Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. AİLE VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI
Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Sayı : 10216049-010.04-37
Konu : Çocuklar Güvende Ekiplerinin Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönerge
BAKANLIK MAKAMINA
3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu, 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 65 inci ve 69 uncu maddeleri doğrultusunda “Çocuklar Güvende Ekiplerinin Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönerge” hazırlanmıştır.
Söz konusu yönergenin makamınızca uygun görüldüğü takdirde yürürlüğe konulması hususunu, Olurlarınıza arz ederim.
ÇOCUKLAR GÜVENDE EKİPLERİNİN ÇALIŞMA USUL VE ESASLARINA İLİŞKİN YÖNERGE
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı; çocukların sağlıklı gelişimlerini desteklemek, risklerden koruyarak, refah içinde yaşamalarını sağlamak için her ilde çocuklar güvende ekiplerinin oluşturulması ile bu ekipler aracılığıyla risk altındaki çocuklara yönelik tespit, yönlendirme ve izleme faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge, risk altındaki çocuklara yönelik tespit, yönlendirme ve izleme faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar ile çocuklar güvende ekiplerinin oluşturulmasına ilişkin süreçleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu, 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 65 inci ve 69 uncu maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen,
a) Alan taraması: Risk altında olduğu değerlendirilen, sosyal hizmet müdahalesine veya sosyal yardıma ihtiyacı olan çocukların tespit edilmesine ilişkin sosyal inceleme faaliyetlerini,
b) Bakan: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanını,
c) Bakanlık: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığını,
ç) Çocuk: Daha erken yaşta ergin olsa bile, on sekiz yaşını doldurmamış kişiyi,
d) Çocuk Koruma İlk Müdahale ve Değerlendirme İşlemleri: Korunma ihtiyacı olan ve Bakanlık tarafından gözetim altına alınan çocuklar hakkında yapılan ilk değerlendirme hizmetleri ile uygun hizmet modeli belirleninceye kadar veya çocukların yasal temsilcilerine teslim edilmelerine kadar geçen sürede barınma ve temel gereksinimlerinin karşılanmasına yönelik işlemleri,
e) Çocuklar Güvende Ekipleri: Risk altındaki çocuklara yönelik tespit, yönlendirme ve izleme faaliyetlerini yürütmek üzere oluşturulan ekipleri,
f) Çocuğun Üstün Yararı: Çocuğun bedensel, zihinsel, ruhsal ve toplumsal gelişiminin sağlanabilmesi için öncelikli olarak çocuğun haklarının ön planda tutulması ve faydasının gözetilmesini,
g) Genel Müdürlük: Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
ğ) Genel Müdür: Çocuk Hizmetleri Genel Müdürünü,
h) İl Müdürlüğü: Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğünü,
ı) Kurul: 6/9/2022 tarihli ve 31945 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Çocuk Koruma Hizmetleri Planlama ve Çocuk Bakım Kuruluşlarının Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde tanımlanan il değerlendirme kurulunu,
i) Koordinatör: İl Müdürlükleri tarafından belirlenecek, ilde yürütülen çocuklar güvende ekiplerinin çalışmalarından sorumlu olan il müdür yardımcısı veya şube müdürünü,
j) Sosyal Çalışma Görevlisi: Psikolojik danışmanlık ve rehberlik, psikoloji, sosyoloji, çocuk gelişimi, öğretmenlik, aile ve tüketici bilimleri ve sosyal hizmet alanlarında eğitim veren kuramlardan mezun meslek mensuplarını,
k) Risk Altındaki Çocuk: Başta ihmal, istismar ve şiddet olmak üzere, sağlıklı gelişimini olumsuz yönde etkileyecek durumlarla karşı karşıya olan çocuğu,
l) Tedbir Kararları: 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanununun 5 inci maddesinde yer alan koruyucu ve destekleyici tedbir kararlarını,
m) Sosyal İnceleme: Birey, aile, grup ile toplulukların sosyal hizmete ve sosyal yardıma ilişkin ihtiyaç ve sorunlarının tespiti ile hangi sosyal hizmet uygulamalarından yararlanabileceği önerilerini içeren inceleme ve değerlendirme faaliyetini,
n) Sosyal İnceleme Raporu: Çocuğun bireysel özellikleri, yaşam koşulları, ailesi, sosyal çevresi ve yaşadığı sorunun kaynağına ilişkin tespitlerin yer aldığı, ilgili kurum, kuruluş ve kişilerle görüşülerek düzenlenen, sorunun çözümüne yönelik öneri ve planlamayı içeren raporu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel İlkeler
(1) Çocuklar güvende ekipleri ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesinde aşağıdaki ilkelere uyulur:
a) Ayrımcılık yapmama: Her çocuk, kendilerinin, anne babalarının veya yasal temsilcilerinin sahip oldukları, ırk, din, cinsiyet, dil, ulusal, etnik, sosyal köken, mülkiyet, özel gereksinim ve diğer statüler nedeniyle hiçbir ayrım gözetmeksizin ihtiyacı olan destek ve hizmetlerden eşit ölçüde faydalanır.