Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Gündem Konusu: Katma Değerli Elektronik Haberleşme Hizmetlerinin Sunumunda Tüketici Haklarının Korunmasına İlişkin Usul ve Esaslar
KARAR: Tüketici Hakları Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
Kurumumuza iletilen tüketici şikayetleri arasında çok sayıda, bilgileri ve onayları olmaksızın katma değerli elektronik haberleşme hizmetlerine abonelikler gerçekleştirildiği veya abonesi oldukları işletmeci tarafından onay vermedikleri ürün veya hizmetlerin bedelinin kendilerinden tahsil edildiği yönünde şikayetler bulunduğu görülmüş olup, yapılan çalışmalar neticesinde konunun çözüme kavuşturulabilmesini teminen, 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 4’üncü, 6’ncı, 12’nci, 48’inci ve 49’uncu maddeleri ile Tüketici Hakları Yönetmeliği’nin 7’nci maddeleri ve ilgili diğer mevzuat çerçevesinde;
1- Katma Değerli Elektronik Haberleşme Hizmetlerinin Sunumunda Tüketici Haklarının Korunmasına İlişkin Usul ve Esaslar’ın (Ek) onaylanması,
2- İşletmecilerce, abonelerin hatlarının, 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun kapsamında elektronik haberleşme işletmecileri kanalı ile yapılan ödeme hizmetlerinin, açılması ve kapatılmasına yönelik abone taleplerinin çağrı merkezi üzerinden veya yazılı başvuru ile alınması ve konuya ilişkin irade beyanlarının kayıt altına alınması,
3- Katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri ile ilgili olarak, başta istek dışı hizmet alımlarının önlenmesi olmak üzere, tüketici şikayetlerinin azaltılması, tüketici hak ve menfaatlerinin korunması ve tüketici mağduriyetinin oluşmamasını teminen işletmecilerce gerekli tüm tedbirlerin alınması,
4- Katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri ile ilgili, işletmeciler tarafından, Kurumca istenen her türlü bilgi ve belgenin gönderilmesi ve söz konusu bilgilerin icra tarafından raporlanarak ilgili usul ve esasların yürürlük tarihinden önce Kurul’a sunulması,
5- Katma Değerli Elektronik Haberleşme Hizmetlerinin Sunumunda Tüketici Haklarının Korunmasına İlişkin Usul ve Esaslar’ın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren; Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun 30.06.2009 tarihli ve 2009/DK-10/336 sayılı Kurul Kararı, 20.08.2009 tarihli ve 2009/DK-10/424 sayılı Kurul Kararı ve 04.01.2012 tarihli ve 2012/DK-14/4 sayılı Kurul Kararının yürürlükten kaldırılması
hususlarına karar verilmiştir.
Katma Değerli Elektronik Haberleşme Hizmetlerinin Sunumunda Tüketici Haklarının Korunmasına İlişkin Usul ve Esaslar
Amaç
(1) Bu düzenlemenin amacı, katma değerli elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin olarak tüketicilerin hak ve menfaatlerini korumaya yönelik usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu usul ve esaslar, katm a değerli elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin tüketici hak ve menfaatlerinin korunmasına yönelik hususlar ile işletmecilerin yükümlülüklerini kapsar.
(2) Kampanya/paketler kapsamında ses/SMS/veri ile birlikte bir bütün olarak sunulan katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri ile; bakiye ve fatura sorgulama gibi elektronik haberleşme hizmetlerini tamamlayıcı nitelikteki katm a değerli elektronik haberleşme hizmetleri bu usul ve esasların kapsamı dışındadır.
(3) İşletmeciler tarafından bu usul ve esasların kapsamı dışında kalan katma değerli elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin olarak, başta şeffaflık ve bilgilendirme olmak üzere ilgili mevzuat hükümlerine uygun hareket edilir.
(4) Ticari elektronik iletilerle ilgili onay alınması dâhil olmak üzere 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve bu K anun’a dayanılarak düzenlenen ikincil mevzuat ile taraflara getirilen yükümlülükler saklıdır.
Dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nun 6, 12, 48 ve 49 uncu maddeleri ile 28/07/2010 tarihli ve 27655 sayılı Elektronik Haberleşme Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliğinin 6 ve 7 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Usul ve Esaslarda geçen;
a) Abone: Bir işletmeci ile elektronik haberleşme hizmetinin sunumuna yönelik olarak yapılan bir sözleşmeye taraf olan gerçek ya da tüzel kişiyi,
b) İşletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan ve/veya elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve alt yapısını işleten şirketi,
c) Katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri (KDH): İçeriği, kodu, protokolü veya benzer hususları üzerinde bilgisayar işlemleriyle veya başka surette işlem yaparak aboneye/kullanıcıya ek, farklı ya da yeniden yapılandırılmış bir ses veya veri ileten ya da eğlence, oylama, yarışma, katılım, bilgi verme, cinsel içerik veya benzeri amaçlı içeriklere erişimi sağlayan elektronik haberleşme hizmetlerini,