Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı gümrük gözetimi ve denetiminde olan ve şamandıralar hariç olmak üzere iskelelere, rıhtımlara veya dolfenlere yanaşmış tankerler arasında transit nitelikteki yük olarak taşınan tehlikeli sıvı dökme eşyanın emniyetli bir şekilde transfer edilmesine (STS) yönelik usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge, uygun kıyı tesisi işletme iznine ve kıyı tesisi tehlikeli yük uygunluk belgesine sahip işletmelere ait iskelelerde, rıhtımlarda veya dolfenlerde yapılacak olan sıvı dökme tehlikeli yük transferini içeren tüm STS operasyonlarını kapsar.
(2) Bu Yönerge, gemilerin yakıt ikmali için yapılan operasyonları kapsamaz.
(3) Şamandıra tesisinde STS operasyonları yapılmasına izin verilmez.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı Limanlar Kanunu, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 478 inci maddesi ve 14/11/2021 tarihli ve 31659 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Yüklerin Denizyoluyla Taşınması ve Yükleme Emniyeti Hakkında Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede yer alan;
a) Deadweight: Bir geminin taşıyabileceği en çok ağırlık olup, tam yükün, yakıtın, suyun, kumanyanın, yolcu ve gemi adamlarının kendilerinin ve eşyalarının ağırlıklarının toplamını,
b) Dolfen: Açık deniz platformlarını,
c) ISGOTT: Tankerler ve Terminaller İçin Uluslararası Emniyet Rehberi’ni
ç) Kıyı tesisi ilgilileri: Kıyı tesislerini gerekli izinleri almak suretiyle işleten gerçek kişiler veya tüzel kişileri ile kıyı tesislerinin yöneticilerini ve sorumlularını,
d) Liman başkanlığı: Ülkemizde mevzuat ile kurulmuş her bir bölge liman başkanlığı veya bağlısı liman başkanlığını,
e) OCIMF: Petrol Şirketleri Uluslararası Denizcilik Forumunu,
f) SIRE: OCIMF Gemi Denetim Raporu Programı’nı,
g) STS: Bir geminin üzerindeki sıvı dökme tehlikeli yükünü diğer bir gemiye tahliye etmesi veya diğer gemiden yük almasını,
h) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu, ifade eder.
(2) Bu Yönergede yer alan, ancak bu maddede yer almayan terimler için ilgili mevzuat ve taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalarda/sözleşmelerde belirtilen tanımlar esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
STS Operasyonlarına Yönelik Asgari Emniyet Gereklilikleri
Asgari emniyet gereklilikleri
(1) Kıyı tesisi ilgilileri, yapılacak olan STS operasyonlarına ilişkin başta Tehlikeli Yüklerin Denizyoluyla Taşınması ve Yükleme Emniyeti Hakkında Yönetmelik olmak üzere mevzuat kapsamında tüm gerekli şartların sağlanmasından sorumludurlar.
(2) STS operasyonu başlamadan ilgili Gümrük Müdürlüğünden alınan resmi izin yazısı ile birlikte en az 24 saat öncesinde gerekli bilgi ve belgelerin ilgili liman başkanlığına sunulmasını müteakip STS operasyonu için gerekli izin liman başkanlığından alınacaktır.
(3) STS operasyonu öncesinde, operasyon sırasında ve bitiminde aşağıda belirtilen hususlara riayet edilecek ve belirtilen tedbirlerin kıyı tesisi ve gemi ilgililerince alındığını gösterir bilgi ve belgeler liman başkanlığına sunulacaktır:
a) STS operasyonunda yer alacak gemilerde İngilizce ve geminin çalışma dilinde hazırlanmış ve bayrak devleti veya bayrak devletince yetkilendirilmiş kuruluşlarca onaylı bir STS Operasyon El Kitabı bulunacaktır.
b) STS operasyonunda yer alacak her bir gemide gemi işletmecileri tarafından, ilgili kıyı tesislerinde ise kıyı tesisi tarafından atanmış STS operasyon sorumluları operasyon süresince hazır bulunacaktır.
c) Olası deniz kirliliğine karşı, kıyı tesisinin deniz kirliliğine müdahale konusunda anlaşma yapmış olduğu yetkilendirilmiş şirket ve işletme tarafından gerekli tedbirler eksiksiz olarak alınmış olacaktır.
ç) Kıyı tesisinde, üniversitelerin lisans düzeyinde eğitim veren denizcilik fakülteleri tarafından veya TÜRKAK tarafından akredite edilmiş olan kuruluşlarca OCIMF Ship to Ship Transfer Guide for Petroleum rehberliğinde hazırlanacak olan STS operasyonlarına yönelik bir risk değerlendirmesi bulunacaktır.
d) Her bir operasyon için kıyı tesisi ilgilileri ve gemi STS operasyon sorumluları tarafından hazırlanmış bir STS operasyon planı bulunacaktır. Bu plan; STS operasyonuna katılacak gemilerin yanaşma ve bağlama düzeni bilgilerini, operasyon zaman aralığını, STS operasyon sorumlularını, transferi yapılacak yük çeşidi ve miktarını, acil durum irtibat bilgilerini, gemilerde ve kıyı tesislerinde STS operasyonunu kapsayan geçerli koruma ve tazmin sigorta poliçelerini, petrol kirliliğine karşı müdahale yetkisi bulunan bir işletme ile yapılan ve ilgili STS operasyonunu kapsayan geçerli sözleşmeyi kapsayacaktır.