Yasal Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmelikten (Yönetmelik) oluşan ithalatta haksız rekabetin önlenmesi hakkında mevzuat hükümleri çerçevesinde re’sen yapılan incelemenin sonuçlarını içermektedir.
İnceleme Konusu Ürün
(1) İnceleme konusu ürün, 5201 gümrük tarife pozisyonu (GTP) altında sınıflandırılan karde edilmemiş veya penyelenmemiş pamuktur.
(2) Bahse konu GTP, bilgi amaçlı verilmiş olup, bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) İnceleme konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına halel getirmez.
Damping İddiası
(1) ABD için normal değer tespiti için hem Memphis pamuğunun 2013 yılı ortalama borsa fiyat verileri hem de ABD’nin üçüncü ülkelere gerçekleştirdiği ihracatın birim fiyatları kullanılmıştır.
(2) İnceleme konusu ülkeden, Türkiye’ye gerçekleştirilen satışların ihraç fiyatının belirlenmesinde, inceleme konusu ürünün normal değerinin hesaplanmasında kullanılan döneme ilişkin Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) verilerinden elde edilen ağırlıklı ortalama ihraç fiyatı esas alınmıştır.
(3) Birinci fıkrada belirtildiği şekilde tespit edilen normal değerler ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada karşılaştırılmış olup ABD menşeli inceleme konusu ürün için hesaplanan damping marjının ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu görülmüştür.
Zarar ve Nedensellik İddiası
(1) ABD menşeli inceleme konusu ürünün ithalatının mutlak olarak 2011-2013 dönemi arasında artış eğiliminde olduğu; toplam Türkiye pazarının büyümesine rağmen yerli üretim dalında ABD menşeli ithalat nedeniyle pazar kaybı yaşandığı belirlenmiştir.
(2) Yerli üretim dalının üretim, satış, karlılık, istihdam ve kapasite kullanım oranı gibi göstergelerinde 2011-2013 döneminde bozulmaların ortaya çıktığı tespit edilmiştir.
(3) ABD menşeli ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını 2012 yılı haricinde kırdığı belirlenmiştir. Öte yandan, yerli üretim dalının üretim maliyetlerini fiyatlarına tam olarak yansıtamaması neticesinde 2011-2013 döneminde yurtiçi satış fiyatlarının dampingli ithalat nedeniyle baskı altında kaldığı, maliyet altı satışlar nedeniyle fiyatlarının bastırıldığı ve fiyatlarının enflasyon karşısında reel olarak yıprandığı tespit edilmiştir.
(4) İnceleme aşamasında elde edilen deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde zarara yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve İşlemler
(1) Yapılan inceleme sonucunda; dampingli ithalat ve bu ithalattan kaynaklanan zararın varlığı konusunda damping soruşturması açılmasını haklı kılacak yeterlilikte bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunca, ABD menşeli söz konusu ürün için, Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde re’sen bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından yürütülecektir.
Soru Formları ve Bilgilerin Toplanması
(1) Soruşturma açılmasını müteakip, Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, ABD’nin Ankara’daki Büyükelçiliğine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulacaktır.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, incelemenin gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi verilecektir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili tarafların soru formuna Ekonomi Bakanlığına ait “Ticaret Politikası Savunma Araçları” internet sayfasındaki (www.tpsa.gov.tr) ilgili bölümden erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) İlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı olarak 7 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler.
(5) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkralar kapsamına girmeyen diğer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi) görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 7 nci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilirler.