Başvuru
(1) 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) hükümleri çerçevesinde yerli üreticiler Bizon Ağaç Sanayi Ticaret A.Ş., TKS- Tosya Ağaç Kap. ve Yonga Levha San. ve Tic. A.Ş., Çağ Orman Ürünleri ve Otom. Sanayi ve Ticaret A.Ş., Ekol Kontrplak-Taşköprü Tarım Hayvancılık Orman Ürünleri Tekstil Madencilik Tic. Ve San. A.Ş., Dastaş-Demircioğlu Ağaç San. ve A.Ş., Cezmi Akça Kontrplak ve Kereste Fabrikası Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) menşeli “sadece ağaç levhalarından meydana gelen kontrplaklar (her bir katının kalınlığı 6 mm’yi geçmeyenler)”in (kontrplaklar) Türkiye’ye dampingli fiyatlarla ithal edildiği ve bu durumun yerli üretime zarar verdiği iddiasıyla bu ülke menşeli söz konusu maddelerin ithalatına karşı önlem alınması istemiyle başvuruda bulunmuşlardır.
(2) Söz konusu başvuru, diğer kontrplak üreticilerinden Baykon Kontrplak San. ve Tic. Ltd. Şti., Dempar-Demircioğlu Ağaç San. ve Dış Tic. A.Ş., Anıl Orman Ürünleri San. Tic. Ltd.Şti., Kuriş Ağaç Sanayi İşletmeleri A.Ş., Yolçam Orman Ürünleri Sanayi A.Ş., Kamil Bayrak-Bayrak Kontrplak Orman Ürünleri İnş. San. Tic. Şti., Taner Entegre Ağaç San. Tic. A.Ş., Vezirköprü Orman Ürünleri ve Gıda Ticaret A.Ş., Pelit Arslan Kontrplak Fabrikası A.Ş. ve Ferit Bayrak-Bayrak Ağaç Ürün. İnş. San.ve Tic. Ltd. Şti. tarafından da desteklenmektedir.
Başvuru konusu madde
(1) Kontrplaklar, ağaç kütüklerinin soyma tekniği ile katmanlara ayrılması ve bu katmanların birbirlerine lif (su) yönleri dik gelecek şekilde yüksek sıcaklık ve basınç altında çapraz yapıştırılmaları ile üretilen ve kullanım alanlarına göre yüzeyleri sert ağaç katmanları, fenolik film, plastik laminat, doyurulmuş kağıt, fiber takviyeli reçine, boya veya cila ile kaplanabilen ahşap panellerdir. Kontrplaklar, yapılarda beton döküm panelleri, endüstriyel zeminler, yapı panelleri (çatı, duvar, döşeme, cephe kaplama, vb) gibi yük taşıyıcı, kara, deniz ve demiryolu taşıtlarında zemin ve panel; ambalaj sektöründe kargo ambalajı, mobilya ve parke sektöründe ise ara mamul olarak pek çok değişik şekilde kullanılmaktadır.
(2) Başvuru konusu madde, 4412.13, 4412.14 ve 4412.19. gümrük tarife pozisyonları (GTP) altında sınıflandırılmaktadır.
(3) Bu aşamada belirtilen GTP’ler bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı değildir.
Başvurunun desteklenmesi
MADDE 3
(1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, şikayetçi firmaların Türkiye toplam benzer mal üretiminin %35,5’ini gerçekleştirdiği, üretimin %19’luk bölümünün ise şikayeti destekleyen firmalarca yapıldığı tespit olunmuş, böylece, Yönetmelik’in 20 nci maddesi çerçevesinde, şikayetçilerin yerli üretim dalını temsil yeteneğini haiz oldukları anlaşılmıştır.
Damping iddiası
(1) ÇHC’nin piyasa ekonomisi uygulamayan bir ülke olarak değerlendirilmesi nedeniyle, Yönetmelik’in 7 nci maddesi uyarınca şikayet konusu malın Türkiye’deki üretim maliyetine makul bir kâr miktarı eklenmek suretiyle hesaplanan oluşturulmuş değer, normal değer olarak alınmıştır. Normal değer fabrika çıkış aşamasında tespit edilmiştir.
(2) Kontrplakların ÇHC’den Türkiye’ye ihraç fiyatı için ise, TÜİK ithalat istatistiklerinde yer alan ortalama CIF fiyatları baz alınmıştır Tespit edilen CIF değer üzerinden o ithalat sebebiyle oluşmuş olan navlun ve sigorta giderleri düşülmek suretiyle FOB ihraç fiyatına ulaşılmıştır. Başka bir ayarlama yapılmamış ve bu fiyatın fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(3) Fiyat karşılaştırması, mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada, normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı üzerinden yapılmış ve bu suretle hesaplanan damping marjının önemli oranda olduğu görülmüştür.
Zarar ve nedensellik iddiası
(1) Şikayete konu ÇHC menşeli ithalatın miktarı gerek mutlak olarak gerekse yurt içi tüketime oranla 2002 yılından bu yana sürekli olarak artmaktadır. 2002 yılı ile 2005 yılı Ocak-Eylül dönemi arasında ÇHC’den yapılan ithalat 318 kat artış göstermiştir. Yerli üreticilerin 2002 yılında %83 olan pazar payı, 2005 yılı Ocak-Eylül döneminde %48’e gerilemiştir. Ayrıca şikayete konu ithalatın birim fiyatları, yerli üretim dalının fiyatlarının önemli ölçüde altında kalmaktadır.
(2) Bu durum sonucunda, dampingli olduğu iddia edilen fiyatlarla yapılan şikayete konu ithalatın, yerli üretim dalının üretim, yurtiçi satışlar, yurtdışı satışlar, kapasite kullanım oranı, büyüme, stoklar, pazar payı ve karlılık gibi ekonomik göstergelerinde önemli olumsuzluklara yol açtığı başvuru aşamasında sunulan delillerden anlaşılmıştır.
Karar ve işlemler