Amaç
(1) Bu Tebliğin amacı; karayolu taşımalarının ekonomik, seri, elverişli, güvenli, verimli, kaliteli, çevreye kötü etkisi en az ve kamu yararını gözetecek şekilde düzenlenmesi çerçevesinde, ekonomik ve teknik ömrünü tamamlamış ticari motorlu karayolu taşıtlarının bir kısmının piyasadan çekilerek can ve mal güvenliğinin artırılması ve mevcut atıl kapasitenin azaltılarak sağlıklı bir taşımacılık piyasasının oluşturulabilmesine destek sağlamaktır.
Kapsam
(1) Bu Tebliğ, modeli 1990 ve öncesi yıllar olan;
a) Yük/eşya taşımak için imal edilmiş bulunan kamyonet, kamyon, tanker ve çekici cinsi motorlu taşıtları,
b) İnsan taşımak için imal edilmiş bulunan minibüs ve otobüs cinsi motorlu taşıtları,
kapsar.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ; 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2, 7, 21, 28 ve 34 üncü maddeleri ile 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun 1, 4, 5 ve 33 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Hak kazanma
(1) Bu Tebliğ kapsamına giren motorlu taşıt sahipleri;
a) İlgili mevzuata uygun olarak hurdaya ayırma işlemlerini Maliye Bakanlığınca 4/8/2012 tarihli ve 28374 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Taşıtlar Vergisi Genel Tebliğinin (Tebliğ No: 41) yayımlanmasından sonra yapmış/tamamlamış olmaları,
b) (a) bendine göre hurdaya ayrılmış olan taşıtı "taşıt olma özellikleri korunmuş/mevcut olarak" ve "Hurdaya Ayrılmıştır." kaşeli trafik tescil belgesinin aslı ile ödeme yapılacak hak sahibine ait banka adı ve IBAN numarasının belirtildiği dilekçe aslını (5 inci maddenin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen hak sahipliğini kanıtlayıcı belgelerle) "Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK) Hurda İşletmesi Müdürlüğü"nün "İzmir-Aliağa Hurda Müdürlüğü" ve "Kocaeli-Seymen Hurda Müdürlüğü"nden herhangi birine bu Tebliğin yayımlandığı tarihten itibaren, Kırıkkale Hurda Müdürlüğü’ne ise 1/4/2013 tarihinden itibaren teslim etmiş olmaları,
halinde bu Tebliğde belirtilen ödentiyi Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından almaya hak kazanırlar.
Ödeme
(1) Taşıt sahiplerine veya kanuni temsilcilerine yapılacak ödemenin şekli, süresi ve ödemeye ilişkin hususlar aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir.
a) Hurdaya ayırma ve teslime ilişkin belgelerin MKEK tarafından Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına iletilmesini müteakip ödeme işlemlerine başlanır ve en geç bir ay içinde sonuçlandırılır.
b) MKEK tarafından tanzim edilen "Araç Durum Raporu", "Kantar Tartı Fişi", "Hurda Malzeme Teslim ve Tesellüm Tutanağı", ilgilinin dilekçesi ve "Hurdaya Ayrılmıştır." kaşeli "Trafik Tescil Belgesi"nin aslı, eğer trafik tescil belgesi zayi ise trafik tescil bürolarından temin edilebilen “Zayidir.” ibareli, onaylı 18/7/1997 tarihli ve 23053 sayılı mükerrer Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolları Trafik Yönetmeliğinin ekinde yer alan EK-1 formunun aslı ve yine trafik tescil bürolarından temin edilebilen Karayolları Trafik Yönetmeliğinin ekinde yer alan EK-4 formu ve "Alacaklı Listesi" ödeme emrine bağlanır.
c) Hak sahiplerine yapılacak ödemeler, dilekçelerinde belirttikleri banka adı ve IBAN numarasına yapılır. Dilekçeye banka hesap cüzdanlarının fotokopisinin eklenmesi zorunludur.
ç) Alacaklının kanuni temsilci olması halinde, kanuni temsili tevsik eden belge (tüzel kişiliklerde temsil ve ilzama yetkili olunduğuna dair imza sirküleri; gerçek kişilerde ise vekaletname veya verasetname veya vesayetname) dilekçeye eklenir.
MKEK’nin görev, yetki ve sorumlulukları
(1) MKEK hurda işletmesi müdürlükleri bu Tebliğ kapsamında teslim aldığı taşıtları, doksan gün içinde taşıt olma özelliğini kaybettirecek şekilde parçalara ayırmak veya preslemek veya benzeri yöntemlerle kullanılamaz hale getirmek zorundadır. Söz konusu taşıtları hiçbir şekilde "taşıt" olarak satamaz.
(2) MKEK hurda işletmesi müdürlükleri bu Tebliğ kapsamında teslim alarak taşıt olma özelliğini kaybettirecek şekilde parçalara ayırdığı veya preslediği veya benzeri yöntemlerle kullanılamaz hale getirdiği taşıtlara ait "hurdaları" satma hakkına sahiptir.
(3) MKEK hurda işletmesi müdürlükleri; bu Tebliğ kapsamında teslim aldığı taşıtların bilgilerinin doğruluğunu tespit ettikten sonra, taşıtın teslim alındığına ilişkin dört nüsha tutanak düzenleyerek beş iş günü içerisinde tutanağın bir nüshasını aracın tescilli olduğu trafik kuruluşuna gönderilmek üzere hurda müdürlüğü içerisindeki trafik tescil birimlerine verir, bir nüshasını taşıt sahibine verir, bir nüshasını ilgili vergi dairesine bilgi verilmek üzere Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına gönderir, diğer nüshasını ise muhafaza eder.
(4) 4 üncü maddede yer alan iş ve işlemleri yapılmış/tamamlanmış taşıtlarla ilgili MKEK’nin diğer iş, işlem ve yükümlülüklerine ilişkin hususlar 2/11/2012 tarihli Protokole göre yürütülür.