ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Metnin ilk hali
Kurum: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı
Kabul Tarihi: 31.12.2021
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 31.12.2021
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Dayanak
Amaç
(1) Bu Usul ve Esasların amacı; sıfır atık yönetim sistemi uygulamaları ile geri kazanılabilir atıkların diğer atıklarla karıştırılmadan kaynağında ayrı biriktirilmesine ve ayrı toplanmasına, geri kazanım ve/veya bertarafa gönderilmek üzere bırakılabilmesi için oluşturulan atık getirme merkezlerine ilişkin idari ve teknik hususları belirlemektir.
(1) Bu Usul ve Esas; sıfır atık yönetim sistemi uygulamaları ile bu uygulamalar kapsamında; evlerden ya da içerik veya yapısal olarak benzer olan ticari, endüstriyel işletmeler ile kurumlardan kaynaklanan tehlikesiz nitelikteki geri kazanılabilir atıkların kaynağında ayrı biriktirilmesi ve ayrı toplanması ile Ek-1’de yer alan atıkların geri kazanım ve/veya bertarafa gönderilmek üzere bırakılabilmesi için atık getirme merkezlerinin kurulmasına ve işletilmesine ilişkin esasları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, 2/4/2015 tarihli ve 29314 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Yönetmeliğine ve 12/7/2019 tarihli ve 30829 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sıfır Atık Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Usul ve Esasta geçen;
a) Atık getirme merkezi: Ayrı biriktirilen atıkların geri kazanıma ve/veya bertarafa gönderilmesi amacıyla bırakıldığı merkezleri,
b) Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını,
c) Biriktirme ekipmanı: Atıkların türlerine göre biriktirildiği kumbara, konteyner ve benzeri ekipmanları,
ç) Geri kazanılabilir atık aktarma merkezi: Sıfır atık yönetim sistemi kapsamında; evlerden ya da içerik veya yapısal olarak benzer olan ticari, endüstriyel işletmeler ile kurumlardan kaynaklanan tehlikesiz nitelikteki geri kazanılabilir kağıt/karton, cam, metal, plastik, kompozit, tekstil atıkların atık işleme tesislerine ulaştırılmadan önce biriktirilmesi amacıyla mahalli idareler tarafından kurulan/kurdurulan, işletilen/işlettirilen merkezleri,
d) İl müdürlüğü: Çevre, şehircilik ve iklim değişikliği il müdürlüğünü,
e) Mobil atık getirme merkezi: Belirli süreler içerisinde farklı noktalara hizmet vermek amacıyla kullanılan gerektiğinde yeri değiştirilebilen taşınabilir özellikte, farklı tür atıkları ayrı ayrı toplamak amacıyla birden fazla biriktirme ekipmanının birlikte bulunduğu atık toplama noktasını ve/veya atık getirme merkezine bağlı olarak kullanılan atık toplama taşıtlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Sıfır atık sistemine ilişkin genel ilkeler
(1) Sıfır atık yönetim sisteminin kurulması ve işletilmesinden; kamu kurum ve kuruluşları, OSB’ler, serbest bölgeler, sanayi siteleri, sanayi tesisleri, havalimanları, terminaller, limanlar, AVM’ler, iş merkezi ve ticari plazalar, eğitim kurumu ve yurtlar, sağlık kuruluşları, konaklama tesisleri, hane ve siteler, zincir marketler, akaryakıt istasyonları ve dinlenme tesisleri, tüzel kişiliğe sahip kuruluşlar, kafeterya ve restoranlar, kargo şirketleri, 27/11/2014 tarihli ve 29188 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği kapsamında ambalajlı ürün satışı yapan yerler gibi bina ve yerleşkeler ile mahalli idareler sorumludur.
(2) Mahalli idareler ile bina ve yerleşkeler Sıfır Atık Yönetmeliği’nde verilen uygulama takvimi doğrultusunda sıfır atık sistemini kurarlar.
(3) Bu maddenin birinci fıkrasında yer alan sıfır atık sisteminin kurulması ve işletilmesinden sorumlu bina ve yerleşkeler, sıfır atık yönetim sisteminde oluşan atıklar için asgari ikili biriktirme sistemi oluşturarak kağıt/karton, cam, metal, plastik ve kompozit atıklarını diğer atıklardan ayrı biriktirir.
(4) Sıfır atık yönetim sistemini kurarak belge alan bina ve yerleşkelerde ayrı biriktirilen atıklar sıfır atık belgesini alan mahalli idarelerin toplama sistemine veya çevre lisanslı atık işleme tesislerine birbirleriyle karışmayacak şekilde asgari ikili olarak teslim edilir.
(5) Mahalli idarelerce, hizmet alanlarının tamamını kapsayacak şekilde, ayrı biriktirilen geri kazanılabilir atıkların diğer atıklarla karıştırılmadan toplanması için asgari ikili toplama sistemi kurulur.
(6) Sıfır atık bilincinin ve farkındalığının artırılması ve uygulamanın yaygınlaştırılması için mahalli idareler tarafından süreli kampanyalar düzenlenir, vatandaşın atıklarını ayrı biriktirmesini teşvik edici organizasyonlar yapılır. Bu çalışmalar, çevre ve atık ile ilgili ulusal ve/veya uluslararası düzeyde kabul görmüş özel gün ve haftalar başta olmak üzere mahalli idare tarafından belirlenecek zamanlarda yapılır, yapılmadan önce vatandaşa duyurulur ve katılımı teşvik edilir. Sıfır atığı teşvik edici faaliyetlerde mahalli idareler, kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör kuruluşlarıyla işbirliği yapabilir.