ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Metnin ilk hali
Kurum: Maliye Bakanlığı
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 01.05.2006
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Bu Yönergenin amacı; Strateji Geliştirme Başkanlığınca yerine getirilecek bütçe, performans programı, kesin hesap ve raporlama faaliyetlerine ilişkin ilke, iş, işlem ve süreçleri belirlemektir.
Dayanak
Bu Yönerge, 5436 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 15 inci maddesi, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 60 ıncı maddesi ile 18/02/2006 tarihli ve 26084 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin (a) ve (b) fıkrası hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Bu Yönergede geçen, Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
Üst yönetici: Maliye Bakanlığı Müsteşarını, Başkanlık: Strateji Geliştirme Başkanlığını,
Harcama birimi: Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile ödenek tahsis edilen ve harcama yetkisi bulunan Bakanlık birimini,
Kanun: 10.12.2003 tarih ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununu,
Yönerge: Bu Yönergeyi ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Bütçe, Performans Programı, Kesin Hesap ve Raporlama
Görevler
Bütçe, performans programı, kesin hesap ve raporlama fonksiyonu kapsamında aşağıda sayılan görevler Başkanlık tarafından yerine getirilir:
a. Performans programı hazırlıklarının koordinasyonunu sağlamak,
b. Bütçeyi hazırlamak,
c. Ayrıntılı harcama programını hazırlamak,
d. Bütçe işlemlerini gerçekleştirmek ve kayıtlarını tutmak,
e. İlgili harcama birimlerince düzenlenen ödenek gönderme belgesine dayanılarak ödeneğin ilgili birimlere gönderilmesini sağlamak,
f. Bütçe uygulama sonuçlarını raporlamak, sorunları önleyici ve etkililiği artırıcı tedbirler üretmek,
g. Bütçe kesin hesabını hazırlamak,
h. Mal yönetim dönemine ilişkin icmal cetvellerini hazırlamak,
i. Bakanlığa ait gelirlerin tahakkuku ile gelir ve alacakların takip işlemlerini yürütmek.
Performans programı hazırlıklarının koordinasyonu
Performans programının hazırlanması ve değiştirilmesi çalışmalarında harcama birimleri arasındaki koordinasyon, Başkanlıkça yerine getirilir. Bu çalışmalarda kullanılacak bilgi, belge ve cetveller ile gerekli dokümanlar harcama birimlerine gönderilir. İlgili harcama birimlerince hazırlanan Performans Programları, belirtilen sürede Başkanlığa iletilir. Harcama Birimi Performans Programı, kalkınma planı, yıllık program, orta vadeli program, orta vadeli mali plan ile Bakanlık stratejik planına göre incelenir. İhtiyaç duyulması halinde harcama birimi temsilcileriyle birlikte gözden geçirilen Birim Performans Programına son şekli verilir. Harcama birimlerine ilişkin performans programlarından hareketle Bakanlık Performans Programı hazırlanır.
Bütçenin hazırlanması
Harcama birimleri, bütçesi hazırlanacak yıla ilişkin merkez ve merkez dışı birimlerin ödenek ihtiyaçlarını tespit etmek amacıyla, orta vadeli programın (OVP) yayımlanmasından önce gerekli çalışmaları başlatır. Bu çalışmalar kapsamında harcama birimleri, bütçe hazırlığına ilişkin verilerini güncelleyerek taşra birimlerinden başlamak üzere harcama biriminin ihtiyacını tespit eder. Bu sayede bütçe ön hazırlığını tamamlamış olan harcama birimleri, Mayıs ayı sonunda yayımlanan OVP ve Haziran ayının onbeşine kadar yayımlanan orta vadeli mali plan (OVMP) doğrultusunda önceliklerini ve ihtiyaçlarını gözden geçirerek ödenek ihtiyaçlarını netleştirirler.
Haziran ayı sonuna kadar Bakanlık tarafından hazırlanan yılı merkezi yönetim bütçe hazırlama rehberi ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca hazırlanan yılı yatırım programı hazırlama rehberinin yayımlanmasını müteakip Başkanlık, bütçenin hazırlanmasında kullanılacak belge ve cetveller ile gerekli dokümanları harcama birimlerine bir yazı ile bildirir.
Harcama birimlerinin ödenek teklifleri, OVP, OVMP ve söz konusu rehberlerde belirtilen ilke, öncelik, politika ve standartlara uygun bir şekilde hazırlanarak en geç Temmuz ayının onbeşine kadar Başkanlığa iletilir. Harcama birimlerince bütçe tekliflerine ilişkin kayıtlar, aynı şekilde ve aynı süre zarfında e-bütçe sistemine de girilir.
Harcama birimlerine ait bütçe teklifini konsolide eden Başkanlık, Bakanlık bütçe teklifinin söz konusu dokümanlara uyumunu sağlamak amacıyla gerektiğinde harcama birimleri arasında koordinasyon toplantısı yapar ve Bakanlık bütçe teklifine son şeklini verir.
Bakanlığa (Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü) gönderilen bütçe teklifine ilişkin bütçe görüşme takvimi, Başkanlık tarafından harcama birimlerine duyurularak bütçe görüşmelerine birim temsilcilerinin katılımı sağlanır.
Başkanlık, makroekonomik göstergeler ve bütçe büyüklüklerinin en geç Ekim ayının ilk haftası içinde Yüksek Planlama Kurulunda görüşülmesinden sonra Bakanlık bütçe tasarısını oluşturur. Başkanlık tasarıyı, yılı merkezi yönetim bütçe kanun tasarısına eklenmek üzere Bakanlığa (Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü) gönderir.