ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Konsolide metin (Sürüm: 3)
No.: 98/11860
Kurum: Bakanlar Kurulu
Kabul Tarihi: 08.10.1998
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 06.11.1998
Son Değişiklik Tarihi: 28.07.2017
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi: 28.07.2017
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Birinci Bölüm
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
Bu Tüzük, Türk Boğazları'nda seyir, can, mal ve çevre güvenliğini sağlamak amacıyla deniz trafik düzenlemesini gerçekleştirmek için hazırlanmış olup Türk Boğazları'nda seyir yapacak tüm gemileri kapsar.
Tanımlar ve kısaltmalar
Bu Tüzükte geçen;
a) İdare: Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı,
b) Türk Boğazları: İstanbul Boğazı, Çanakkale Boğazı ve Marmara Denizi'nden gemilerin geçiş alanı ile bu alanı çevreleyen kıyı şeridi,
c) Mevzuat: Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası andlaşmalar, Türk Yasaları, Tüzükleri ve Yönetmelikleri,
d) Trafik ayırım şeridi içinde seyretme güçlüğü olan gemiler: Tam boyu ve daha büyük olan yada su çekimi ve daha büyük olan gemiler ileteknik durumları bakımından bu Tüzükte öngörülen trafik ayırım şeridi içerisinde seyretme güçlüğü olan gemiler,
e) Gemi: Denizde kürekten başka bir araçla yola çıkabilen her türlü araç,
f) Uğraklı geçiş yapan gemi: Seferi, Türk Boğazları'ndan bir liman, yada iskeleye varmak yada uğramak üzere planlanmış gemi ile uğraksız geçişi bozulan yada uğraksız geçişini bozan gemi,
g) Uğraksız geçen gemi: Seyri Türk Boğazları'nda bir liman, iskele yada biryere uğramamak üzere planlanmış ve bu husus gemi kaptanı tarafından Türk Boğazları'na girişten önce Türk Makamlarına bildirilmiş olan gemi,
h) Uğraksız geçişini bozan gemi: Uğraksız geçiş yaparken, kaptanı tarafından uğraksız geçişten vazgeçtiğini bildiren gemi,
i) Uğraksız geçişi bozulan gemi: Türk Boğazları'nda çatma, karaya oturma, başka bir deniz kazasına karışma gibi tehlike sebepleriyle ve mevzuat gereğince hakkında Türk İdari yada adli mercilerince araştırma, soruşturma yada kovuşturma yapılması gereken gemi,
j) Derin su çekimli gemi: En büyük su çekimi ve daha büyük olan gemiler,
k) Büyük gemi: Tam boyu ve daha büyük olan gemiler,
l) Toplam yedek boyu: Yedek çeken römorkörün başı ile yedeklenenin kıçı arasındaki, yada iten römorkörün kıçı ile itilenin başı arasındaki tam yolla çalışma sırasındaki uzunluk,
m) İstanbul Boğazı Kuzey sınırı: Anadolu Fenerini, Türkeli Fenerine birleştiren çizgi,
n) İstanbul Boğazı Güney sınırı: Ahırkapı Fenerini, Kadıköy İnciburnu/Mendirek Fenerine birleştiren çizgi,
o) Çanakkale Boğazı Kuzey sınırı: Zincirbozan Fenerinden geçen boylam,
p) Çanakkale Boğazı Güney Sınırı: Mehmetçik Burnu Fenerini, Kumkale Fenerine birleştiren çizgi,
r) Gündüz: Güneşin doğuşundan batışına kadar geçen süre,
s) Gece: Güneşin batışından doğuşuna kadar geçen süre,
t) TÜBRAP: Seyir Planı-I ve II ile Mevkii raporu ve Çağırma Noktası Raporunu kapsayan Türk Boğazları Rapor sistemi,
anlamında kullanılmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Trafik ayrım düzeni ve sınırları
Türk Boğazları ile yaklaşmalarında, Ek 1'de belirtilen ve Denizde Çatışmayı Önleme Sözleşmesinin (COLREG 72) 10 uncu Kuralına göre, düzenlenen ve IMO tarafından kabul edilen trafik ayırım düzenleri tesis edilmiştir.
Türk Boğazları'nda uygulanacak trafik ayırım düzeninin sınırları aşağıda gösterilmiştir.
Kuzeyde:
41° 16'N 028° 55'E
41° 21'N 028° 55'E
41° 21'N 029° 16'E
41° 14'N 029° 16'E
Noktalarını birleştiren alanın Kuzey sınırı.
Güneyde:
40°05'N 026°11'E
40°02'N 025°55'E
39°50'N 025°53'E
39°44'N 025°55'E
39°44'N 026°09'E
Noktalarını birleştiren alanın Güney sınırı.
Trafik kontrol merkez ve istasyonları
İdare, trafik ayırım düzeninin uygulanması, denetlenmesi ve rapor sisteminin işlerliği için, Trafik Kontrol Merkez ve İstasyonları kurar.
Türk Boğazları'ndan geçecek gemilerin teknik durumları ve bildirimleri
İstanbul ve Çanakkale Boğazları'na girecek bütün gemiler,
a) Bayrağını taşıdıkları ülkenin mevzuatına ve uluslararası kurallara göre denize elverişli olacaktır.
b) Gemi kaptanları 6 ncı Maddenin (b) bendinde belirtilen Seyir Planı II'yi vermeden önce, gemilerin teknik bakımdan aşağıda belirtilen koşullara uygun olduğunu saptayacak ve bu durumu jurnallerine yazacaklardır.
1) Ana yürütme makine ve yardımcıları çalışır durumda olacak ve her an manevraya hazır bulundurulacaktır.
2) Acil durum jeneratörleri her an devreye girebilecek durumda olacaktır.
3) Ana ve yedek dümen donanımı ile pusula ve radar normal çalışır durumda olacaktır.
4) Köprüüstü pervane devir sayısı, dümen ve pervane dönüş açısı göstergeleri çalışır ve ışıklandırılmış durumda olacaktır.
5) Seyir fenerleri, gemi düdüğü çalışır durumda ve köprüüstü teçhizatı tamam durumda olacaktır.
6) Köprüüstü ile baş, kıç, dümen ve makine dairesi arasındakiler baştaolmak üzere, tüm gemi iç haberleşme sistemleri ve alarmları işler durumda olacaktır.
7) VHF cihazı veya cihazları iyi çalışır durumda olacaktır.
8) Işıldak ve iyi durumda en az bir dürbün, köprü üstlerinde, gece ve gündüz heran kullanıma hazır olacaktır.