ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Metnin ilk hali
Kurum: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
Kabul Tarihi: 04.04.2024
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 04.04.2024
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönergenin amacı; Afet ve Acil Duamı Yönetimi Başkanlığı harcama bilimleri ile Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığınca yürütülecek ön mali kontrol faaliyetlerine ilişkin ilke, iş, işlem ve süreçleri belirlemektir. Afet ve Acil Durum Harcamaları Yönetmeliği ile Uluslararası Acil Yardımların Yapılması Amacıyla Tefrik Edilen Ödeneğin Özel Hesaba Aktarılması, Harcanması, Muhasebeleştirilmesi ve Denetlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar kapsamındaki harcamalar bu yönerge kapsamında değildir.
(1) Bu Yönerge, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 58 inci ve 60 ıncı madde hükümleri, 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 15 inci maddesi, 29/05/2009 tarihli ve 5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 13/A maddesi, 31/12/2005 tarihli ve 26040 üçüncü mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen,
a) Başkanlık: Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığını,
b) Gerçekleştirme görevlileri: Harcama talimatı üzerine; işin yaptırılması, mal veya hizmetin alınması, teslim almaya ilişkin işlemlerin yapılması, belgelendirilmesi ve ödeme için gerekli belgelerin hazırlanması görevlerini yürütenler,
c) Görüş yazısı: Ön mali kontrol sonucunda mali karar ve işlemlerin uygun bulunup bulunmadığı yönünde verilen yazılı görüşü veya dayanak belge üzerine yazılan şerhi,
ç) Harcama birimi: Bütçeyle veya Ödenek gönderme belgesiyle ödenek tahsis edilen ve harcama yetkisi bulunan Başkanlık merkez ve merkez dışı birimini,
d) Harcama yetkilisi: Bütçeyle veya ödenek gönderme belgesiyle ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisini,
e) Kanun: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununu,
f) Ön mali kontrol: Başkanlığın gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerine ilişkin mali karar ve işlemlerinin, Başkanlık bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutan, harcama programı, merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer mali mevzuat hükümlerine uygunluğu ve kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması yönlerinden yapılan kontrolü,
g) Üst yönetici: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanını,
ğ) Usul ve Esaslar: İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esasları,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön Mali Kontrol
Ön mali kontrolün kapsamı
(1) Ön mali kontrol görevi, idarenin yönetim sorumluluğu çerçevesinde, Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı ve harcama birimleri tarafından yerine getirilir.
(2) Ön malî kontrol, Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı tarafından yapılan kontroller ile harcama birimleri tarafından yapılan kontrollerden oluşur. Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı tarafından yapılacak ön mali kontrol, Usul ve Esaslarda belirtilen kontroller ve bu Yönergede belirtilen kontroller ile harcama birimlerinin talebi veya Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığının doğrudan değerlendirmesi sonucunda ön mali kontrol işlemine tabi tutulmasında fayda görülen mali karar ve işlemlerden üst yönetici tarafından uygun görülen kontrollerden meydana gelir.
(3) Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı ve harcama birimleri tarafından yapılacak ön mali kontrol, Başkanlığın bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutan, ayrıntılı harcama programı, merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer mali mevzuat hükümlerine uygunluk yönlerinden yerine getirilir.
(4) Harcama birimleri tarafından yapılacak ön mali kontrol; Başkanlık bütçesi ve bütçe tertibine uygunluk yönünden ödeneğin bütçeye konulma amacına uygun olarak harcamanın yerinde yapılıp yapılmadığı, ihtiyaçların karşılanmasında Başkanlığın önceliklerine uyum, etkinlik değerlendirmesi ile harcamalarda verimlilik ve tutumluluğun sağlanması hususlarını da kapsar.
(5) Mali karar ve işlemler harcama birimleri tarafından kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması açısından da kontrol edilir.
Ön mali kontrolün niteliği
(1) Ön mali kontrol sonucunda uygun görüş verilip verilmemesi, danışma ve önleyici niteliği haiz olup mali karar ve işlemlerin harcama yetkilisi tarafından uygulanmasında bağlayıcı değildir.
(2) Mali karar ve işlemlerin Ön mali kontrole tabi tutulması ve ön mali kontrol sonucunda uygun görüş verilmiş olması, harcama yetkilileri ve gerçekleştirme görevlilerinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.