Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Karar Tarihi: 21.06.2018
Karar No: 2018/DK-THD/190
Gündem Konusu: Sosyal Açıdan Desteklenmesi Gereken Kesimlere Yönelik Tedbirlere İlişkin Usul ve Esaslar
KARAR: Tüketici Hakları Dairesi Başkanlığının hazırladığı takrir ve ekleri incelenmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 10 uncu maddesi, 03.12.2008 tarihli ve 5825 sayılı Kanun, 01.07.2005 tarihli ve 5378 sayılı Kanun, 05.11.2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 4, 6, 12 ve 14 üncü maddeleri, Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliğinin 8 inci maddesi ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Teşkilat Yönetmeliğinin 23 üncü maddesi kapsamında;
1. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulunun;
• 15.05.2012 tarihli ve 2012/DK-14/206 sayılı,
• 06.01.2014 tarihli ve 2014/DK-THD/25 sayılı,
• 21.07.2014 tarihli ve 2014/DK-THD/372 sayılı,
Kurul Kararları’nın 1 Ocak 2019 tarihi itibari ile yürürlükten kaldırılması,
2. Ekte yer alan “Sosyal Açıdan Desteklenmesi Gereken Kesimlere Yönelik Tedbirlere İlişkin Usul ve Esaslar”ın onaylanarak kabul edilmesi,
hususlarına karar verilmiştir.
SOSYAL AÇIDAN DESTEKLENMESİ GEREKEN KESİMLERE YÖNELİK TEDBİRLERE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
Amaç ve kapsam
(1) Bu Usul ve Esasların amacı, elektronik haberleşme sektöründe hizmet sunan iki yüz bin (200.000)’in üzerinde abonesi bulunan işletmeciler tarafından, engelliler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için tedbir alınması kapsamında uygulanacak yönteme ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Hukuki dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 10 uncu maddesi, 03.12.2008 tarihli ve 5825 sayılı Kanun, 01.7.2005 tarihli ve 5378 sayılı Kanun, 05.11.2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun 4, 6, 12 ve 14 üncü maddeleri ile Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliğinin 8 inci maddesi ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Teşkilat Yönetmeliğinin 23 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Usul ve Esaslarda geçen;
a) Abone: Bir işletmeci ile elektronik haberleşme hizmetinin sunumuna yönelik olarak yapılan bir sözleşmeye taraf olan gerçek ya da tüzel kişiyi,
b) Engelli: Fiziksel, zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplarından dolayı topluma diğer bireyler ile birlikte eşit koşullarda tam ve etkin katılımını kısıtlayan tutum ve çevre koşullarından etkilenen bireyi,
c) İşletmeci: Yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan ve/veya elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve alt yapısını işleten şirketi,
ç) Kurul: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulunu,
d) Kurum: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu,
e) Tüketici: Elektronik haberleşme hizmetini ticari veya mesleki olmayan amaçlarla kullanan veya talep eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
(2) Bu Usul ve Esaslarda geçen ancak yukarıda yer almayan tanımlar için ilgili mevzuatta yer alan tanımlar geçerlidir.
Ekonomik avantaj
(1) İşletmeci, engellilere, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimlerine ve gazilere, ilgili durumlarını gösterir belge ile başvurmaları ve engelli/gazi/şehit yakını olma bilgisinin bu hizmetin sunumu kapsamında işlenmesine dair açık rızalarının alınması halinde, katma değerli hizmetler hariç olmak üzere;
a) Tüm bireysel faturalı tarife, abonelik paketi ve kampanya seçenekleri için, adlarına kayıtlı, asgari bir (1) adet abonelik için, KDV matrahı esas alınarak diğer abonelere uygulanan fiyatlar üzerinden asgari %25 (yüzde yirmi beş) oranında ek indirim uygular.
b) Tüm bireysel ön ödemeli tarife, abonelik paketi ve kampanya seçenekleri için, adlarına kayıtlı, asgari bir (1) adet abonelik için, diğer abonelere uygulanan ses, mesaj, veri gibi faydalar esas alınarak asgari %25 (yüzde yirmi beş) oranında ek fayda sağlar.
(2) Çoklu (bundle) hizmet paketlerinde indirim paketin tamamı üzerinden uygulanır.
(3) Birinci fıkrada belirtilen indirim tutarı, sabit bir lokasyonda sunulan elektronik haberleşme hizmetleri için, sadece başvuru sahibinin Nüfus Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü kayıtlarında yer alan yerleşim yeri adresi ile sınırlanabilir.
Erişilebilir bayi haritası
(1) İşletmeci, erişilebilirlik özelliği taşıyan bayilerin konumları/iletişim bilgileri ve hangi erişilebilirlik özelliklerini taşıdıklarına ilişkin bilgileri internet sitesi üzerinde erişilebilir bir şekilde yayımlar.
Sesli çağrı merkezinde öncelik tanınması
(1) İşletmeci, çağrı merkezlerinde engelli abonelere doğrudan gerçek kişiye bağlanabilme seçeneği sunarak öncelik tanır.
Görüntülü çağrı merkezi
(1) İşitme veya konuşma engelli abonelerin yararlanılan elektronik haberleşme hizmetleri ile ilgili işlemlerini gerçekleştirebilmelerini teminen, işletmeci görüntülü olarak canlı görüşme sağlanabilecek bir sistem kurar. İşletmeci;