Aşağıdaki hususlarda ANLAŞMIŞLARDIR:
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Konsolide metin (Sürüm: 22)
Ek 2 - Gümrük Mühürü Altında Yapılan Uluslararası Taşımacılık İçin Karayolu Taşıtlarına Uygulanacak Teknik Şartlara İlişkin Kurallar
Ek 3 - Ek 2'de Yer Alan Kurallarda Öngörülen Teknik Koşullara Uygun Olan Karayolu Taşıtlarının Kabul İşlemi
Ek 4 - Eşyanın Gümrük Mührü Altında Taşınması İçin Karayolu Taşıtı Onay Belgesi
Ek 5 - Tır Plakaları
Ek 6 - Açıklayıcı Notlar
Ek 7 - Konteynerlerin Kabulüne İlişkin Ek
Ek 8 - İdari Komite ve TIR Yürütme Kurulu'nun Oluşumu; İşlevleri ve İç Tüzüğü
Ek 9 - TIR Rejimine Giriş
Ek 10 - Taraf Ülkelerece Kuruluşlara ve Uluslararası Kuruluşa Sağlanacak Bilgiler
Ek 11 - eTIR Rejimi
Yabancı Metin
Kabul Tarihi: 16.01.1985
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 31.03.1985
Son Değişiklik Tarihi: 01.11.2022
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi: 01.11.2022
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
AKİT TARAFLAR,
Karayolu taşıtları ile uluslararası eşya taşınmasını kolaylaştırmayı İSTEYEREK,
Taşıma şartlarındaki iyileştirmenin, aralarındaki işbirliğinin geliştirilmesinde önemli bir unsur teşkil ettiğini DÜŞÜNEREK,
Özellikle sınırlarda olmak üzere, uluslararası taşımacılıktaki idari formalitelerin basitleştirilmesi ve ahenkleştirilmesini arzu ettiklerini BEYAN EDEREK,
Bölüm I
GENEL
(a) TARİFLER
Bu Sözleşmede:
(a) "TIR taşıması" deyiminden; bu Sözleşme ile saptanan TIR rejimi altında eşyaların bir hareket noktasındaki Gümrük idaresinden, bir varış noktasındaki Gümrük idaresine taşınması,
(b) "TIR işlemi" deyiminden; bir TIR taşımasının, belli bir ülkenin bir hareket veya giriş (yol boyu) Gümrük idaresi ile bir varış veya çıkış (yol boyu) Gümrük idaresi arasında gerçekleştirilen kısmı;
(c) “Bir TIR işleminin başlaması” deyiminden; bir karayolu taşıtının, taşıt dizisinin veya konteynerin yükü ve bu yüke ilişkin TIR karnesi ile birlikte kontrol amacıyla hareket veya giriş (yol boyu) Gümrük idaresine sunulması ve TIR karnesinin Gümrük idaresince kabul edilmesi;
(d) “Bir TIR işleminin sonlandırılması” deyiminden; bir karayolu taşıtının, taşıt dizisinin veya konteynerin yükü ve bu yüke ilişkin TIR karnesi ile birlikte kontrol amacıyla varış veya çıkış (yol boyu) Gümrük idaresine sunulması;
(e) “Bir TIR işleminin ibrası” deyiminden; TIR işleminin bir Akit Tarafta usulüne uygun olarak sonlandırıldığının Gümrük makamları tarafından tescili anlaşılır; bu husus Gümrük makamlarınca, varış veya çıkış (yol boyu) Gümrük idaresinde mevcut veri veya bilgilerin hareket veya giriş (yol boyu) Gümrük idaresindeki veri veya bilgilerle karşılaştırılması suretiyle saptanır;
(f) “İthal veya ihraç vergi ve resimleri” deyimi, verilen hizmetin yaklaşık bedeli ile sınırlı olan ücret ve masrafları kapsamayan, ancak eşyanın ithali/ihracında veya buna bağlı olarak alınan gümrük vergileri ve tüm diğer vergi, resim, ücretler ile diğer masrafları ifade eder.
(g) "Karayolu taşıtı" deyiminden; yalnız motorlu karayolu taşıtları değil fakat bu taşıtlar tarafından çekilmek üzere yapılmış hertürlü römorklar veya yarı römorklar,
(h) "Taşıt dizisi" deyiminden; karayolunda bir ünite olarak hareket eden bağlı taşıtlar,
(j) "Konteyner” deyiminden; taşıma işlerinde kullanılan (büyük sandık, müteharrik sarnıç veya benzerleri) ve,
(i) içine eşya konmak üzere bir kompartman teşkil edecek şekilde, kısmen veya tamamen kapalı,
(ii) devamlılık niteliğine sahip olup, bu nedenle de bir çok defa kullanılabilecek şekilde sağlam,
(iii) yol boyunca aktarmaya gerek göstermeksizin, bir veya daha fazla sayıda taşıt tarafından eşya naklini kolaylaştıracak şekilde özel olarak yapılmış,
(iv) bir taşıttan diğerine bağlanması sırasında manevraya müsait bir şekilde yapılmış,
(v) kolayca yüklenecek ve boşaltılacak şekilde yapılmış,
(vi) iç hacmi en aşağı bir metre küp olan araçlar, anlaşılır.
"Ayrılabilen karoseriler" konteyner olarak telakki edilir.
(k) “Hareket Gümrük İdaresi” deyiminden; yükün tamamı veya bir kısmı ile ilgili TIR taşımasının başladığı yerdeki Akit Taraflardan birine ait Gümrük idaresi;
(l) “Varış Gümrük İdaresi" deyiminden; yükün tamamı veya bir kısmı ile ilgili TIR taşımasının sona erdiği yerdeki Akit Taraflardan birine ait Gümrük idaresi;
(m) “Yol boyu Gümrük İdaresi" deyiminden; bir karayolu taşıtının, taşıt dizisinin veya konteynerin bir TIR taşıması sırasında giriş veya çıkış yaptığı Akit Taraflardan birine ait Gümrük idaresi;
(n) "Kişi" deyiminden; gerçek ve tüzel kişiler,
(o) "TIR karnesi hamili" deyiminden; Sözleşme'nin ilgili hükümlerine uygun olarak kendisine TIR karnesi verilen ve hareket Gümrük idaresinde eşyayı TIR rejimine tabi tutma isteğini belirten bir TIR karnesi formunda adına beyanda bulunulan kişi anlaşılır; TIR karnesi hamili, karayolu taşıtının, taşıt dizisinin veya konteynerin yükü ve bu yüke ilişkin TIR karnesi ile birlikte hareket Gümrük idaresine, yol boyu Gümrük idaresine ve varış Gümrük idaresine sunulmasından ve Sözleşme'nin diğer ilgili hükümlerine tam olarak uyulmasından sorumludur,
(p) "Ağır veya havaleli eşya" deyiminden; ağırlıkları, boyutları veya nitelikleri nedeni ile genellikle kapalı bir karayolu taşıtında veya kapalı bir konteynerde taşınmayan maddeler,