Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Gündem Konusu: İnceleme- Vodafone Numara Taşınabilirliği.
KARAR :Sektörel Denetim Dairesi Başkanlığının hazırladığı sayılı takrir ve ekleri incelenmiştir.
Vodafone Telekomünikasyon AŞ’nin (Vodafone) verici işletmeci olduğu taşıma işlemlerini haksız gerekçelerle reddettiği, birçok vakada abone verilerinin (vergi numarası, unvan, T.C. kimlik numarası, vb) abonenin bilgisinden bağımsız olarak değiştirildiği, numara taşıma işlemlerinde yaşanan Vodafone kaynaklı gecikmeler nedeniyle abone mağduriyetinin yaşandığına ilişkin Turkcell İletişim Hiz. AŞ (Turkcell) şikayeti kapsamında ve 08/10/2013 tarihli ve 66504 sayılı Denetim Görev Onayı çerçevesinde, Vodafone nezdinde yürütülen denetim çalışmaları neticesinde;
1. 02/07/2009 tarihli ve 27276 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Numara Taşınabilirliği Yönetmeliği’nin “Taşıma süreci kapsamında uygulanacak süreler” başlıklı 12’nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan;
“İşletmeci numara taşınabilirliği kapsamında, işletmecilerin uymakla yükümlü olduğu süreler aşağıdaki şekildedir.
…
b) Taşıma talebi kontrol süresi azami iki gündür.
…”
hükümlerine aykırı olarak, 01/01/2013 - 30/10/2013 tarihleri arasında 3.305 adet numaraya ilişkin taşıma işlemlerinde en fazla iki gün olması gereken taşıma talebi kontrol süresinin aşılması nedeniyle Vodafone hakkında, 15/02/2014 tarihli ve 28914 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği’nin “Numara taşınabilirliğine ilişkin ihlaller” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan;
“… b) İşletmecinin;
…
6) Taşıma sürecinde numara taşınabilirliğine ilişkin Kurum düzenlemelerinde belirtilen sürelere uymaması,
…
halinde işletmecinin bir önceki takvim yılındaki net satışlarının binde beşine (%0,5) kadar idari para cezası uygulanır.…”
hükmü ve aynı Yönetmeliğin “Yaptırım ölçütleri” başlıklı 44’üncü ve “Uyarı” başlıklı 46’ncı maddeleri uyarınca, ihlallerin taşıma talebi yapılan toplam numara sayısına oranının çok küçük olması ve ihlalin kasti olmaması hususları da göz önünde bulundurularak uyarılması,
2. Numara Taşınabilirliği Yönetmeliği’nin “Talebin alınması ve bilgilerin doğrulanması” başlıklı 8’inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan;
“Verici işletmeci, numaranın taşınmasına yönelik talebi almasını müteakip, aboneye ait numara ve kimlik bilgilerinin doğruluğunu kendi kayıtlarıyla karşılaştırır ve talep edilen taşıma tarihi ve zamanını kontrol ederek taşıma talebinin kontrol süresi içinde taleple ilgili cevabını numara taşınabilirliği sistemi aracılığı ile alıcı işletmeciye bildirir.”
hükmüne aykırı olarak, 01/01/2013 - 30/10/2013 tarihleri arasında 2.345 numaraya ilişkin taşıma işleminde verici işletmeci konumunda olan Vodafone tarafından 3 no.lu mesajın gönderilmediği ve söz konusu taşımaların gerçekleşmeyerek sonuçsuz kalması nedeniyle Vodafone hakkında, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği’nin “Numara taşınabilirliğine ilişkin ihlaller” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan;
“… a) İşletmecinin;
1) Verici konumda iken, numara taşınması konusunda alıcı işletmeciden gelen talebi yerine getirmemesi ve/veya Kurum düzenlemelerine aykırı bir şekilde reddetmesi,
…
halinde işletmecinin bir önceki takvim yılındaki net satışlarının yüzde birine (%1) kadar idari para cezası uygulanır.”
hükmü ve aynı Yönetmeliğin “Yaptırım ölçütleri” başlıklı 44’üncü maddesi uyarınca, Vodafone’nin 2012 yılı net satışlarının (4.462.264.507,05 TL) % 0,006 (yüzbinde altı)’sı oranında idari para cezası uygulanması,
3. Numara Taşınabilirliği Yönetmeliği’nin “Numara taşınması talebinin reddine ilişkin kriterler” başlıklı 10’uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan;
“Verici işletmeci, aşağıda sayılan durumlarda, numaranın taşınmasına ilişkin talebi reddeder ve bu durumu gerekçeleri ile birlikte alıcı işletmeciye bildirir...”
a) Taşınması talep edilen numaranın başka bir aboneye ait olması,
b) Numarasını taşımak isteyen abonenin, mevcut işletmecisinden numarasının değiştirilmesi talebinin bulunması,
c) Numarasını taşımak isteyen abonenin kimlik bilgilerinin, kimlik bilgisini ispat edemeyecek derecede yanlış veya eksik olması,
ç) Taşınması istenen numaraya ait daha önceden başlatılmış ve devam eden taşıma işleminin bulunması,
d) Numarasını taşımak isteyen abonenin, mevcut işletmecisinde abonelik sözleşmesinin devrine veya iptaline ilişkin yazılı talebinin bulunması,
e) Taşınma talebinde bulunan abonenin numaranın tahsisli olduğu işletmeci ile ilk abonelik sözleşmesini imzaladığı tarihten itibaren üç ay geçmemiş olması
hükümlerine aykırı olarak, Vodafone sistemlerinde kurumsal abonelerin vergi numaralarını otomatik olarak Gelir İdaresi Başkanlığı sistemlerinden kontrol eden yazılımın, bazı durumlarda güncelleme ya da doğrulama yerine abonenin vergi numarasını hatalı olarak değiştirmesi sonucunda vergi numarası hatalı olarak değiştirilen numaralardan 1.076’sına ilişkin 1.347 numara taşıma talebinin haksız yere reddedilmesi nedeniyle Vodafone hakkında, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu İdari Yaptırımlar Yönetmeliği’nin “Numara taşınabilirliğine ilişkin ihlaller” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan;