüketici haklarına ilişkin ihlaller” başlıklı 12’nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin 2 (iki) numaralı alt bendindeki “İşletmecinin engelli abonelere ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde işletmecinin bir önceki takvim yılındaki net satışlarının yüzde birine (%1) kadar idari para cezası uygulanır.” hükmü ile aynı Yönetmeliğin “Yaptırım ölçütleri” başlıklı 44’üncü maddesinde yer alan ölçütler çerçevesinde yapılan değerlendirme neticesinde aynı Yönetmeliğin “Uyarı” başlıklı 46’ncı maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde Millenicom Telekomünikasyon Hizmetleri Anonim Şirketi’nin uyarılması,