(3) Sermayesinin %50’sinden fazlası doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait olan, kamu kontrolünde olan veya Sayıştayca denetlenen ikinci fıkra kapsamı dışındaki diğer işletmeler, bu Tebliğin sadece 18 inci, 19 uncu ve 20 nci maddelerine tabi olup 9/3/2021 tarihli ve 31418 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu İşletmelerinin Faaliyetlerinin İzlenmesi ve Raporlanmasına Dair Tebliğde yer alan hususlar çerçevesinde hareket ederler.
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Metnin ilk hali
Kurum: Hazine ve Maliye Bakanlığı
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 24.12.2024
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve kapsam
(1) Bu Tebliğin amacı, 17/10/2024 tarihli ve 9043 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Kararda belirtilen hükümlerin uygulanması amacıyla izlenecek usul ve esaslar ile istenecek bilgi ve belgelerin mahiyetini belirlemektir.
(2) Bu Tebliğ, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kamu iktisadi teşebbüsleri ile bağlı ortaklıkları ve 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna tabi olup sermayesinin yüzde 50’sinden fazlası kamuya ait olan kuruluşları kapsar.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralar kapsamındaki kuruluşlar EK-1’de yer almaktadır.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 17/10/2024 tarihli ve 9043 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Kararın 32 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bağlı ortaklık: 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 58 inci maddesinin üçüncü fıkrası ile 18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun ek 1 inci maddesi kapsamında kurulanlar hariç olmak üzere sermayesinin yüzde ellisinden fazlası kamu iktisadi teşebbüsüne ait olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan anonim şirketleri,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Kamu iktisadi teşebbüsü: 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi iktisadi devlet teşekkülü ile kamu iktisadi kuruluşlarını,
ç) Kamu işletmesi: 1 inci madde kapsamına giren işletmeleri,
d) Kamu kontrolü: Sermayenin doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte yarısından fazlasının ve/veya oy hakkının yarısından fazlasının ve/veya yönetim kurulu üyelerinin yarısından fazlasının aday gösterme veya atama hakkının ve/veya işletmelerin mali politikalarının ve faaliyetlerinin yönetilmesi gücünün doğrudan veya dolaylı olarak devlete ait olmasını,
e) Kamu teşebbüsü: 1 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamına giren işletmeleri,
f) Karar: 17/10/2024 tarihli ve 9043 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Kararı,
g) KİVİ sistemi: Kamu işletmeleri veri izleme sistemini,
ğ) ÖİB: Özelleştirme İdaresi Başkanlığını,
h) Program: Kararın ekinde yer alan tablodaki mali hedefler ile Bakanlık tarafından bu hedefler dikkate alınarak kamu teşebbüslerine gönderilen 2025 yılı mali büyüklüklerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İstihdam ve Hizmet Alımları
Açıktan ve naklen atama
(1) Kararın 4 üncü maddesi uyarınca, 2024 yılında ayrılan personel sayısı belirlenirken, emeklilik, istifa, kurum dışı nakil, ölüm ve iş akdi feshi yoluyla ayrılanlar dikkate alınır. Askerlik, kurum içi nakil, statü değişikliği, profesyonel sendikacı olarak kamu teşebbüslerinden ayrılan personel, 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi çerçevesinde istihdam fazlası olarak bildirilen personel ve 16/10/2023 tarihli ve 7723 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Karar kapsamında işe alındıktan sonra 2024 yılı içinde ayrılan personel ile geçici işçilere ilişkin personel hareketleri hesaplamada dikkate alınmaz.
(2) Kamu iktisadi kuruluşları ile Bakanlıkça 2024 yılında sermaye aktarımı yapılan iktisadi devlet teşekkülleri ve bunların bağlı ortaklıklarının Kararın 4 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamındaki personel atama işlemleri Bakanlığın uygun görüşüne tabidir. Söz konusu kamu teşebbüsleri, EK-2’de yer alan Tablo 500: Personel Talep Formunu doldurarak taleplerini gerekçeleriyle Bakanlığa iletir ve gerekli izni aldıktan sonra işlemlerini tekemmül ettirir. Personel Talep Formunu göndermeyen kamu teşebbüslerinin talepleri dikkate alınmaz. Bu fıkra kapsamındaki atama izinleri, Bakanlıktan yılda en çok üç kez talep edilebilir.
(3) Kararın 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamındaki istisnalar çerçevesinde emekli personel istihdam edilmesi durumunda 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 30 uncu maddesi doğrultusunda hareket edilir. Bu kapsamda yapılacak emekli personel atamalarından 3 sayılı Üst Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usûllerine Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro, pozisyon ve görevlere yapılan atamalar Kararda belirtilen sınırlamalara tabi değildir.
(4) İstihdama ilişkin Kararda belirtilen konularda, kamu teşebbüsü yönetim kuruluna gerekli atamaların yapılmaması nedeniyle toplantı yeter sayısı bulunmayan kamu teşebbüsleri hariç olmak üzere, Kararda belirtilen sınırlamalar dikkate alınarak, karar almaya yalnızca kamu teşebbüsü yönetim kurulu yetkilidir ve bu konuda yetki devri yapılamaz. Kamu teşebbüsü yönetim kurulu bu konu ile ilgili gereken tedbirleri almakla yükümlüdür. 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamede belirtilen yetki dışında, ilgili Bakanlıklar bu konuda Kararı kısıtlayıcı hiçbir işlem tesis edemez.