Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
(1) Bu Talimatın amacı, sivil hava ulaşımına açık havaalanlarında pist yüzey koşullarının değerlendirilmesi ve raporlanmasına yönelik küresel olarak uyumlu hale getirilmiş Küresel Raporlama Formatı yöntemi uygulamalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Talimat Genel Müdürlük uzman personelini, havaalanı işletmeleri, hava trafik yönetimleri ile havayolu operatörlerini kapsar.
Dayanak
(1) Bu Talimat, Şikago Sözleşmesi’nin 14 numaralı Ek’ine, 14/10/1983 tarihli ve 18196 sayılı Resmi Gazete ‘de yayımlanan 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu'nun 41. maddesi, 15/07/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında 4 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, 05/06/1945 tarihli ve 4749 sayılı Kanun ile onanmış olan Şikago Sözleşmesi'nin 14 Numaralı Ek’i ve 09/01/2024 tarihli Havaalanı Emniyet Standartları Talimatı'na dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Talimat ve eklerinde geçen;
a) Genel Müdür: Sivil Havacılık Genel Müdürü'nü,
b) Genel Müdürlük: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nü,
c) Küresel Raporlama Formatı (GRF): Pist yüzey koşullarının belirlenmesinde kullanılan, ICAO tarafından geliştirilen, uçakların performansıyla doğrudan ilgili raporlar oluşturmak için pist yüzey koşullarının değerlendirilerek hazırlanan küresel olarak uyumlu metodolojiyi,
d) Havaalanı işletmecisi: 27/10/2016 tarihli ve 29870 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Havaalanı Sertifikasyon ve İşletim Yönetmeliği kapsamında Genel Müdürlük tarafından havaalanını işletmek üzere sertifika verilen gerçek veya tüzel kişiyi,
e) Pist durumu değerlendirme matrisi: Gözlemlenen bir dizi pist yüzey durumu/koşulları ve frenleme eylemi pilot raporundan, ilgili prosedürler kullanılarak pist durum kodunun değerlendirilmesine olanak sağlayan bir matrisi,
f) Pist durum kodu: Pist durum raporunda kullanılacak pist yüzey durumunu tanımlayan sayıyı,
g) Pist durum raporu: Pist yüzey koşulları ve bunun uçağın iniş ve kalkış performansı üzerindeki etkisine ilişkin kapsamlı, standartlaştırılmış bir raporu,
h) Pist yüzeyi durumu: uçak performansı amaçları doğrultusunda RWYCC'ın belirlenmesine temel oluşturan, RCR'de kullanılan pist yüzeyinin durumuna ilişkin bir açıklamayı,
i) Kontaminasyon: Pistin bir kirletici ile kirlenmesini,
j) Kontamine / kirlenmiş pist: Toplam pist uzunluğunun ve kapsadığı genişliğin veya temizlenmiş genişliğin yüzde 25'inden fazlasının don, buz veya herhangi bir derinlikte kar, sulu kar veya su ile kaplanmış pisti,
k) Önemli değişiklik: Yeni RCR yayını gerektiren ve gecikmeden bildirimi yapılması gereken; RWYCC, kontaminasyon tipi, kapladığı alan, derinlik ve diğer önemli değerlendirmeler durumunu,
l) Asgari Sürtünme Seviyesi (MFL): Bir pistin 'ıslakken kaygan olabilir' olarak bildirileceği sürtünme seviyesi.
m) Pist yüzey durumları: Pist durumu raporunda kullanılan pist yüzeyinin durumunun (durumlarının) açıklaması, uçak performans amaçları için pist durumu kodunun belirlenmesinin temelini oluşturan tanımları,
n) Kuru pist: Yüzeyi görünür nemden arınmış ve kullanılması amaçlanan alanları kirlenmemiş pisti,
o) Islak pist: Pist yüzeyi, amaçlanan kullanım alanında 3 mm derinliğe kadar görünür nem veya su ile kaplı pisti,
p) Kaygan ıslak pist: Pistin önemli bir bölümünün yüzey sürtünme özelliklerinin bozulduğu belirlenen ıslak pisti,
q) Kirlenmiş pist: Kullanılan uzunluk ve genişlikteki pist yüzey alanının önemli bir bölümünün (izole alanlarda olsun veya olmasın) pist yüzey durumu tanımlayıcılarında listelenen maddelerden bir veya daha fazlasıyla kaplı olan pisti,
r) Pist Yüzey Durumu Tanımlayıcıları: Pist yüzeyinde bulunan sıkıştırılmış kar, kuru kar, don, buz, sulu kar, aşağıdaki maddelerden birini,
s) Sıkıştırılmış Kar: Uçak lastiklerinin, çalışma basınçlarında ve yüklemelerde, yüzeyde daha fazla sıkışma veya tekerlek izi oluşmadan yüzey üzerinde çalışacağı şekilde katı bir kütle halinde sıkıştırılmış karı,
t) Kuru Kar: Kolayca kartopu yapılamayan karı,
u) Don: Sıcaklığı donma noktası veya altında olan bir yüzey üzerinde havadaki nemden oluşan buz kristallerini,
v) Buz: Soğuk ve kuru koşullarda buza dönüşen donmuş veya sıkıştırılmış kar içeren suyu,Durgun Su: Derinliği 3 mm'den büyük olan suyu,
w) Islak Buz: Üzerinde su bulunan buz veya eriyen buzu,
x) Islak Kar: İyice sıkıştırılmış, katı bir kartopu oluşturmaya yetecek kadar su içeren ancak su dışarı çıkmayan karı,
ifade eder.
Kısaltmalar ve semboller
(1) Bu Talimatın eklerinde geçen ve aşağıda yer alan kısaltmalardan;