Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu yönergenin amacı geçici koruma ve uluslararası koruma kapsamındaki yabancıların gönüllü geri dönüşleri ile uluslararası anlaşmalar veya kaynak ülkedeki durumun değişmesi nedeniyle gerçekleştirilecek organize geri dönüşlerde görevlendirilecek gönüllü geri dönüş irtibat birimlerinin kurulmasına, çalışmasına, görev ve sorumluluklarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu yönerge, ülkemizde bulunan uluslararası koruma başvuru veya statü sahipleri ile geçici koruma kapsamındaki yabancıları kapsamaktadır.
Dayanak
(1) Bu yönerge 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununa, 22/10/2014 tarihli ve 29153 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Geçici Koruma Yönetmeliğine, 17/3/2016 tarihli ve 29656 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun Uygulanmasına İlişkin Yönetmeliğe ve Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Taşra Teşkilatı Birimleri Görev ve Çalışma Yönergesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu yönergenin uygulanmasında;
a) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,
b) Başkanlık: Göç İdaresi Başkanlığını,
c) Başkan: Göç İdaresi Başkanını,
ç) Büro: En az bir il göç uzmanı/uzman yardımcısının görevlendirilmesiyle Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Taşra Teşkilatı Birimleri Görev ve Çalışma Yönergesinin 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında kurulan ve bu yönergede yer alan çalışma esasları doğrultusunda görev ve sorumluluklarını yerine getiren Gönüllü Geri Dönüş Bürosunu,
d) Büro Amiri: Gönüllü Geri Dönüş Bürosunun yöneticisini,
e) Genel Müdür: Uluslararası Koruma Genel Müdürünü,
f) Gönüllü Geri Dönüş: Uluslararası koruma veya geçici koruma kapsamında bulunan yabancının vatandaşı olduğu, daha önce ikamet ettiği, koruması altında olduğu veya herhangi bir şekilde yasal olarak bulunduğu ülkeye kendi iradesiyle veya koruma ihtiyacının ortadan kalktığı hallerde organize edilen programlar kapsamında geri dönmesini,
g) İl Müdürlüğü: İl Göç İdaresi Müdürlüğünü,
ğ) İl Müdürü: İl Göç İdaresi Müdürünü,
h) Kanun: 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununu,
ı) Uzman: İl göç uzmanını,
i) Uzman Yardımcısı: İl göç uzmanı yardımcısını, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Görev ve Çalışma Esasları
Büronun kurulması
(1) Büro il müdürü tarafından görevlendirilecek en az bir uzman veya uzman yardımcısını içerecek şekilde kamu personelinden ve/veya işbirlikleri kapsamında gerçekleştirilen projeler kapsamında istihdam edilen personel arasından il müdürünce görevlendirilecek personelden müteşekkil şekilde Başkanlık talimatı veya valilik makam onayı ile kurulur.
(2) Büro, büro amirinin gözetim ve sorumluluğu altında il müdürüne bağlı olarak hizmet verir. Büroya bağlı birden fazla merkez oluşturulabilir.
(3) Başkanlıkça uygun görülmesi halinde geçici barınma merkezleri ve kabul barınma merkezleri bünyesinde büroya bağlı merkez oluşturulabilir.
Personel görevlendirilmesi
(1) Vali, valiliğin tüm birimlerinden Başkanlığın teklifi üzerine veya re’sen büroya personel görevlendirebilir. Görevlendirilen personel il müdürünün talimatlarına uygun şekilde görev ve sorumluluklarını yerine getirir.
Büro amirinin görev, yetki ve sorumluluğu
(1) Büro amiri, uzmanlar veya uzman yardımcıları arasından il müdürü tarafından görevlendirilir. Ayrı bir büro amiri görevlendirmesinin mümkün olmadığı illerde Büro amirliği geçici koruma kapsamındaki yabancı sayısının uluslararası koruma kapsamındaki yabancı sayısından fazla olduğu illerde geçici koruma çalışma grubu başkanları, tersi durumda ise uluslararası koruma çalışma grubu başkanları tarafından yürütülür.
(2) Büro amirinin görev, yetki ve sorumluluğu şunlardır:
a) Görev alanına giren hizmetlerin yürütülmesinde il müdürüne yardımcı olmak,
b) Çalışma düzenini ve disiplinini sağlamak,
c) Proje yazım çalışmalarına başkanlık ve rehberlik etmek,
ç) Büronun görev alanına giren işlemlerin kanuna ve idari düzenlemelere uygun olarak yürütülmesini sağlamak ve denetlemek,
d) Büroda yürütülen hizmetlerin geliştirilmesine ve iyileştirilmesine yönelik yıllık hedefler belirlemek ve bu hedeflere ulaşmak için plan yapmak, projeler geliştirmek ve uygulamaya koymak,
e) Personelinin sorunları ile ilgilenmek, faaliyetlerini takip etmek, moral ve motivasyonunu yüksek tutacak çalışmalarda bulunmak,
f) Büroda görev yapan personel arasında iş bölümü yapmak, iş ve işlemlerin dengeli şekilde dağılımını sağlamak,
g) Büro ile Başkanlık arasında irtibat ve koordinasyonu sağlamak,
ğ) Gönüllü geri dönüş istatistiklerinin takibini ve insicamını sağlamak,
h) İl müdürü tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.