Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
10482
Kurum:
Tarım ve Orman Bakanlığı
Kabul Tarihi:
23.06.2014
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
23.06.2014
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
1- Mera Kanununa veya daha önceki kanunlara göre mera, yaylak ve kışlak olarak tahsis edilmiş olan veya kadimden beri bu amaçla kullanılan arazilerde tahsis amacı değişikliği yapılabilir.
2- Harman yeri, panayır, sıvat ve eyrek yerleri gibi kamu orta mallarının tahsis amacı değişikliği işlemlerinde 14 üncü madde hükümleri uygulanır, Ancak Geçici Madde-3 hükümleri uygulanmaz.
3- Mezarlık, çeşme ve mecrası ile meydan vasıflı kamu orta mallarında 14 üncü madde hükümleri uygulanmaz.
4- Mera Kanunu kapsamındaki davalı alanlarda tahsis amacı değişikliği yapılabilmesi için dava sonucu beklenmelidir. Ancak dava konusu alan hakkında davanın mülkiyete ilişkin olmadığının, davayı görmekte olan mahkemeden alınacak resmi yazıyla tespit edilmesi halinde dava sonucu beklenilmeden İl Mera Komisyonu tarafından tahsis amacı değişikliğine karar verilebilir.
5- Mera Yönetmeliğinin 8/e bendi gereği; tüm tahsis amacı değişikliği taleplerinde arazide inceleme yapacak Komisyon ve teknik ekip üyelerinin 6245 sayılı Harcırah Kanunu gereği her türlü yol gideri ve gündelikleri talep sahiplerince karşılanması ve tahsis amacı değişikliği işlemlerinin başlatılabilmesi için sayılan giderlerin tahsil edilmesi gerekmektedir. Söz konusu giderler günün koşullarına uygun olarak belirlenir.
6- Mera Kanunu kapsamında tahsis amacı değişikliklerinde irtifak hakkı talepleri değerlendirilmez.
7- Mera Kanunu kapsamındaki alanlar devir ve trampa yapılamaz.
8- Mülkiyeti şahıslara ve özel hukuk tüzel kişiliklerine ait olan mera, yaylak ve kışlaklarda tahsis amacı değişikliği uygulaması yapılmaz.
9- Mera Yönetmeliğinde belirtilen bilgi ve belgelerin eksik olması halinde; eksik bilgi ve belgelerin tamamlanmasından sonra tahsis amacı değişikliği talepleri değerlendirmeye alınır.
10- Tahsis amacı değişikliği taleplerinin mera komisyonunca değerlendirilmeye alınması halinde, taleple ilgili mera komisyonu ve defterdarlığın görüşleri her hâlükârda Valilik Makamının onayına sunulur.
11- Avlakların, mera, yaylak ve kışlaklarda kurulmak istenmesi durumunda il mera komisyonundan görüş alınır. Bu alanlarda tahsis amacı değişikliği yapılmasına gerek olmayıp, 4342 sayılı Mera Kanunu kapsamındaki alanlarda herhangi bir tesisin kurulmaması, hayvan otlatılmasını kısıtlayan hiçbir faaliyetin yapılmaması ve bu alanların amacı dışında kullanılmaması gerekmektedir.
12- 16.06.2012 tarih ve 28325 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2012/15 sayılı Başbakanlık Genelgesi gereğince; kiralama ve tahsis amacı değişikliği işlemlerinde Başbakanlıktan izin alınacaktır.
13- Mera Kanunu kapsamındaki alanlarda yapılacak olan mevsimlik kiralamalar, ülke güvenliği ve olağanüstü hal durumlarında ihtiyaç duyulan, doğal afet bölgelerinde yerleşim yeri için ihtiyaç duyulan, mera veya arazi toplulaştırma projeleri kapsamındaki tahsis amacı değişikliği işlemleri, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunca Lisans verilen tüzel kişiler lehine yapılacak işlemlere esas olmak üzere kamu orta malı niteliğindeki taşınmazların tahsis amacı değişikliği işlemleri, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce yürütülen projeler ve tesisler için ihtiyaç duyulan alanlar, Karayolları Genel Müdürlüğünün devam eden yol yapım, bakım, onarım ve trafik can ve mal güvenliğine yönelik hizmetleri için ihtiyaç duyulan alanlar ve Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünce demiryolu altyapı ve üstyapı çalışmalarında ihtiyaç duyulan malzeme ve taş ocaklarının bulunduğu taşınmazların tahsis amacı değişikliği işlemleri 2012/15 sayılı Başbakanlık Genelgesinden muaf tutulmuştur.
14- Mera Kanunu kapsamındaki alanlarda yapılacak Madencilik faaliyetlerinde ilgili müdürlüğün talebi üzerine Komisyonun uygun görüşü neticesinde valilik izni ile sadece arama faaliyeti yapılabilir. Arama ruhsat sahibi tarafından doğrudan yapılan talepler değerlendirmeye alınmaz. İşletme faaliyetine karar verilmesi halinde tahsis amacı değişikliği yapılması gerekir.
15- Arama ruhsatı alınan alanlar için; Teknik ekibin görevlendirilmesi, teknik ekipçe mera inceleme raporunun tanzimi ve bu raporun Komisyona sunulması en geç 30 gün içinde tamamlanır. Bu sürede çalışmaların tamamlanamaması halinde; sebebi ve çalışmalara başlanacağı tarih bir yazı ile ruhsat sahibi ve ilgili müdürlük veya genel müdürlüğe bildirilir. Defterdarlık görüşü Bakanlık İl Müdürlüğüne ulaştıktan sonra Komisyon 15 gün içerisinde inceleme raporu ve Defterdarlık görüşü ile birlikte kararını oluşturur ve kararı Valilik onayına sunar.
16- Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının talebi üzerine, 3213 sayılı Maden Kanunu ve 6326 sayılı Petrol Kanunu kapsamındaki tahsis amacı değişikliği işlemleri için Mera Kanununun 14/a bendinde belirtilen ”arama faaliyetleri sonunda rezervi belirlenen maden ve petrol faaliyeti için zaruri olan” faaliyetlerde kullanılmak üzere yol, trafo ve enerji hattının geçeceği yerlerin zaruri olup olmadığı hususu, mera bütünlüğü ve alternatif alanlar bakımından teknik ekiplerce incelenerek Mera Komisyonu tarafından değerlendirilir.