Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar, Kısaltmalar ve Semboller
Amaç
(1) Bu Talimatın amacı, heliportlarda uygulanması gereken emniyet standartları ile ilgili usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Talimat, heliportları işleten işletmeciler ile bu heliportlar ve çevresinde uygulanması gereken emniyet standartlarına dair usul ve esasları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Talimat, 10/11/2005 tarihli ve 5431 sayılı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 11 inci maddesine ve 03/05/2017 tarihli ve 30055 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Heliport Yapım ve İşletim Yönetmeliği (SHY- 14B)’nin 7 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Talimat ve eklerinde geçen tanımlardan;
a) Başlangıç noktası: Başka miktarların hesaplanmasına yönelik bir referans veya esas niteliğinde olabilecek herhangi bir miktar veya miktarlar setini,
b) Bütünlük (havacılık verileri): Bir havacılık bilgisinin ve onun değerinin, oluşumundan veya resmi olarak değiştirilmesinden bu yana kaybolmadığında veya değiştirilmediğine ilişkin bir güvence derecesini,
c) Bütünlük sınıflandırması (havacılık verileri): Bozulmuş veri kullanımından kaynaklanan potansiyel riske dayanan sınıflandırmayı,
ç) Dinamik yük taşıyıcı yüzey: Acil durumda üzerinde konan helikopterin oluşturduğu yükü destekleme kabiliyeti bulunan yüzeyi,
d) Doğruluk: Öngörülen veya ölçülen değer ile gerçek değer arasındaki uygunluk derecesini,
e) Dönüşsel artıklık kontrolü: Veri kaybı veya değişikliğine karşı bir güvence seviyesi sağlayan verinin dijital olarak ifade edilmesine uygulanan matematiksel bir algoritmayı,
f) Değer terimi (D): Rotor(lar) döner vaziyetteyken, ana rotor ucu yol düzleminin en ön konumundan kuyruk rotor ucu yol düzleminin veya helikopter iskeletinin en arka konumuna kadar ölçülen, helikopterin en büyük genel ebadını,
g) Elipsoit yükseklik (Geodetik yükseklik): Söz konusu noktanın içinden elipsoit dış dikme boyunca ölçülen, referans elipsoit ile ilgili yüksekliği,
ğ) Emniyet alanı: Hava seyrüsefer amaçlı gerekli olanlar dışında, mânialardan arındırılmış olan FATO’yu çevreleyen bir heliport üzerinde bulunan ve kazaen FATO’dan sapan helikopterlerin hasar görme riskini azaltmayı amaçlayan belirli bir alanı,
h) Gemi üzeri heliport: Sadece helikopter operasyonları için tasarlanmış, özel olarak yapılmış olan heliportlar ile özel olarak bu görev için tasarlanmamış olan ancak helikopteri kaldırma kapasitesine sahip bir gemi üzerindeki alandan yararlanılan heliportları,
ı) Geodetik başlangıç noktası: Global referans sistemi/çerçevesi bakımından yerel referans sisteminin yerinin ve yönünün tanımlanması için gerekli minimum parametreler setini,
i) Geoid: Kıtalar boyunca kesintisiz olarak uzanan, düzeltilmemiş ortalama deniz seviyesine (MSL) rastlayan, Dünyanın çekim alanındaki eşit potansiyelli yüzeyi,
j) Helidek: Petrol veya gaz işlemek amacıyla kullanılan arama ve/veya üretim birimi gibi yüzen veya kıyıdan uzakta sabit bir yapı üzerinde bulunan bir heliportu,
k) Helikopter aşma sahası: Performans sınıfı 1'de işletilen bir helikopterin üzerinde hızlanarak belirli bir yüksekliğe ulaşabileceği, elverişli bir alan olarak seçilmiş ve/veya hazırlanmış olan arazi veya su üzerindeki belirli bir alanı,
l) Helikopter hava taksiyolu: Helikopterlerin havada taksi yapması için yüzey üzerinde tespit edilmiş olan belirli bir yolu,
m) Helikopter park yeri: Bir helikopterin park edilmesine ve yerde taksi yapma işlemlerinin tamamlandığı veya havada taksi yapma işlemlerinin öngörüldüğü durumlarda, helikopterin konmasına ve havalanmasına olanak veren bir hava aracı park yerini,
n) Helikopter taksi güzergâhı: Helikopterlerin heliportun bir bölümünden başka bir bölümüne hareket etmesi için tespit edilmiş olan hava veya yer taksiyolunu,
o) Helikopter yer taksiyolu: Tekerlekli iniş takımları bulunan helikopterlerin yerdeki hareketini sağlamaya yönelik yer taksiyolunu,
ö) Heliport: Tamamen veya kısmen helikopterlerin gelişi, kalkışı ve yüzey hareketi için kullanılması öngörülen, bir yapı üzerindeki tanımlanmış bir alan veya bir havaalanını,
p) Heliport rakımı: En yüksek FATO noktasının rakımını,
r) İstasyon sapması: VOR istasyonunun ayarlandığı anda belirlenen, VOR’un sıfır derece radyali ile gerçek kuzey arasındaki bir hiza değişimini,
s) Kalkıştan Vazgeçme alanı: Performans sınıfı I’de işletilen helikopterlerin vazgeçilen bir kalkışı tamamlaması için heliport üzerinde belirlenmiş olan elverişli alanı,
ş) Konma ve havalanma alanı (TLOF): Helikopterin üzerine konabileceği veya üzerinden havalanabileceği alanı,
t) Koruma alanı: Helikopterlerin, emniyetli manevra yapabilmesi için diğer cisimlerden, FATO'dan, diğer taksi güzergâhlarından ve helikopter park yerlerinden ayrılmasını sağlayan, taksi güzergâhı içerisinde ve helikopter park yeri çevresindeki alanı,