(1) Bu Statünün amacı, 20/6/2013 tarihli ve 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun uyarınca kurulan Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliğinin organları, görev ve yetkileri ile çalışma ilke, usul ve esaslarının düzenlenmesidir.
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Değişikliklere ilişkin notları gizle
Konsolide metin (Sürüm: 4)
No.: 2678
Kurum: Cumhurbaşkanlığı
Kabul Tarihi: 27.06.2020
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 28.06.2020
Son Değişiklik Tarihi: 30.10.2024
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi: 30.10.2024
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Ekli “Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliği Statüsü”nün yürürlüğe konulmasına, 6493 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi gereğince karar verilmiştir.
Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliği Statüsü
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
Dayanak
(1) Bu Statü, 6493 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Statünün uygulanmasında;
a) Banka: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Anonim Şirketini.
b) Birlik: Tüzel kişiliği haiz ve kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliğini,
c) Elektronik para kuruluşu: 6493 sayılı Kanun kapsamında elektronik para ihraç etme yetkisi verilen tüzel kişiyi,
ç) Ödeme kuruluşu: Ödeme hizmeti sağlamak ve gerçekleştirmek için 6493 sayılı Kanun kapsamında yetkilendirilmiş tüzel kişiyi,
d) PTT: Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketini,
e) Üye: Birlik üyesi elektronik para kuruluşunu, ödeme kuruluşunu ve PTT'yi.
f) Yönerge: Bu Statü kapsamında Birlik Genel Sekreterliği tarafından hazırlanan ve Birlik Yönetim Kurulunca onaylanan düzenlemeleri,
g) KEP: Kayıtlı Elektronik Posta’yı,
ğ) Mesleki tanzim kararı: Birlik üyelerinin işlemlerinde uygulanan usullerde yeknesaklık sağlanmasına yönelik standartlar oluşturmak amacıyla alınan kararları,
h) Üye temsilcisi: 8 inci maddenin ikinci fıkrasında öngörülen usule göre Birliğe bildirilen temsilciyi,
ı) Yönetmelik: Bu Statü kapsamında Birlik Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan ve Birlik Genel Kurulunca onaylanan düzenlemeleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Birliğin Merkezi, Amacı, Görev ve Yetkileri ile Üyelik
Birliğin merkezi ve merkez dışı teşkilatı
(1) Birliğin merkezi İstanbul’dadır. Birlik, yurt içinde gerekli teşkilatı kurabilir.
Birliğin amacı
(1) Birliğin amacı; üyelerinin müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, birbirleri, temsilcileri ve müşterileri ile olan İlişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hâkim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlâkını korumak, üyelerin dayanışma içerisinde çalışmasını, iktisadi menfaatlerinin korunmasını ve mesleki konularda gelişimini sağlamak, üyeler arasında rekabetçi ortamın korunmasını, haksız rekabetin önlenmesini ve ödemeler alanının gelişmesini temin etmektir.
Birliğin görev ve yetkileri
(1) Birlik, 5 inci maddede sayılan amaçlara ulaşmak üzere aşağıda belirtilen görevleri yerine getirir ve yetkileri kullanır;
a) Mesleğin gelişmesini sağlamak amacıyla eğitim, tanıtım ve araştırma faaliyetlerinde bulunmak.
b) Meslek ilkelerini belirlemek suretiyle üyelerin mesleğin gerektirdiği disiplin ve birlik içinde ekonominin İhtiyaçlarına uygun olarak çalışmalarını sağlamak.
c) Üye kuruluş mensuplarının uyacakları meslek ilkeleri ve standartlarını belirlemek.
ç) İlgili mevzuat uyarınca alınan kararlar ile Bankaca alınması istenilen tedbirleri üyelerine duyurmak.
d) Üyeleri arasında haksız rekabeti önlemek amacıyla gerekli her türlü tedbiri almak ve uygulamak.
e) Üyelerin ilan ve reklamlarında uyacakları esas ve şartları tür, şekil, nitelik ve miktar itibarıyla tespit etmek.
f) Üyelerin ortak menfaatlerini ilgilendiren konularda Yönetim Kurulu kararma istinaden dava açmak.
g) Üyeleri arasında ortak projelere ilişkin iş birliğini temin etmek,
ğ) 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümleri ve diğer kanunlarla tanınmış müracaat hakları saklı kalmak kaydıyla üyeler ve bireysel müşterileri arasındaki ihtilafların değerlendirilmesi ve çözüme kavuşturulmasını temin etmek üzere hazırlayacağı ve Bankaca onaylanan usul ve esaslar dâhilinde hakem heyeti oluşturmak.
h) Ödemeler alanının ve üyelerin faaliyetlerinin gelişmesini sağlamak üzere strateji oluşturmak ve söz konusu stratejinin uygulanmasına yönelik kararlar almak.