Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı; verilen görevlerin yerine getirilmesine, uygulamaların izlenmesine, çalışmaların rasyonel olarak ve eşgüdüm içerisinde sürdürülmesine yönelik olarak Çalışma Genel Müdürlüğünün teşkilat yapısı, görev dağılımı, imza yetkileri ve yetki devrine ilişkin çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge, Çalışma Genel Müdürlüğünün teşkilat, görev, yetki, sorumluluk ve çalışma düzenine ilişkin usul ve esasları kapsamaktadır.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 21/04/2021 tarihli ve 31461 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 73 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 29 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakan: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanını,
b) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,
c) Daire Başkanı: Çalışma Genel Müdürlüğü Daire Başkanlarını,
ç) Daire Başkanlığı: Çalışma Genel Müdürlüğü Daire Başkanlıklarını,
d) Genel Müdür Yardımcısı: Çalışma Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcılarını,
e) Genel Müdür: Çalışma Genel Müdürünü,
f) Genel Müdürlük: Çalışma Genel Müdürlüğünü,
g) Üst Yönetici: 2018/5 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi kapsamında Genel Müdürlüğün bağlı olduğu Bakanlık üst yöneticisini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Müdürlüğün Kuruluş Yapısı
Kuruluş yapısı
(1) Çalışma Genel Müdürlüğünün hizmet birimleri şunlardır:
a) Bireysel İş Mevzuatı Daire Başkanlığı,
b) Çalışma İstatistikleri Daire Başkanlığı,
c) İstihdam Politikaları Daire Başkanlığı,
ç) Kamu Görevlileri Daire Başkanlığı
d) Kamu Toplu Sözleşmeleri Daire Başkanlığı,
e) Rehberlik, Eğitim ve Yayın Daire Başkanlığı,
f) Resmi Arabuluculuk Daire Başkanlığı,
g) Sendikalar Daire Başkanlığı,
ğ) Toplu İş Sözleşmesi Daire Başkanlığı,
h) Yönetim Hizmetleri Daire Başkanlığı.
(2) Genel Müdürlük 10 daire başkanlığı ve 4 Genel Müdür Yardımcılığından oluşmaktadır.
(3) Genel Müdür Yardımcılarına bağlı daire başkanlıkları ile personelin Genel Müdürlük içerisindeki dağılımı Genel Müdür tarafından belirlenir.
(4) Genel Müdürlükte gerekli görülmesi halinde Genel Müdür tarafından alt birimler veya çalışma grupları oluşturulabilir.
Teşkilat şeması
(1) Genel Müdürlüğün teşkilat şeması; temel yetki ve sorumluluk dağılımını, hesap verilebilirliği ve uygun raporlama ilişkisini gösterecek şekilde Ek-1'deki gibi belirlenmiştir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Genel Müdürlüğün görevleri
(1) Çalışma Genel Müdürlüğünün görevleri şunlardır;
a) Çalışma hayatı ile ilgili mevzuatı uygulamak,
b) İşçi, işveren ilişkilerini düzenlemek, çalışma barışını sağlayıcı tedbirleri almak,
c) Çalışma mevzuatı ve istihdam politikası ile ilgili taslakları ve kalkınma planları ve yıllık programlarda yer alan genel politika içinde mahalli ve sektörel bazda istihdam programlarını hazırlamak,
ç) Sendikalar, toplu iş sözleşmesi, grev ve lokavta ilişkin mevzuatta öngörülen işleri yapmak,
d) İstihdamdaki gelişmeleri izlemek ve istihdamı sağlayıcı tedbirleri almak, üretimde emek verimliliğini yükselten politikaları geliştirmek amacıyla çalışmalar yapmak,
e) Yüksek Hakem Kurulu ile Bakanlık arasındaki ilişkileri yürütmek,
f) Resmi arabuluculuk teşkilatı ile ilgili işlemleri yapmak,
g) Personel ve teşkilata ilişkin mevzuat tasarılarının hazırlanmasına katkı sağlamak,
ğ) İstihdam fazlası personelin diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakil işlemlerini yürütmek,
h) Kamu görevlileri sendikalarına ilişkin mevzuatın uygulanmasında personel konularında uygulama birliğini sağlayacak tedbirleri almak, kamu işverenini temsilen yetkili kurullar ile kamu görevlileri sendikaları ve üst kuruluşları arasında yürütülen çalışmalarda danışma, destek ve koordinasyon hizmetlerini yürütmek,
ı) Görev alanına giren konularda araştırma ve incelemeler yapmak ve bunların sonuçlarını değerlendirmek, ortaya çıkabilecek sorun ve tereddütleri giderecek tedbirleri almak ve uygulamaya esas olmak üzere görüş bildirmek,
i) Bakan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Genel Müdürün görev yetki ve sorumlulukları
(1) Genel Müdür, Üst Yöneticiye bağlı olup, bu Yönergede belirtilen Genel Müdürlüğün görevlerinin yerine getirilmesinden Üst Yöneticiye karşı sorumludur.
(2) Genel Müdür, görev ve yetkilerinden bazılarını, sınırlarını açıkça belirtmek, yazılı olmak ve mevzuata aykırı olmamak şartıyla alt birim yöneticilerine devredebilir. Yetki devri, uygun araçlarla ilgililere duyurulur.
Genel Müdür Yardımcılarının görevleri
(1) Genel Müdür Yardımcıları, Genel Müdürlüğün görev ve yetkileri çerçevesinde üstleri tarafından verilen talimatların yerine getirilmesinden ve emri altındakilerin faaliyet ve işlemlerinin usulüne uygun olarak yürütülmesinden sorumludur.