Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Bu Yönergenin amacı, afet bölgesinde yürütülen rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin olağanüstü durum nedeniyle ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanması ve sorunların çözümünde etkin bir şekilde planlama ve koordinasyonun yapılması ile ilgili iş ve işlemleri düzenlemektir.
Kapsam
Bu Yönerge, afet bölgesinde yer alan illerdeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin işleyişine ait hükümleri kapsar.
Dayanak
Bu Yönerge;
1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 3797 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun, 4306 sayılı Kanun, 4123 sayılı Afet Yasası, 01.09.1999 tarih ve 23800 sayılı Afetlerle İlgili Yetki Kararnamesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
c) İl Millî Eğitim Müdürlüğü: İldeki her derece ve türdeki okulların eğitim-öğretiminden sorumlu Millî Eğitim Müdürlüğünü,
d) İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü: İlçedeki her derece ve türdeki okulların eğitim-öğretiminden sorumlu Millî Eğitim Müdürlüğünü,
e) Merkez Müdürlüğü: Rehberlik ve araştırma merkezi müdürlüğünü,
f) Rehber Öğretmen: Rehberlik ve araştırma merkezlerinde ve okullarda görev yapan rehber öğretmenleri,
g) Öğretmen: Her derece ve türdeki okul ve kurumlarda görev yapan sınıf ve branş öğretmenini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Amaçlar ve Genel Esaslar
Amaçlar
Bu Yönerge ile;
a) Bölgedeki yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilere yaşanan afet dolayısıyla oluşan korku, kaygı gibi bireyin ruh sağlığını etkileyen olumsuz koşullar sonrası psikolojik destek sağlanması,
b) Bölgedeki yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin psikolojik, eğitsel ve sosyal açıdan desteklenerek günlük yaşama hızla uyumlarının sağlanması,
c) Oluşturulacak eylem plânlarının uygulanması için gerekli koşulların hızla sağlanması,
d) Yaşanan afetin boyutlarından dolayı, olağan durumdaki usul ve esaslar yerine, bölgedeki olağan dışı koşullar göz önünde bulundurularak görev, yetki ve sorumlulukların daha etkili yürütülmesinin sağlanması,
e) Afet sonrası koşullar nedeniyle yapılacak çalışmalarda yer, zaman ve imkân gözetmeksizin görevin sürekliliğinin sağlanması için gerekli psiko-sosyal ortamın yaratılması,
f) Afet sonrası oluşan koşullar nedeniyle ortaya çıkan sorunların çözümlenmesinde birimler arasında etkili ve verimli koordinasyonun sağlanması
gerçekleştirilir.
Genel Esaslar
Bu Yönergede aşağıdaki esaslar göz önünde bulundurulur:
a) Bakanlıkça ve bölgedeki yetkili organlarca plânlanan rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili çalışmalar, merkez müdürlüklerinin koordinatörlüğünde yürütülür.
b) Bölgede yapılacak eğitim-öğretim düzenlemelerinde müfettişlerin, okul müdürlerinin ve öğretmenlerin görüş, öneri ve bilgileri alınır, çalışmalara katılım ve desteklerinden her aşamada yararlanılır.
c) Hizmetlerin etkin ve verimli bir şekilde yerine getirilebilmesi için mobil ekipler ve merkezler oluşturulur. Okullarda ve mobil eğitim merkezlerinde rehber öğretmenler rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini yürütürler.
d) Merkezlerde yeterli sayıda uzman ve diğer personel bulunmadığı takdirde Bakanlıkça görevlendirme yapılır.
e) Bölgedeki yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin sağlıklı bir eğitim ortamına geçiş sürecinde öncelikle uyum ve motivasyonları sağlanarak hazır hâle getirilir.
f) Bölgedeki yönetici, öğretmen, öğrenci ve veliler ile yapılacak grup rehberlik hizmetlerindeki etkinlikler; bireylerle iletişimin daha kolay ve etkili sağlanabilmesi amacıyla küçük gruplar esasına göre düzenlenir.
g) Bölgede yapılacak çalışmalarda ulusal ve uluslar arası düzeyde üniversiteler, gönüllü toplum örgütleri ve gönüllü kuruluşların görüş ve önerileri değerlendirilir, gerektiğinde çalışmalara katılımları sağlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Genel Müdürlüğün Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Afet bölgesinde yürütülecek rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri, Genel Müdürlüğün organizasyonunda yürütülür. Genel Müdürlük, afet bölgelerinde uygulanacak rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin plânlanması, programlanması, uygulamaya konulmasında gerekli destek personelin sağlanması, hizmetlerin yürütülmesi, denetlenmesi, Bakanlığın ilgili birimleri, üniversiteler, kurum ve kuruluşlarla gerekli koordinasyonu sağlamakla yükümlüdür.
İl Millî Eğitim Müdürlüklerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
İl millî eğitim müdürlükleri bünyesindeki özel eğitim rehberlik ve danışma hizmetleri birimi afet bölgesindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin plânlanması ve koordineli bir şekilde yürütülmesiyle yükümlüdür.