Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Talimatın amacı, uçak, helikopter, dikey kalkışlı hava aracı ve hava gemisi kategorilerindeki hava araçlarında pilot olarak faaliyette bulunacak kişilerin lisanslandırılma ve yetkilendirilmelerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Talimat; Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden uçak, helikopter, dikey kalkışlı hava aracı ve hava gemisi kategorilerindeki hava araçlarında pilot olarak görev yapmak üzere lisans ve yetki almış, alacak, temdit edecek veya yenileyecek kişileri ve bunlara eğitim veren veya bünyelerinde bulunduran kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri kapsar.
Hukuki dayanak
(1) Bu Talimat;
a) 14/10/1983 tarihli ve 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununa,
b) 15/07/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında 4 No’lu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 437 ve 441 inci maddelerine,
c) 02/06/2017 tarih ve 30084 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan SHY-1 Pilot Lisans Yönetmeliğine,
ç) Chicago'da 7/12/1944 tarihinde akit ve imza edilmiş olan Milletlerarası Sivil Havacılık Anlaşması ile Sivil Havacılık Geçici Sözleşmesi ve Bunların Eklerinin Onanması Hakkında 05/06/1945 tarihli ve 4749 sayılı Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.
(2) Bu Talimat, Avrupa Komisyonu tarafından uçuş ekibi lisanslandırılması hususunda yayımlanan 1178/2011 sayılı mevzuatın Ek 1’ine uyumlu olarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Talimatta geçen terimlerin tanımları:
a) Ab-initio: Adayın; alacak olduğu uçuş eğitiminde daha önceki uçuş tecrübelerinin dikkate alınmadığı durumu,
b) Açısal operasyon: Planlanan rota takibine göre tolere edilebilir azami hatanın/sapmanın, Rota Sapma Göstergesindeki (CDI) veya kokpitteki eşdeğer ekrandaki ibrelerin sapması cinsinden ifade edildiği aletli yaklaşma operasyonunu,
c) Akrobasi uçuşu: Normal uçuşta veya akrobasi yetkisi dışındaki uçuş eğitiminde gerekli olmayan, hava aracının pozisyonunda ani durum değişikliği, anormal bir durum veya anormal hızlanma gerektiren kasıtlı manevrayı,
ç) Aletli süre: Aletli uçuş süresini veya aletli yer süresini,
d) Aletli uçuş süresi: Pilotun hava aracını sadece aletleri referans alarak uçurduğu süreyi,
e) Aletli Uçuş Kuralları (IFR) altında uçuş süresi: Hava aracının aletli uçuş kuralları altında uçurulduğu uçuş süresini,
f) Aletli yer süresi: Bir pilotun, uçuş simülasyonu eğitim cihazlarında (FSTD) benzetilmiş aletli uçuş şartlarında aldığı eğitim süresini,
g) Balon: Gaz yardımıyla veya bünyesine entegre ısıtıcı vasıtasıyla havada seyredebilen, havadan hafif motorsuz hava aracını ve motorlu olmalarına rağmen bu Talimatta balon olarak değerlendirilen sıcak hava ile çalışan hava gemilerini,
ğ) Çift kumanda eğitim süresi: Uygun şekilde yetkilendirilmiş bir öğretmenden uçuş eğitimi alan bir kişinin uçuş eğitimi esnasındaki uçuş süresini veya aletli yer süresini,
h) Çok pilotlu hava aracı (MPA):
1. Uçaklarda, en az iki pilotla operasyon yapmak üzere sertifikalandırılmış uçakları,
2. Helikopterler, hava gemileri ve dikey kalkışlı hava araçlarında en az iki pilotla operasyon yapmak üzere sertifikalandırılmış veya en az iki pilotla işletilmesi gereken hava araçlarını,
ı) Çok pilotlu operasyon: En az iki pilotun uçuş ekibi işbirliği kullanarak çok pilotlu veya tek pilotlu hava aracında gerçekleştirdiği operasyonu,
i) Diğer eğitim cihazları (OTD): Tam bir uçuş kokpit ortamının gerekli olmadığı, eğitime imkan sağlayan, FSTD’ler dışındaki eğitim yardımcı cihazlarını,
j) Dikey kalkışlı hava aracı: Değişken geometrili rotorları veya gövdesinde veya kanatlarında yer alan motorlar/itici güç sağlayan aygıtlar vasıtasıyla dikey kalkış yapabilen ve havada ilerleyebilen/yükselebilen hava aracını,
k) Doğrusal operasyon: Planlanan rota takibine göre tolere edilebilir azami hatanın/sapmanın, yataydaki rota takibinden sapma için uzunluk birimi (örneğin deniz mili) cinsinden ifade edildiği aletli yaklaşma operasyonunu,
l) EBT: Kanıta dayalı eğitim modelini,
m) EBT işleticisi: Bir işletme ruhsatına (AOC) sahip, Genel Müdürlük tarafından onaylanmış bir EBT programını uygulayan kuruluşu,
n) EBT karma programı: Uçuş operasyon gereklilikleri uyarınca, bir kısmı EBT’nin uygulanmasına ayrılmış olan ancak bu Talimatın Ek 1.9’unda verilen yeterlilik kontrollerinin yerine geçmeyen, operatörün tazeleme eğitim ve kontrol programını,
o) EBT’nin uygulamalı değerlendirmesi: Tüm yetkinlikleri doğrulamak üzere kullanılan ve simülasyon veya işletme ortamında gerçekleşen bir performans değerlendirme yöntemini,
ö) EBT programı: Uçuş operasyon gereklilikleri uyarınca gerçekleştirilen pilot değerlendirme ve eğitim programını,