Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2008/24
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
14.05.2008
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
14.05.2008
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
1. Sigorta ve Reasürans ile Emeklilik Şirketlerinin Teknik Karşılıklarına ve Bu Karşılıkların Yatırılacağı Varlıklara İlişkin Yönetmelik (Teknik Karşılıklar Yönetmeliği) Hakkındaki Sorular
1.1. Yönetmeliğin “Kazanılmamış Primler Karşılığı” başlıklı 5 inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “üretim gider payı”nın açıklanmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Bilindiği üzere; Yönetmeliğin 5 inci maddesinin beşinci fıkrası “Aracılara ödenen komisyonlar, reasüröre devredilen primler nedeniyle alınan komisyonlar, üretim gider payları ile bölüşmesiz reasürans anlaşmaları için ödenen tutarların gelecek dönem veya dönemlere isabet eden kısmı ertelenmiş gelirler ve ertelenmiş giderler hesapları ile diğer ilgili hesaplar altında muhasebeleştirilir.” hükmünü amirdir. Söz konusu fıkrada bahsedilen “üretim gider payı”ndan; tarifelerin hazırlanması, sigorta poliçelerinin düzenlenmesi, tarife primlerinin tahsil edilmesi, personel ve ilgili diğer giderler için hesaplanan miktar anlaşılmalıdır. Bununla birlikte; yalnızca kazanılmamış primler karşılığı ayrılan yıllık yenilenen sigorta teminatı içeren bir yıldan uzun süreli sigorta sözleşmeleri için “üretim gider payı” ertelemesi yapılacaktır.
1.2. Yönetmeliğin 5 inci maddesinin beşinci fıkrası ile ilgili olarak; reasürans anlaşmalarında yer alan “kar komisyonu”nun ertelenmiş gelir ve gider hesaplamaları karşısındaki durumunun açıklanmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
Reasürans anlaşmalarında yer alan “kar komisyonu”, Yönetmeliğin 5 inci maddesinin beşinci fıkrası gereği aracılara ödenen komisyonlar, reasüröre devredilen primler nedeniyle alınan komisyonlar, üretim gider payları ile bölüşmesiz reasürans anlaşmaları gibi ertelenebilir.
1.3. 2007 ve öncesinde tanzim edilmiş olmakla beraber 2008 ve sonraki yıllarda yeni prim tahakkuku yapılacak uzun süreli poliçeler için KPK hesaplamasının eski yönteme göre mi yoksa yeni Yönetmelik hükmüne göre mi yapılması gerektiği konusunda tereddüt hasıl olmuştur.
2007 ve öncesinde tanzim edilmiş olmakla beraber 2008 ve sonraki yıllarda yeni prim tahakkuku yapılacak uzun süreli poliçelerin bu primleri için yapılacak KPK hesaplamasında yeni Yönetmelik hükmü dikkate alınacaktır. Böylece, 2008 yılı sonuna gelindiğinde tüm poliçeler için yeni sistemin uygulanıyor olması gerekmektedir.
1.4. 5 inci maddenin beşinci fıkrası bazı giderlerin ertelenmesine imkan sağlamaktadır. KPK düzenlemesini içeren bu maddeden sadece KPK’ya tabi poliçelere ait giderlerin ertelenebileceği ancak sadece matematik karşılık ayrılan poliçeler için ise bu tip bir ertelemeye imkan bulunmadığı izlenimi edinilmektedir.
Bilindiği üzere, uygulamada yıllık yenilenen sigorta teminatı içeren bir yıldan uzun süreli sigorta sözleşmelerinde KPK uygulaması söz konusu olduğundan 5 inci maddenin beşinci fıkrası içerisinde düzenlenen gider ertelemesi yapılabilmektedir. Bir yıldan uzun süreli sağlık, hayat, ferdi kaza poliçelerinde ise bu aşamada gider ertelemesine imkan bulunmamaktadır. Bununla birlikte, bu konu ile ilgili olarak çalışmalar Müsteşarlıkça başlatılmış olup durum daha sonra tekrar değerlendirilecektir.
1.5. Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde düzenlenmiş olan devam eden riskler karşılığının hesaplanmasında sadece KPK uygulamasına konu poliçelerin dahil olacağı düşünülmektedir. Aksi halde, birikimli hayat sigortaları ile ilgili vade gelimi ödemeleri oranın pay bölümünü artıracağından yanlış bir hesaplamaya neden olacaktır. Konuya açıklık getirilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir.
Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde düzenlenmiş olan devam eden riskler karşılığının hesaplanmasında sadece KPK uygulamasına konu poliçeler dahil olacaktır.
1.6. Madde 6(2) çerçevesinde yapılacak yeterlilik testinde kullanılacak hasar prim oranının ara dönemlerde son 12 aylık dönem için nasıl hesaplanacağı hususunda tereddüt hasıl olduğu görülmektedir. Sayısal örnekleme ile konunun açıklanması faydalı olacaktır.
Bilindiği üzere; Yönetmeliğin 6 ncı maddesi devam eden riskler karşılığını düzenlemektedir. Yönetmeliğin 2 nci fıkrasında ise devam eden riskler karşılığı yeterlilik testinden bahsedilmektedir. Yeterlilik testi ile ilgili sayısal örnek aşağıda yer almaktadır:
30/06/2008 tarihi itibarıyla hazırlanacak tablolarda;
*Muallak Tazminatlar Karşılığı (net) (30/06/2008 itibarıyla)...............600 YTL
*Ödenen Tazminatlar (net) (01/07/2007-30/06/2008 dönemi)..............800 YTL
*Devreden Muallak Tazminatlar Karşılığı (net) (01/07/2007 Devreden Muallak Tazminatlar Karşılığı rakamı alınır) .........200 YTL
*Yazılan Primler (net) (01/07/2007-30/06/2008 dönemi)......................900 YTL
*Devreden KPK (net) (01/07/2007 Devreden KPK rakamı alınır).........600 YTL
*KPK (net) (30/06/2008 itibarıyla).........................................................500 YTL